Yamaha WR 125 X

Jen pro mladé, nebo i pro ty, co už vědí? "Olítat" a prodat, nebo gymnastikou opepřený návrat ke kořenům jednostopé jízdy?

Oděn do jednodílné kombinézy, sedě na malorážce, může jezdec před jízdou pochybovat. O své image, pouze, pochopitelně. Nanejvýš pár kilometrů, a pochyby vyprchávají. WR totiž nabízí takové schopnosti, že pokud odbouráte předsudky a naleznete správný grif, zamrzí vás už jen absence zvuku... pořádného zvuku, což na druhou stranu ocení, a vřele, všichni ostatní.

Voilà, motorka má měkké motokrosové gripy a zubaté stupačky, dobrá zpráva je, že černý šibal jimi není vybaven jen pro okrasu. WR není žádná křehotinka, bude to divoké! Na spojku stačí jen jediný prst, na přední brzdu dva, na bezva strávené dopoledne třeba jen cesta kolem proslulého sídliště.

 Motocykly Yamaha WR 125 X 2012
Z profilu si ji kdekdo plete se šestistovkami od Husquarny.

Jak jezdí? Během okamžiku vyčaruje na tachometru numero 80 (za 10 s), při 90 km/h jemně zavibruje do stupaček, aby necelou stovku ustanovila jako cestovní rychlost. Tachometrově jsme dosáhli na 124 km/h, výhoda chlazení kapalinou pak je, že se drobný motor ani při rychlém tempu postupně neprohřeje a nevadne, jako to dělají "dvacky" chlazené vzduchem.

Dobré je též, že kdykoli a prakticky v libovolných otáčkách přidáte plyn, motorka s nadšením zacvrliká a zrychluje, a jak se otáčky blíží vrcholu, zvuk nabírá zajímavě nahrublé odstíny jorkšíra vrčícího s hlavou zaklesnutou v konvi. Šestka zastane pole od 60 km/h do maximální rychlosti, pro svižnou jízdu ale WR netřeba drtit pouze ve vysokých otáčkách, snahu pístu a ojnice tady z hlediska přesnosti a odstupňování naprosto bezchybně posílá dál převodovka. Pokud autař nezašlápne plyn až k podlaze, bude z něj vaše kořist. Na semaforech je to znovu WR, kdo si krade titul nejlepšího šlapače na zmizík.

 Motocykly Yamaha WR 125 X 2012
V kokpitu naleznete přesný palivoměr, odečítání komplikuje brzdová hadička.

Není to jen v motoru. Podvozek je tu hlavním zdrojem radosti z jízdy. Naladěný fifty fifty pro sport i pohodlí, neduhy silnic žehlí jako natlakovaný vzduchový polštář, nenechá se rozhodit ani příčnou nerovností ve větších náklonech (velkých netřeba). Dvěma slovy - agilita a neutralita. Ještě přijatelné potápění vidlice a ideálně zvolená přední brzda navíc dělají z WR mistra dlouhých stoppie, zadní brzda nemá chybu. Tohle si bude užívat i ten, kdo zprvu jen nerad.

Snadnost, hbitost, fyzická převaha nad bikem... není právě tohle ona kvintesence motocyklu? WR 125 X není levné, a pokud o něm přemýšlíte, řiďte se heslem "koupit a nechat si". Doopravdy, téhle strojovně přijde na chuť snad každý. Jezdí svižně, jezdí téměř zadarmo, chod kultivovaný, město umí lépe než skútr, okolí města často zábavněji než velké motorky... jen byste měli vážit do 90 kg.

Odrostlý syn, první to majitel, se k ní bude rád vracet, mezitím ji bude provozovat třeba... třeba jeho starší brácha. Pokud to s cenami benzinu a hustotou provozu bude ne lepší, má WR nárok být každodenním dvakrát eko spasitelem, stále nabízejícím většinu lákavých hodnot motocyklismu. Možná namítnete, že stačí přihodit pár tisíc navrch a dostanete kvalitní 250ku. Je ale honba za objemem vždy opodstatněná, když tu máme tak moc dobré čtyřdobé stopětadvacítky?

 Motocykly Yamaha WR 125 X 2012
Živý a pružný: i s malým objemem potěší dospěláky.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, vyvažovací hřídel, nahoře uložená, řetězem poháněná vačková hřídel, čtyři ventily, vstřikování Ø 28 mm, mechanicky ovládaná spojka, šestistupňová převodovka, řetěz.
Vrtání x zdvih 52,0 x 58,6 mm
Zdvihový objem 124 cm3
Jmenovitý výkon 11,0 kW (15 k) při 9000 1/min
Max. točivý moment 12 Nm při 8000 1/min

Podvozek
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice Ø 41 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální pružicí jednotka, dráha odpružení vpředu/vzadu 210/230 mm, kotoučová brzda vpředu Ø 298 mm, dvoupístková plovoucí čelist, kotoučová brzda vzadu Ø 220 mm, jednopístková plovoucí čelist.

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1430 mm, úhel hlavy řízení 64,5 stupně, stopa 79 mm, výška sedla 905 mm, hmotnost s plnou nádrží 139 kg, náklad 183 kg, objem nádrže 8,5 litru.

Záruka dva roky
Servisní intervaly po 6000 km
Barvy: bílá, modrá
Cena: 99 990 Kč


Vydáno: 18. 01. 2013

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha WR bazar