Yamaha XJ6 SP: Točím, točíš, točíme!

Naked biky zejména středního objemu jsou vdnešní době velmi úspěšným motocyklovým segmentem, ať už kvůli tomu, že prostě dobře vypadají, nebo protože jsou vcelku univerzálními společníky. Na co ale nelze zapomínat, je přítomnost točivých šestkových nahotin svelkou porcí zábavy v příbalu, jako je Yamaha XJ6 SP.

Ve střední třídě naháčů s objemem okolo 800 cm3 se v posledních pár letech dějí věci. Yamaha tuto situaci, jak se zdá, dokonale pochopila už před nějakým tím rokem. Zreorganizovala šestkový segment, kde si navzájem konkurovaly malé "efzety", ať už s kapotou nebo bez, a levnější "iksjéčka", taktéž v obou verzích. A jelikož vnitrostranický boj nebyl pánům produktovým manažerům z Iwaty po chuti, rozhodli se, že FZ6 nahradí FZ8 (derivát silnější FZ1). "Malá" FZ se tímto krokem etablovala o objemovou třídu výše a v rámci značky si tak zůstala na šestistovkovém naked písečku hrát pouze XJ6. Ten, kdo nahotiny až zas tolik nemusí, může sáhnout po technicky zcela shodných XJ6 Diversion s polokapotou nebo po úplně "oblečeném" XJ6 Diversion F. Nicméně my v testu máme tu nejodhalenější verzi XJ6, ještě k tomu ve fešácké variantě SP, čili dost bylo diverze směrem ke kapotám...



Varianta SP vychází zcela ze standardní XJ6. Jde tu hlavně o vzhled. A nutno dodat, že vylepšení jej znatelně poznamenala (v dobrém slova smyslu)! Nádrž je vyvedena v moderním matném šedém laku. Holt nějaký ten drobný škrábanec už na ní tak snadno nerozleštíte, ale parády udělá kopec. Její tvar však při ostřejším brzdění zejména pány komfortem nezahrne. Pro rok 2013 nové boční kryty motoru se pyšní vzhledem à la karbon a na slunci vypadají vskutku hezky. Jsou opatřeny polepy s číslicí 6 a nápisem XJ6, které zcela beze studu prezentují objem stroje. Ten dávají dohromady čtyři válce v řadě, které se opravdu, ale opravdu rády nechávají vytáčet. Ale neznamená to, že by motor nejel ani v nižších otáčkách. S grácií si poradí i s popojížděním v přecpaných ulicích města. A díky hbitosti a rychlosti ovládání celého stroje s radostí prokličkuje mezi překážkami provozu (rozumějte auty). Celé použitelné spektrum otáček je naladěno opravdu vyváženě, žádné výkonové kopance. Jedete jako v tramvaji (ale mnohem rychleji), téměř od volnoběhu s lineárním zátahem v intenzitě "tak akorát". Pokud si ale chcete trochu zadovádět, je nejlepší udržet otáčky nad hranicí alespoň 7000 1/min. Od ní ze sebe agregát vydává to nejlepší, co umí. Všech svých 78 vraníků potom pošle do trysku na hranici 10 000 1/min. Jediné, co mohlo být o kousek lepší, je poskládání převodovky (ta má hrubší chod, ale je přesná). Uznejte sami - na šestku při 6000 1/min jedete pouze cca 111 km/h. Stejně ale budete milovat posílat motor do dvoumístných cifer na otáčkoměru a užívat si fistuli linoucí se z výfuku centralizujícího hmotnost umístěním pod motorem. Pravda, na světě jsou vzhlednější koncovky méně bojlerovité vizáže.



Do určitého bodu snese takové řádění i podvozek. Když se za ten bod dostanete, jako první zaprotestuje svojí nervozitou přední kolo. K jeho umravnění by zajisté pomohla širší a rovnější řídítka, ale u japonské motorky se toho asi jen tak nedočkáme. Jediná možnost, jak šasi pomoci zvládat ostřejší zacházení, je práce s předpětím pružiny zadní centrály, přední vidlice zůstala bez možnosti nastavení. K celkovému dobrému pocitu z jízdy přispěly i obuté Dunlop Roadsmart, které vám dokážou bez přílišného dramatu sdělit, že jsou na limitu, a ušetřit vám tak kapky studeného potu na čele. Ke zkrocení rozvášněného "iksjéčka" zde slouží dvojice axiálních dvoupístků, které se za svůj výkon stydět nemusí. Zadní jednopístek se také neostýchá přiložit své destičky k dílu, jeho dávkování by však mohlo mít lepší charakter než stylem "on/off". Budete-li chtít systém ABS, připlatíte si 20 000 Kč.



S novým modelovým rokem byla také upravena kaplička přístrojů a použita směrová světla s čirou optikou - už nevypadají jako z hračkářství na rohu ulice. Kvalita zpracování celého biku je typicky pro Yamahu na velmi vysoké úrovni. Varianta SP s sebou nese ještě jednu rozdílnost oproti standardu - dělené sedlo s kombinovaným potahem. Oku sedlo polahodí, pozadí však nikoliv - sedlo řidiče se snadno prosedí a poměrně brzy vás začne nepříjemně tlačit. Naopak když vyrazíte ve dvou, spolujezdec ocení pohodlné zadní sedátko a nové zadní madlo, které je opatřeno fungujícím neklouzavým povrchem a ještě k tomu hezky vypadá...





ALTERNATIVY:


Ducati Monster 696

Vzduchem chlazený dvouválec do V, 90°; 80 k při 9000 1/min; 69 Nm při 7750 1/min; hmotnost 178 kg; maximální rychlost 210 km/h.

Hravá Italka se sportovním charismatem a za příznivou cenu. Navíc ji vzhledem k výšce sedla bez problémů zvládnou i slečny...

7990 eur

Honda CB600F Hornet

Kapalinou chlazený řadový čtyřválec; 102 k při 12 000 1/min; 64 Nm při 10 500 1/min; hmotnost 198 kg; maximální rychlost 230 km/h.

Nadčasový, lety prověřený japonský etalon spolehlivosti s jemným, ale přesto výkonným motorem je členem nejedné domácnosti.

174 900 Kč (akční cena)

Suzuki Gladius

Kapalinou chlazený dvouválec do V, 90°; 72 k při 8400 1/min; 64 Nm při 6400 1/min; hmotnost 205 kg; maximální rychlost 200 km/h.

Trvanlivá a nenáročná technika v designově zajímavém kabátě, vhodná i pro vzrůstem menší jezdce. Takové jsou základní charakteristiky Gladia.

166 900 Kč


TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR

Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 32 mm, řízený katalyzátor, alternátor 330 W, akumulátor 12 V/10 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 46:16.

Vrtání x zdvih 65,5 x 44,5 mm

Zdvihový objem: 600 cm3

Stupeň komprese: 12,2:1

Jmenovitý výkon: 57,0 kW (78 k) při 10 000 1/min

Max. točivý moment: 60 Nm při 8000 1/min

PODVOZEK

Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice, Ø 41 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, nastavitelné předpětí, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 298 mm, dvoupístkové plovoucí čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, jednopístková plovoucí čelist.

Litá hliníková kola 3,50 x 17; 4,50 x 17

Pneumatiky 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor 1440 mm, úhel hlavy řízení 64,0 stupně, stopa 104 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/130 mm, výška sedla 785 mm, hmotnost s plnou nádrží 205 kg (210 kg*), objem nádrže 17,3 litru.

Záruka: dva roky

Barvy: černá/matná šedá

Cena: 184 990 (204 990**) Kč

*hmotnost s ABS **cena s ABS

Vydáno: 23. 10. 2013

Autor: Petr Slezák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha XJ bazar