Yamaha YZF-R1

Říká se, že stará láska nerezaví. V případě Yamahy R1 to každopádně platí - dneska už sice kopou superbiky trochu jinou ligu, ale ten vztah tam každopádně je. A spousta racionálních důvodů pořídit si do garáže R1 včetně kontroly trakce jakbysmet. Pojďme na to!

Superbiky většinou testují závodníci nebo ti, kteří by jimi rádi byli - dočtete se od nich spoustu mouder a adrenalinových zážitků z jízd na dromech, málokdo vám ale řekne, jak se s touhle královskou kategorií biků normálně žije. Jak s ní fungují jezdci, kteří racingové ambice už třeba nemají, ale sportovní motocykly a jízdu na nich prostě milují? A to je přesně můj případ a potažmo i případ Yamahy R1. A ještě jednu věc máme společnou - oba milujeme zvlněné okresky plné zatáček. Big bang na výletě?

Nebudeme si nic nalhávat, fenomén R1 s příchodem lehčích, výkonnějších, agilnějších a elektronikou našlapaných biků pohasíná - to je fakt, se kterým se musí Yamaha vyrovnat. A sériově montovaná kontrola trakce je její odpověď. Bude to stačit? Na vítězné časy asi sotva, rok 2009, kdy nám i celé konkurenci Yamaha předvedla, jak jí zlatá korunka z WSBK sluší, je už dávno pryč. Oproti vychrtlým modelkám je R1 holka "krev a mlíko", jenže baculky dneska moc in nejsou. Ani výfuky pod sedlem se už pár let nenosí, co frčí, je naopak ABS, štíhlá linie a spousta elektronických "fičur" - hlavně aby to blikalo a hezky se s tím hrálo. Nic z toho R1 nabídnout nemůže, nepočítám-li nově kontrolu trakce a možnost volby tří režimů palivové mapy. A to může vzbuzovat zatracení, nebo naopak sympatie, obzvláště u těch, kteří počítačovým hrám už odrostli. Osobně se řadím do té druhé kategorie: R1 vám dá přesně to, co budete v životě opravdu potřebovat.

 Motocykly Yamaha YZF-R1 2012
R1 vám dá přesně to, co budete v životě opravdu potřebovat.

V první řadě je to motor. Do té doby, než Yama přišla s tzv. big bangem (klika s přesazenými čepy a nepravidelným intervalem zapalování 270-180-90-180), byla pro mne R1 jen jedním z mnoha čtyřválcových sportů. Charakterický nevyrovnaný, až živočišný chod motoru ji ale rázem obdařil šarmem, kterým do té doby dokázaly uhranout jen motory s konfigurací V4. Zvuk téhle řadové divnověci vás napumpuje adrenalinem už při běhu na volnoběh - a to tam ani nemusíte mít dvojici odladěných koncovek ze zbrojovky Akrapovič - sakra, za tohle by toho chlapa měli snad zavřít!  Kromě ďábelského zvuku, úspory hmotnosti a decentního navýšení výkonových parametrů s nimi má Yama docela sexy prdelku. Motor byl dělaný na silnici: táhne neskutečně zběsile odspodu až do nějakých 4500/5000 otáček - pak už se sice žádný třesk nekoná, ale víc na okresce asi točit stejně nebudete a dneska na okruhu nejezdíme. Takhle suverénně sypat koně z rukávu dnes už kromě R1 dokáže jen litrové GSX-R, ostatní to mají tam, kam byste se v provozu vůbec dostat neměli, takže hodně nahoře - a to včetně všemi obletované superkrásky Panigale... Nárůst výkonu je rovnoměrný, vypočitelný, nicméně brutalita, s jakou vás bude tenhle bike tahat z "vinglů", je fascinující - takže kontrolu trakce si asi necháte stejně jako já zapnutou. Je nastavitelná v šesti stupních, začínal jsem na nejjemnější a postupně jsem šel o tři dolů. Ladit "štorcy" v kaštanové aleji přece jenom nemusím, ale lehké akcelerační wheelie může být. Obojí s novým andělem strážným jde, takže palec nahoru. ABS by neškodilo - dnes to přece jen patří k dobrému tónu, ale spíš pro ten pocit "sucha a bezpečí", než že byste ho fakt postrádali - jako jediný superbike disponuje Yama dvojicí šestipístků, které jsou výborně dávkovatelné jedním prstem a přitom nejsou nějak přehnaně ostré.

 Motocykly Yamaha YZF-R1 2012
Novinka od Akrapoviče: parádní zvuk a pár koní navíc přijdou vždycky vhod.

Pro život jako stvořený je také podvozek, jeho nastavení a ergonomie celkově. Opět platí, že pokud budeme v tomhle segmentu vůbec mluvit o komfortu, budeme mluvit o R1 a GSX-R. Ergonomie Yamy je ale ještě zdařilejší a uvolněnější. Za mne je to asi jediná sportka, se kterou bych si dokázal představit fajn dovolenou. Nastavení neutrálního podvozku je měkčí, ale s jasnou odezvou, což je přesně to, co na běžné ježdění potřebujete: žehlit chaos na našich silnicích... Motorka je v rychlých zatáčkách neuvěřitelně stabilní a jistá, na náhlou změnu kurzu ale reaguje o poznání letargičteji než současná litrová konkurence připomínající svými rozměry "šestky". Převodovka je přesná, tak jak se na superbike sluší.

Pro koho je R1 ta pravá? Když to budu brát podle sebe, tak asi pro sportovně založeného týpka, který je rád na světě, ale ježdění v provozu ještě nezabalil. Nemá čas nebo peníze užít dva biky a s tím jedním chce odjet vše - okruhem počínaje, dojížděním do práce a dovolenou konče. Yama totiž je - kromě již zmiňovaného "gixeru" - jedinou, která tyhle polohy zvládne s relativním přehledem, aniž by se z toho měl stát boj o přežití. Oproti Suze má z mého pohledu jeden obrovský bonus, a tím je jedinečný motor. Agregát s takovým charismatem si prostě musíte zamilovat!

 Motocykly Yamaha YZF-R1 2012
Nezáludné šestipístky jinde nenajdete.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, vyvažovací hřídel, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, mechanicky ovládaná vícekotoučová, antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Zdvihový objem 998 cm3
Jmenovitý výkon 133,9 kW (182 k) při 12 500 1/min
Max. točivý moment 116 Nm při 10 000 1/min

Podvozek
Mostový hliníkový rám, plně nastavitelná obrácená vidlice, Ø 43 mm, tlumič řízení, dvouramenná kyvná vidlice, plně nastavitelná centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 310 mm, šestipístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 220 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1415 mm, úhel hlavy řízení 66,0 stupně, stopa 102 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/120 mm, výška sedla 835 mm, hmotnost s plnou nádrží 214 kg, objem nádrže 18,0 litru.

Barvy: bílá, modrá, šedá, WGP 50th Anniv.
Cena: 374 990 Kč
Cena testovaného modelu: (koncovky Akrapovič + LED blinkry) 414 901 Kč

Vydáno: 02. 11. 2012

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz