Yamaha XV 1300 Midnight Star

Když jsem se loni svezl na Midnight Star s objemem motoru 1900 cm3, byl jsem absolutně nadšen. Motorka, která mě donutila přehodnotit odmítavý postoj ke kategorii cruiser. Dala mi všechno, co jsem od podobně zaměřeného stroje očekával, a navíc jsem na ní jezdil i v rozpoložení, které k pohodovému relaxu vyloženě vybízelo.

 Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star

Na letošní test menší sestry v podobě Midnight Star 1300 jsem se logicky dost těšil, stačilo se nahodit do té správné „cruisovací“ pohody a idylka mohla začít. Bohužel se do cesty postavilo několik „ale“, která mi dojem z řady Midnight Star trochu pokazila.

 Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star

Při prvním okouknutí motorky se mi XVS 1300 líbí. Nepatrně ostřejší rysy než baculatější 1900 a nikde žádná zbytečná výzdoba, hezká čistá linie, která přiláká oko nejednoho kolemjdoucího. Černému stroji dominuje mohutný chromový výfuk a motor se žebrováním, vzbuzující dojem vzduchem chlazeného agregátu. Jenže tyhle dva válce by se bez vodní pomoci neobešly, všechno je ale skvěle zamaskované, a tedy jen ku prospěchu věci. Prvním zklamáním je pro mě pohled na budíky, spíše na chromový panel, který visí přes řídítka a působí, jako by se na něj nejprve při výrobě zapomnělo a byl dodělán až později. Ale co naplat, hlavně aby to svezení stálo za to. Po nastartování se okolím roznese tichá bublavá zvuková kulisa, motor jemně rozechvěje rám stroje, ale jen natolik, abyste cítili, že bike pod vaším zadkem právě „ožil“. Zaujímám pozici ideální pro zahájení „cruisingu“ – nohy se usadí na masivních plotnách a ruce sevřou široká řídítka, motor na lehké přidání plynu reaguje přesně a kultivovaně – tak to mám rád. Zmáčknutí spojky a zařazení jedničky už trochu kazí první dobrý dojem. Spojka jde hodně ztuha a nechtěl bych vidět slečnu, případně slabšího chlapce, kterak bude s páčkou zápolit. Později v městském provozu došlo i na proklínání, moje levé předloktí začínalo pomalu odumírat – a to nejsem žádná slečinka. Vraťme se ale zpátky.

 Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star

Jízda v sedle Midnight Star 1300 je vlastně úplně jiná než u „většího“ modelu. Motor je neuvěřitelně točivý a ve spojení s dlouhými rychlostmi jsem na dvojku dokázal hravě překonat rychlost 120 km/h. Nemáte pocit, že motor trápíte, dokonce naopak, jenže když kolem rychlosti 160 km/h zařadíte poslední rychlost, pohonné jednotce dojde dech. Nezrychluje a jen s těžkostí udržuje nastavené tempo. Dobře, vím, že nikdo se nebude v sedle cruiseru prohánět takovou rychlostí, ale je to do jisté míry znak nevyváženosti. Mnohem víc bych uvítal víc tahu v nízkých otáčkách a kratší převody, prostě: „Víc spodku pro nás cruisaře!“ Ostřejší jízda nesvědčí ani podvozku, nízko položené stupačky začnou škrtat o asfalt příliš brzy, a když nájezd do zatáčky přeženete, právě kvůli světlosti podvozku se snadno octnete v úzkých. Všechno je doplněné mírným houpáním celé motorky, což vám na jistotě nepřidá. Ale jsme opět u toho, kdyby motor nevybízel k vytáčení, poklidně bych se vezl krajinou a obdobné problémy by mě netrápily. Se zpomalením stroje jsem neměl problém a řekl bych, že brzdy jsou v této kategorii standardní, nečekejte zázraky, ale ani zklamání. Co potřebujete, to ubrzdíte.

 Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star     Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star   Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star

Midnight Star 1300 se skvěle ovládá a hmotnost 304 kg včetně náplní ani necítíte, ve městě vás mezi auty limituje jen šíře řídítek a na okreskách zase výška stupaček. Motor má dostatek výkonu, ale pro tuto kategorii se nezvykle ochotně toulá ve vyšších otáčkách. S kratšími rychlostními stupni by jízda byla zase tak pohodová jako na velkém Midnightu. Jak jsem řekl na začátku, pro někoho malá, pro někoho velká. Pro mě je asi malá…

 Motocykly Yamaha XV 1300 Midnight Star


Yamaha XVS1300A Midnight Star

Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec s válci do V, OHC, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování paliva, mechanicky ovládaná, vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, elektrický startér, řemen

Vrtání x zdvih 100 x 83 mm
Zdvihový objem 1304 cm3
Max. výkon 53,5 kW (73 k) při 5500 1/min
Max. točivý moment 106 Nm při 4000 1/min

Podvozek
Dvojitý kolébkový rám, vepředu teleskopická vidlice Ć 41 mm, vzadu kyvná vidlice s centrální tlumicí a pružicí jednotkou, vepředu hydraulická dvojitá kotoučová brzda Ć 298 mm, vzadu jednokotoučová brzda Ć 298 mm

Pneumatiky 130/90-16M/C 67H; 170/70B-16M/C 75H

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1690 mm, výška sedla 690 mm, celková šířka 995 mm, hmotnost včetně náplní 304 kg, objem nádrže 19 litrů

Záruka dva roky
Barva černá
Cena 249 990 Kč

Vydáno: 24. 09. 2012

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha XV bazar