Yamaha V-Max

Je jen málo motocyklů, které se staly opravdovým kultem. Jedinečná Yamaha V-Max k nim bezesporu patří.

Můj prvotní kontakt s fenoménem V-Max se odehrál někdy v polovině osmdesátých let prostřednictvím ohmataných stránek magazínu Motorrad. Koloval kdovíkolika rukama majitelů malých dvoutaktů z Týnce nebo NDR, toužících tehdy po nemožném.

Pro všechny z nás představovalo bestiální vzezření V-Maxu, stejně jako jeho nadpozemské parametry zjevení, zcela za hranicemi chápání. To, co v následujících letech způsobil, lze stručně nazvat šílenstvím, které jej do historie světa jedné stopy vepsalo stejně nesmazatelně jako gumové čáry na asfalt, jež Max s oblibou čmáral.

 Motocykly Yamaha V-Max 2013
V-Max je osobnost.

Příběh legendy ovšem zdaleka neuhasíná v prvním dějství. Na tokijské motorshow 2005 byl představen koncept nové generace, jehož sériové podoby jsme se dočkali v roce 2009. Čekání se vyplatilo. Konečně tu stojí přede mnou a vypadá jako obrovské monstrum, které stejně jako tenkrát nepřipomíná nic z naší dimenze.

Vizuálně staví na základech svého předchůdce, ale jeho proporce jsou mnohem zlověstnější. Zdědil charakteristické prvky, jako mohutné sání po stranách krytu airboxu, nádrž pod děleným, stupňovitým sedlem a hlavně vidlicový čtyřválec - ten živelný agregát disponující vražedným potenciálem dvou set koní. Jednou se svezete a nebude chtít jinak...

Posaz na širokém a hojně polstrovaném sedle poskytuje nečekaný komfort, přestože spolujezdkyně můj optimismus po několika kilometrech přestala sdílet. Zátah vidlicového čtyřválce a jeho řev při akceleraci se bezvýsledně snažím přirovnat k něčemu, co jsem kdy řídil. Absolutní pocity z motocyklové nirvány, z jejíhož opojení se mi nechtělo procitnout, ve mně zůstanou už navždy.

 Motocykly Yamaha V-Max 2013 Motocykly Yamaha V-Max 2013
V-max je fascinující z každého úhlu. Šestipístky z R1 by zastavily rozjetý vlak.

Radiální šestipístky z R1 by zvládly ubrzdit i rozjetý vlak, přičemž nejsou nijak nepříjemně kousavé. Vlastně mi nevadí, že má nadváhu a příliš s ním nejde zatáčet a že jeho nekonečně dlouhý rozvor postrádá smysl. Koneckonců, taková je celá jeho podstata. Logiku V-Max vždy suverénně ignoroval, stejně jako kompromisy, čímž si vydobyl respekt u všech, kdo odmítají kráčet s davem rozděleným do škatulek.

V-Max je osobnost. Asi bude lepší taktně pomlčet o spotřebě paliva. Během euforicky intenzivního testu jsem postupně poznával všechny pumpaře v kraji a občas se k nim s oroseným čelem dotrmácel pouze na výpary. Přesto bych přivřel nad užitnou hodnotou obě oči a vše odpustil, jen abych mohl mít onen mytický dream bike v garáži.

Jedinou překážku před úplným pomatením smyslů majícím za následek nákup V-Maxu a okamžitě následující rozvod spatřuji v ceně. Je luxusní stejně jako V-Max. Zda za to právě tento bike opravdu stojí, si už musíte odpovědět sami, ale slibte mi jedno: nejdříve se svezte. Jízda na V-Maxu vám změní život. A také pohled na továrnu, která neváhala a vynaložila neuvěřitelnou sumu peněz na to, postavit něco tak "ujetého" na kola. Yamaho, respekt.

 Motocykly Yamaha V-Max 2013

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: 1679 cm3, vrtání x zdvih - 90 x 66 mm
Výkon: 200 koní při 9000 otáčkách
Převodovka: pětistupňová
Hmotnost: 310 kg
Výroba: od 2009


Vydáno: 25. 06. 2013

Autor: Ladislav Škoda (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz