Yamaha XV950/R: Japonský hippie

Také máte pocit, že se svět už úplně zbláznil? Představení nového japonského cruiseru pro evropské novináře se koná vKalifornii... Říkám si: Proboha proč? Je to fakt tak špatná motorka, že nás musí vézt tak daleko, abychom na to po cestě zpátky zapomněli?

Vše mi začíná docvakávat až po obdržení ranního itineráře naší dvoudenní americké jízdy. Z cesty jsem ještě na prášky, ale v duchu posílám pořadatelům velkou omluvu. Proč? Oficiální představení sériového "ixvéčka" proběhne pod střechou jednoho z nejprestižnějších světových úpravců Deux ex Machina. Tahle parta původně australských surfařů, co si pro radost začala upravovat biky, se v průběhu pár let rozrostla v respektovanou "nadnárodní" korporaci, se kterou diskutují designy svých modelů přední světoví výrobci. Oznámení další štace mi pak vyrazilo dech úplně: pojedeme na kafe k Rolandu Sandsovi (viz jeho portrét v MC 6/2013), který nám ukáže, co má s tímhle čopříkem za lubem on. A pak společná vyjížďka do proslulých zatáček na Mulholland Highway. Páni, to vypadá na slušnou jízdu!

 Motocykly Yamaha XV950/R

Zdá se, že k tomu budeme mít i odpovídající nářadí: sešikovaná flotila nových "ixvéček" kousek od pacifické pláže působí dojmem, že sem patří odjakživa. Zapomeňte na barokizující kýč, ve kterém se japonští výrobci v tomto segmentu ještě před pár lety předháněli - Yamaha XV950 je prostý, jednoduchý a moc hezký cruiser. A rozhodně není obyčejný. Když se na motorku podíváte pořádně, zjistíte, jak pěkně a hodnotně jsou vyvedeny detaily - zadní lampa, budík, sedlo i ovládací páčky, kvalitní lak i koncovka výfuku - tím vším nás dosud rozmazlovali především Američané. Plastů a chromů je minimum (blatníky i nádrž jsou samozřejmě ocelové). Yamaha říká, že s tímto modelem chce odstartovat novou éru kategorie "Sport Heritage Custom", tedy motocyklů, které odkazují k tomu opravdovému, puristickému a možná i trochu sportovnímu srdci tří ladiček. S tím problém rozhodně nemáme. S použitím staršího, nicméně ověřeného a upraveného agregátu z cruiseru XVS950 také ne. Původně jsem si sice říkal, že s tímhle motůrkem (ještě nedávno byly "litry" velké motory a dnes o nich píšeme ve zdrobnělinách...) si moc legrace neužijeme, ale opak je pravdou. Čtyřventilový vzducháček s novým sáním a vstřikem byl nastaven na "krouťák", a opravdu: v reálu se má jeho 52 koníků k světu jako u větších objemů. A za doprovodu, který by mu mohla sériová americká legenda závidět. Max. točivý moment 80 Nm máte k dispozici už ve 3000 otáčkách, v kombinaci s pětistupňovou, ale dobře odstupňovanou převodovkou je to ideální hračka na cruising podél pláže - a jak se později ukáže, i v přilehlých zatáčkách.

 Motocykly Yamaha XV950/R

Zmíněná hravost je dána nejen potentním a zábavně pulzujícím agregátem, natvrdo uloženým v rámu, ale také hmotností stroje - ta činí v plné polní (s plnou nádrží) v této branži směšných 251 kg. Motorka je navíc i relativně krátká (rozvor 1570 mm), takže je radost ji překlápět z náklonu do náklonu nebo se s ní proplétat městem. Přepracována byla také spojka, dávkovat ji lze pohodlně dvěma prsty. ABS na testovaných strojích pro americký trh nebylo a v Evropě má být dodáváno standardně k modelu R, který se od standardu liší především lakem a možností nastavení útlumu zadní dvojice komponentů. Upřímně: na tomto bobberu bych ABS klidně oželel. Brzdy nejsou nijak ostré, ale dávkovatelnost je skvělá. Nezáludný podvozek je dobře čitelný, v této kategorii nezvykle transparentní. Pocit důvěry je tak otázkou pár kilometrů. Určitě to bude i posazem nízko nad zemí a zdařilou ergonomií - měřím 180 cm, a vše na motorce mi sedlo. Dlouháni to mohou mít horší, jednosic je totiž nejenom velmi střídmě polstrovaný, ale i relativně krátký - jiná sedla jsou každopádně v ucelené nabídce příslušenství, která bude pro Evropu stejná jako pro zbytek světa. Jsou tu opravdu moc pěkné věci, ale o tom psal Kuba už v Motocyklu MC 8/2013.

 Motocykly Yamaha XV950/R

V legendární mulhollandské zatáčce, proslulé dramatickými pády (schválně si to zadejte do youtube, budete se bavit), jsme mohli vyzkoušet obě varianty - standard i R. Rozdíly jsou, jak už jsem se zmínil, opravdu minimální, ale co se podvozku týče, velmi znatelné. "Erko" je nastaveno na poměry cruiserů celkem tvrdě - v náklonech super, tady vás limituje jen výše uložení stupaček a poté i škrtající rám - nepamatuji se, že bych si na cruiseru dovolil tak moc. Ale na kochačky bych volil jednoznačně standard. Příjemně měkké, troškou houpavé, ale velmi komfortní nastavení. Pohoda, jak má být. Rychlostní limity v Kalifornii jsou přísně dodržovány, šerifové jsou tu vidět velmi často, většinou jsme se proto pohybovali mezi 40 až 70 mílemi, sem tam do 130 km/h. Přesně takový režim motoru vyhovuje. A nám koneckonců také - bylo to asi naše historicky první testování bez ilegálních závodů a podobných bláznivin. Bez incidentů se obešel i průjezd zmiňovanou "mumulandskou" zatáčkou - z videí má člověk pocit, že tam dostane highsider snad každý. Ptali jsme se kousek pod ní, v proslulém bistru Rock Store, kam jezdí na burger prý i sám guvernér Arnie: záludnost zatáčky údajně spočívá v tenké vrstvičce jemného prachu, který tam občas vítr nafouká z okolní pouště. Stejně jako na Pikes Peaku - jedna zatáčka na koleni a v druhé už ležíte na zadku...

 Motocykly Yamaha XV950/R


Na návštěvě u Rolanda Sandse

 Motocykly Yamaha XV950/R

V dílně kdysi úspěšného motocyklového závodníka (Roland se stal v roce 1998 šampionem AMA 250 GP) a ještě úspěšnějšího motocyklového designéra a stavitele by se tvářil stejně asi každý - jako Alenka v říši divů. Všude plno biků od nejluxusnějších malosériových dvoudobých závoďáků až po ratbiky v různém stadiu rozkladu, kousek nad tím prosklená kancelář s DJ gramofony a všude samé kresby. Motorek a samozřejmě: vnadných krásek. Ono se říká, že v Americe nejsou, ale tady v okolí Long Beach, kde má RSD základnu, to vypadá velmi k světu. Tady se pracuje a zužitkuje vše, každý impulz je vítán. Schopnosti tohoto pohodového kluka jsou vůbec zarážející a klid, s jakým věci dotahuje, neméně. Svou image, jedinečnost a v současnost také velmi úspěšný byznys si postavil nejen na svém nekompromisním jezdeckém stylu na čemkoli, ale především na chytré myšlence věnovat se úpravám japonských a evropských motocyklů. Nabídka příslušenství na stroje H-D samozřejmě nechybí, ale za vším, co Roland dělá, cítíte sportovní kořeny. Pomineme-li současnou kolekci stylového oldschoolového motooblečení...

 Motocykly Yamaha XV950/R

Je velmi vtipné, jak rychle se karta obrátila: v minulosti mnozí výrobci tak trochu zapomněli, pro koho své stroje vlastně staví, a tak se všichni do jednoho obracejí ke customizérům z garážové scény s prosbou o radu - protože tihle jako jedni z mála vědí, na čem dnes vlastně chtějí lidé jezdit. Ví to i Roland: z XV950 bude flatrack jako řemen! Během pár minut před námi odstrojil sériovku a navěsil na ni ručně tepané hliníkové díly, flatová kola a další doplňky. Minimální úpravy, výsledný efekt oslnivý. Kit bude zřejmě k mání v USA, ale podle toho, co jsem viděl, si troufám tvrdit, že by pro našince nebyl problém si podobnou úpravu vystřihnout v garáži za pár peněz. Nové XV 950 bylo právě z tohoto důvodu konstruováno s důrazem na jednoduchost a variabilitu. Jak se říká: kdo si hraje, nezlobí. A o Rolandu Sandsovi to platí dvojnásob. Pokud vás zajímá, jaká je finální podoba flatrackového "ixvéčka", koukněte třeba na jeho facebook


Interview: Šun Mijazawa

Yamaha se probrala z několikaletého zimního spánku a pořádně zatahala za plyn. Asi největší zásluhu na tom, co se teď v Hamamacu děje, má nový produktový manažer Šun Mijazawa - usměvavý, velmi nemanažersky vyhlížející biker s vytříbeným citem pro věci, které momentálně hýbou scénou. Ale hlavně s otevřenou myslí (většinu života strávil mimo Japonsko...) - byl to právě on, kdo obcházel úspěšné světové stavitele a ptal se, diskutoval a hledal odpověď na otázku, co lidé dnes opravdu chtějí. Šun to vidí takto a my nemůžeme než souhlasit: jednoduchost, vášeň, smysl pro detail a možnost individualizace. Že by plastovým divnověcem už odzvonilo? U Yamahy v edici "Sport Heritage" zcela určitě.

 Motocykly Yamaha XV950/R

Šune, co tebe, potažmo Yamahu, dovedlo k zájmu o garážovou scénu?

Je to jednoduché - podívej se kolem sebe, z čeho ti kluci své café racery, bobbery a scramblery staví - většina z nich začínala a stále pracuje se základem ze starých Yamah SR, XT, XS. A lidi tyhle biky pořád milujou pro jejich jednoduchost, opravitelnost a po úpravách také jedinečnost. Prostě jsme se jen nechali inspirovat.

Proč jste neoslovili také japonské úpravce?
Oslovili a spolupráce s nimi je rozjetá, ale pro úpravu XS950/R jsem oslovil rovnou Rolanda Sandse, jeho flatrackové pojetí, které lze z cruisera celkem jednoduše vytvořit, mi bylo nejbližší. Známe se navíc velmi dlouho.

Který bike fascinuje v současnosti tebe osobně?

Asi se budeš divit, ale je to KTM 990 Supermoto. Tuhle motorku mám moc rád.

Aha, tak proto sis prosadil do série zrovna MT-09?
To mi musíš říct ty, až se na ní svezeš!

Poslední otázka: na co se můžeme v edici "Sport Heritage" ještě těšit?
Máme moc rádi motor z modelu XJR - když se podíváš, co kolem něj dokázali v italském Deusu postavit, tak ti to bude jasné. Ale víc už napovídat nemůžu...

TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR
Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 60 stupňů, čtyři ventily na válec, SOHC, mazání s mokrou klikovou skříní, elektronické vstřikování, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, ozubený řemen.
Vrtání x zdvih: 85 x 83 mm
Zdvihový objem: 942 cm³
Jmenovitý výkon: 38,3 kW (52,1 k) při 5500 1/min
Max. točivý moment: 79,5 Nm při 3000 1/min
Stupeň komprese: 9,0:1

PODVOZEK
Dvojitý kolébkový ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice, vzadu dvouramenná ocelová kyvná vidlice, centrální pružicí jednotka, jednoduchá kotoučová brzda vpředu Ø 298 mm, kotoučová brzda vzadu Ø 298 mm.
Pneumatiky 100/90 19; 150/80 16

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1570 mm, úhel hlavy řízení 57,8 stupně, stopa 145 mm, výška sedla 690 mm, hmotnost s plnou nádrží 251 kg, objem nádrže 12 litrů.
Záruka: dva roky
Barvy: černá, bílá, šedá a zelená metalíza
Cena: 219 990 Kč
Cena verze R (včetně ABS): 244 990 Kč



Vydáno: 21. 12. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha XV bazar