Yamaha Tmax 530

Znamená nový opravdu lepší? Není nad to, dát novému biku zabrat v domácích podmínkách a na trase, kterou máte najetou. A přesně to jsme s "Maxem" udělali my a máme jasno.

O T-Maxu se vyprávějí legendy už jedenáct let, takže i ten nejzarytější skútrový ignorant asi dobře tuší, s kým má tu čest. Maxík je mezi sportovně střiženými velkoobjemovými skútry prostě legendou, o které se nediskutuje. O to více nás zajímalo, v čem může být ten letošní ročník ještě lepší.

 Motocykly Yamaha Tmax 530
Seznamte se: legenda mezi velkými skůtry, Yamaha Tmax 530.

Je ještě ostřejší. Ten tam je jeho dobrácký úsměv, světlomety jsou agresivně zachmuřené, „nakrklý“ hlas jeho odladěné tlumivky Akrapovič (doplňková výbava z nabídky českého importéra) budí respekt. Pocitově  působí letošní novinka nižším, delším a celkově hutnějším a dynamičtějším dojmem, který podtrhuje precizní kvalita zpracování. Designem svršků počínaje a čistotou provedení jednotlivých komponentů konče, je znát, že tyhle skútry v Iwatě už chvíli dělají. Tím nechci Yamaze nijak lichotit, prostě z toho mám radost. Také palubní přístroje působí o něco svižněji, dominují rychlost a otáčky, vše ostatní naleznete na LCD displeji uprostřed. Ostré hrany budíků se líbit mohou nebo nemusí, přehledné každopádně jsou, a to i za poledního slunce. Uzamykatelná schránka na rukavice či doklady potěší na každém skútru, u Maxe ji naleznete po pravé straně. Pod sedlo se bez problémů vejde integrální helma nebo fotovýbava.

 Motocykly Yamaha Tmax 530
„Lambo“ s kufrem: pod sedlo se vejde jedna intergální helma.

Technické změny: jiná vačka, kované písty, větší vrtání. Ve výsledku to dělá nějakých pět koní navrch, ale o ty popravdě až tolik nejde. Citelný rozdíl oproti předchozí generaci je v reakci na plyn, která je fantasticky spontánní, a v lehkosti, hebkosti chodu dvouválcového motoru. Díky zmíněným úpravám a práci na sekundárním převodu (nový řemen) se také podařilo citelně snížit tření a tím i výkonové ztráty při přenosu síly. Také max. točivý moment 52 Nm je posazen níže, na hranici 5000 otáček, což je koneckonců to nejdůležitější – většinu času se s Maxem pohybujete právě ve středních otáčkách.

Jízda: YZF-R6 s kufrem pod sedlem. Ne, tohle fakt není nadsázka, kromě toho, že Max dokáže upalovat jako zběsilý (tempo nad 160 km/h mu nedělá problém), nepostrádá také patřičné manýry. Podvozek je sice nastavený sportovně tuze, ale s grácii zvládá i hodně rozbitou silnici – na jedné takové jsme fotili a zpětná vazba od obou kol skútru byla fantastická. No a pak tu máme rám – hliníkový odlitek jako ze superbiku vám dává jistotu, že o kroucení tu řeč opravdu nebude. A taky že není. Průlety dlouhých rychlých zatáček jsou doslova požitkem. My jsme testovali stroj bez ABS, brzdy měly ostrý nástup a přímo ukázkovou dávkovatelnost, páčky jsou nastavitelné, ovládání všech ostatních prvků intuitivní. Ve městě jako když najdete.

Komfort a praktičnost: S Maxem jsme spolu strávili delší čas než jen běžný testovací týden, a tak jsme hocha naplno zapojili do redakčního života – vyzvedávání a vracení moto, doprovod při focení a objíždění akcí po celé republice. Zvládá to všechno a za jedna. Je komfortní, při rozumném plynu relativně úsporný (kolem 4,6 l/100 km) a rychlejší než mnohý bike střední třídy. Až na Maxovi jsem si s konečnou platností uvědomil, že cestovat na skútru není hendikep. Jediná výtka: radikálním střižením skútru a jeho tvrdým sedlem je do určité míry omezen komfort spolujezdkyně, dobře tedy zvažte její výběr…

 Motocykly Yamaha Tmax 530
Přehledné a patřičně dynamicky tvarované palubní přístroje.

Nevím jak vás, ale mne v tuhle chvíli zajímá už jen jediné – jak si tahle pořádně nabroušená Japonka poradí se svou bavorskou sokyní C 600 Sport. Ta sice boduje kyprými výkonovými křivkami, ale ztrácí při porovnání hmotností. Ať už bude výsledek hodnocení jakýkoli, za mne osobně letošní T-Max svou pozici nekorunovaného krále sportovních maxiskútrů obhájil. Jen s těmi barvami by se mohl trochu víc odvázat – chceme T-Maxe žlutého!

Cena bez ABS/s ABS: 254 990/274 990 Kč


 Motocykly Yamaha Tmax 530

TECHNICKÉ ÚDAJE:
MOTOR
Kapalinou chlazený, čtyřdobý řadový dvouválec s vyvažovací hřídelí, dvě nahoře uložené řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříni, vstřikování Ø 38 mm, řízený katalyzátor, alternátor 350 W, baterie 12V/9 Ah, odstředivá spojka, variátor, ozubený řemen, sekundární převod 2,262.
Vrtání x zdvih: 68,00 x 73,00 mm
Zdvihový objem: 530 cm3
Výkon: 32,4 kW (47 k) při 6750/min
Točivý moment: 52 Nm při 5250/min

PODVOZEK
Rám z hliníkových trubek, vepředu teleskopická vidlice Ø 43 mm, dvojitá kotoučová brzda Ø 267 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu centrální tlumicí a pružicí jednotka, jednoduchá kotoučová brzda Ø 282 mm, s jednopístkovým plovoucím třmenem, ABS.
Hliníková kola:3.50 x 15; 5.00 x 15
Pneumatiky: 120/70R 15; 160/60 R15

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1580 mm, úhel hlavy řízení 62,0 stupně, stopa 95 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/116 mm, hmotnost s plnou nádrží 221 kg, nádrž 15 litrů.

Záruka: dva roky
Barvy: šedá, stříbrná, černá, bílá


Vydáno: 08. 07. 2012

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha T-Max bazar