Yamaha XJ6 Diversion F

Přirozeně, bavit může i všednost, a Diversion F je příkladným reprezentantem silničních motocyklů takzvaně pro všechno.

Výborný motocykl pro delší cesty, cesty do práce, spolehlivý a bytelně postavený parťák, vhodný i pro začátečníky, pouhých 150 cm3 v každém válci, které vám ale umožňují předjíždět i bez podřazování. A opravdu dobré brzdy a opravdu tvrdá směs sériových pneumatik Bridgestone.

To ví o XJ6 každý, tedy každý, kdo už četl některý z plejády našich testů pojednávajících o tomto biku. Nebudeme do posledního puntíku opakovat již opakované, pojďte si přečíst, jak vypadají takové dva dny v sedle japonské, obyčejně dobré motorky.

Den první: po deseti měsících zase přehazuji nohu přes XJ6 a tělo, jako by si Yamahu přesně pamatovalo. Posaďte mě na židli před hlouček kamarádů a chtějte po mně, abych jim obecně předvedl posaz a jízdu na motorce, zcela jistě bude mé počínání připomínat ergonomii ovládání této XJ6 F. Zkrátka přirozenost... tak, jak to být a jak to bude vyhovovat skoro všem. Žádná supermoto "kolobrnda" ani okruhová zalehávačka, prostě příjemné optimum s možností vzpřímené jízdy i občasného shrbení za plexi.

 Motocykly Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Diversion práve zahlédl supersport a chce se předvádět.

Možná se mi budete smát, ale na XJ6 prvořadě oceňuji její obyčejnost, za nízkou cenou nehledám řádění pojančeného japončíka z ekonomického oddělení, šermujícího červenou robotužkou, nikoho nepodezírám, že mě někde o něco ošidil, ne, vidím zde možnost za málo nabýt motocykl, který jede, na nic si nehraje, který mě nebude stresovat ani ve chvilkách, kdy je cesta na biku spíše poslední možnost nežli úmyslná volba číslo jedna. A dá mi štíhlost stavby, nízko položené sedlo a přehledný kokpit s hodinami a palivoměrem. Víc vlastně asi nepotřebuji a nechci.

Ranní cesta do práce a XJ6 je v pohodě, již studený motor běží jako švýcarské hodinky, převody lehce zaskakují, náhle zastavující autaři nemají šanci nachytat brzdy nepřipravené. Řídítka jsou v ideální výšce a mají optimální šířku na to, aby s nimi jezdec naprosto s přehledem korigoval nestálou městskou stopu.

Tuhé odpružení dovolí užívat si vysokých rychlostí v zatáčkách, příliš to ale nepřehánějte s náklonem, sériové obutí potřebuje opravdu hodně kilometrů k ohřevu, aby získalo přijatelný grip. XJ6 servíruje rychlost v klidu, cesta uběhla neuvěřitelně kvapně, jsme v cíli.

 Motocykly Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Působí zastarale, nebrzdí zastarale, ale skvěle.

Malé designové intermezzo. Přední maska a světlomet připomínají Suzuki GSX-R kolem roku 2007, dost nadšení jsme byli z malého výfukového boxu pod motorem. Žádná výfuková koncovka tak neruší celkový vzhled stroje, a XJ6 tudíž vypadá dost kompaktně. Při 130 km/h točí motor na šestku 7000 1/min, což tady na papíře nevyzní právě příjemně, ve skutečnosti ale o čtyřválci při takových otáčkách sotva víte, připomíná se vám jen jemným vibrováním do stupaček.

Údaj 78 koní také nevypadá nikterak fantasticky, XJ6 vás však naučí efektivně hospodařit s každým z nich a věřte mi - pomalu s tím jezdit nebudete. Ty čtyři cylindry dokážou již od 4000 1/min dost slušně zatahovat a auta, která zrovna nechtějí závodit, budete likvidovat pouhým otáčením plynem.

Den druhý: o čem jsou motorky předně? Aha, o zábavě. A tak když XJ6 zabavila svou všedností i jakýmsi nevtíravým a přirozeným jízdním projevem, chtěli jsme se přesvědčit, zdali tento každodenní "worker" umí také pořádně rošťačit.

 Motocykly Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Těžko ho najít, snadnější ho slyšet - výfuk.

Umí. Ale jak už bylo řečeno, budete muset zplna využít každého oříka a vyzbrojit se značnou zásobou citu v prstech levé a hlavně pravé ruky. Ale trénink dělá mistry a vy přece budete chtít se svou XJ6 ukazovat nabubřelcům se supersporty, jak se vodí taková čtyřválcová šestistovka "pro všechno".

Nebo ne? Žádná akce? I tak budete moc spokojení, kombinace tuhého agilního šasi a motoru sportovního řízu, který zábavně kvílí a během deseti vteřin vás rozhodně nekatapultuje na 250 km/h, má své kouzlo, jemuž není snadné nepodlehnout. V Itálii a Francii jsou XJ6 enormně hojně prodávané motorky, přičemž dle zkušeností mohu prohlásit, že si je tam očekávání navzdory nekupují jen poklidní hltači kilometrů.

Na závěr troška možná i nemístného sentimentu: Diversione F, máš mé sympatie, ačkoliv čtyřválce opravdu nepatří mezi mé oblíbené motory a tuším, že čím víc se budou 80. léta jako rok narození na mé občance stávat hlubokou minulostí, tím víc budu hledat právě takový motocykl, jako jsi ty.

 Motocykly Yamaha XJ6 Diversion F 2012
 Motocykly Yamaha XJ6 Diversion F 2012 Motocykly Yamaha XJ6 Diversion F 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec DOHC, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka, šestistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih 65,5 x 44,5 mm
Zdvihový objem 600 cm³
Jmenovitý výkon 57,0 kW (78 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment 60 Nm při 8500 1/min

Podvozek
Mostový rám z ocelových trubek, teleskopická vidlice vpředu Ø 41 mm, vzadu dvouramenná kyvná vidlice, zadní jednotka s možností nastavení předpětí pružiny, vpředu dvojitá kotoučová brzda Ø 298 mm, dvoupístkové třmeny, kotoučová brzda vzadu Ø 245 mm, jednopístkový třmen.
Hliníková kola 3,50 x 17; 4,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1440 mm, úhel hlavy řízení 64,0 stupně, stopa 104 mm, délka zdvihu vpředu/vzadu 130/130 mm, výška sedla 805 mm, hmotnost s plnou nádrží 220 kg, náklad 180 kg, objem nádrže 17,3 litru.

Záruka dva roky
Barvy: černá, modrá, bílá
Cena: 169 990 Kč
Cena s ABS: 179 990 Kč

Vydáno: 20. 12. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha XJ bazar