Yamaha XV1900A Midnight Star

Nikdy předtím jsem si nemyslel, že by mě motorky z kategorie cruiser mohly nějak výrazně oslovit. Všechno se změnilo po svezení na Yamaze Midnight Star. Snad už chápu, proč si takový stroj koupit a jak nejlépe využít jeho vlastností nejen pro duševní obohacení. Yamaha XV1900A Midnight Star

 Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star

S nejistotou jsem si přivezl Yamahu v podvečer před dům a jen přemýšlel, co s tímhle strojem budu proboha dělat. Při projíždění Prahou jsem si moc zábavy neužil, síla motoru a jeho jemný chod jsou sice fascinující, ale široká řídítka a dlouhá stavba stroje nesvědčí proplétání se městskými kolonami. Nebe zatažené temnými mraky upozorňuje na blížící se bouřky. Ale vzhledem k tomu, že léto je zrovna na vrcholu, napadá mě, že se prostě půjdu projet i s rizikem totálního zmoknutí.

 Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star
Focení Yamahy se ujal kolega Martin Tománek.

Oblékl jsem si džíny, koženou bundu a vyrazil do vyprazdňujících se ulic velkoměsta. Usadil jsem se na pohodlnou prostornou sedačku, chytil se širokých řídítek a zařadil za jedna. Zvuk motoru a jeho chod jsou neuvěřitelně jemné, vyrovnané a doprovázené omamnou kulisou. Již po pár kilometrech skoro vyprázdněným městem jsem se přistihnul, že si jízdu náramně užívám. To snad není možné, říkám si, to je neskutečná pohoda. Kolem se honí bouřkové mraky a já jako na pekelném kočáru proplouvám místy, kde déšť z temné oblohy ještě nepadá.


 Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star

Největší z rodiny yamažích cruiserů je poháněný vzduchem chlazeným dvouválcem do V o objemu 1854 cm3 s výkonem cca 90 koní, ale hlavně s točivým momentem 155 Nm při 2500 1/min. Poslední hodnota hovoří za vše, motor má fantastickou sílu, kterou má jezdec k dispozici téměř kdykoliv. Vše s neuvěřitelnou japonskou jemností a vzhledem nefalšovaného cruiseru. Není možné, aby vás nebavilo „tahat“ za plynovou rukojeť a znovu prožívat ten pocit ohromné síly. Starosti všedního dne jsou ty tam a obavy z promoknutí taky. Vydávám se směrem k zatáčkovitému úseku silnice, abych prověřil i podvozek Midnight Staru. Nechystám žádnou sportovní jízdu, ale většinou u těchto strojů bývá v zatáčkách patrný určitý neklid, který pak kazí dojem a pocit z jízdy. Na Yamaze nic takového nečekejte, do zatáček se stroj vrhá s neuvěřitelnou ochotou a při průjezdu málem zapomenete, že motorka pod vámi váží včetně náplní 347 kg. Perfektně drží zvolenou stopu, a i když si začnete škrtat obrovskou stupačkou o asfalt, klidně ji tam podržíte. Žádný velký rachot a rozklepaná noha, jen nepatrné chrrrr a mírný tlak do chodidla, když nohu zvednete, můžete klopit ještě dále. Tohle ale smyslem Yamahy není.

 Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star
Motorka je mohutná ze všech stran, pomyslnou třešničkou na dortu je motor.

Ještě jsem se nezmínil o brzdách, které mají za úkol kolos zpomalit. Brzdy stačí, ale jezdec musí pochopit, že u těchto typů strojů je nutné použit zadní brzdu, která obrovskou měrou dopomůže dostatečnému zpomalení motocyklu. Takže kombinace dvojité kotoučové o průměru 298 mm vpředu a zadní kotoučové brzdy o průměru 320 mm je dostačující a s přesnou dávkovatelností. Nejedná se o žádná nebezpečná kusadla, která by se ani k podobnému biku nehodila. Všechny pokyny jezdce plní motorka přesně a jemně, stejné je to i při brzdných manévrech. Yamaha Midnight Star je skutečnou hvězdou, a to i co se týče vzhledu. Chápu, že je to otázka vkusu, ale myslím, že tady se japonští konstruktéři snažili a výsledek je krásný. Na stroj je radost pohledět, a to za prvé jako řidič, který má přehled a jehož pozornost, hlavně při jízdě v noci, lákají světle modře podsvícené palubní přístroje, za druhé jako kolemjdoucí. Midnight Star láká pozornost, a to možná i proto, že jezdec v sedle vypadá jako na černém, majestátním kozlovi, kterého ovládá pomocí stříbrných rohů.

 Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star

Moje vyjížďka pokračuje a mračna se začínají nad mou hlavou uzavírat. Potřebuji se přesunout trochu rychleji směrem domů a doufat, že se mi bouřky vyhnou. Po okruhu kolem města si to bez problémů uháním občas i mírně za hranicemi povolených rychlostí a ani tady Yamaha nevykazuje žádné nectnosti. Ani jsem nečekal, že tenhle 2,5 m dlouhý kolos bude mít s vyššími rychlostmi problém. Nemá a mně svitne naděje na suchý příjezd domů. Bohužel asi 2 km před domovem mě déšť zasáhne naplno. Schovat se není kam a ani to nemá cenu, na motorce jsem vydán napospas povětrnostním podmínkám. Domů přijedu kompletně promočený, ale odpočatý a šťastný. Šťastný, že jsem mohl vyzkoušet a možná i trochu pochopit, o čem to je. Jednou za týden by takovou projížďku potřeboval každý, to mi věřte.

 Motocykly Yamaha XV 1900 A Midnight Star

Yamaha XV1900A Midnight Star

Motor
Vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec do V, rozvod OHV a čtyři ventily na válec, elektronické vstřikování, mokrá vícekotoučová, hydraulicky ovládaná spojka, pětistupňová převodovka, ozubený řemen.
Vrtání x zdvih 100,0 x 118,0 mm
Zdvihový objem 1854 cm3
Stupeň komprese 9,48:1
Jmenovitý výkon 90,3 k při 4750 1/min
Max. točivý moment 155,1 Nm při 2500 1/min

Podvozek
Dvojitý kolébkový rám z hliníku, vpředu teleskopická vidlice 46 mm, hydraulicky ovládaná, dvojitá, kotoučová brzda 298 mm, vzadu kotoučová brzda 320 mm.
Pneumatiky 130/70R18M/C 63H; 190/60R17M/C 78H

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1715 mm, úhel hlavy řízení 30 stupňů, výška sedla 705 mm, hmotnost s náplněmi 347 kg, objem palivové nádrže 16 litrů.

Barvy         černá
Záruka       dva roky
Cena          399 990 Kč


Vydáno: 19. 12. 2011

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha XV bazar