Yamaha MT-09: Ronin

Samurajové bez pána, přesně tak by se dal popsat pohled, který se mi naskytl na vyrovnaný špalír nových MT-09 ve Splitu, kde proběhla premiéra tohoto modelu. Nezbývalo než se alespoň na chvíli jejich pánem stát.

Přiznám se bez mučení, Yamaze fandím, ale to, co předvádí v posledních měsících - nejdřív s garážovou scénou inspirovanou XV950, teď s MT-09 -, mě opravdu hodně baví. Pravda, ne že bych k prvním zmínkám o temné straně Japonska i k prvním obrázkům nového modelu nepřihlížel trochu skepticky, nicméně výsledek snažení obrozeného projektového managementu japonské továrny mě přiměl k tomu, abych se nad svou skepsí přinejmenším zamyslel...

 Motocykly Yamaha MT-09

Co vlastně chtějí pánové z Yamahy předeslat heslem Dark side of Japan? V kostce jde zhruba o toto: doplnit klasickou japonskou filozofii stavby motocyklů, tedy velmi racionální využití nejmodernějších technologií, preciznost, klid a rozvahu o instinkt, vášeň, zábavu, emoce a zároveň s tím dát i velký prostor pro vyjádření sebe sama. Podařilo se jim v případě MT-09 tento nepochybně ambiciózní plán naplnit? S odpovědí počkejme na konec, nejdříve se podívejme, jak se s MT jezdí. To se nám Yamaha nechystala předvést nikde jinde než na březích Jaderského moře, ve Splitu. Místo to bylo vybrané zcela záměrně. Během deseti minut se z provozem zaplněného centra města dostanete na nádherné zakroucené kvalitní horské cesty s neopakovatelnými výhledy, ze kterých pak není problém uhnout na hrbolaté úzké cestičky, kde ani chvíli nejedete rovně. Přesně takové mnohotvárné prostředí má být pro MT jako dělané. A taky že bylo.

 Motocykly Yamaha MT-09

To, s jakou lehkostí se nový "roadster motard" (ano, tak zní oficiální označení typu tohoto stroje) proplétal chorvatským provozem, bylo doslova osvěžující. Nejen proto, že teploty se blížily třicítce a každé fouknutí pod bundu bylo příjemné. Svůj podíl na téhle svěžesti má zejména ergonomie stroje a pocit lehkosti (natankovaný váží 188 kg - pro srovnání např. Kawasaki Z800 váží 229 kg). Vše je výsledkem toho, že se konečně někdo při rýsování zamyslel. Sám jsem se nestačil divit hned po prvním usednutí za řídítka - široká, kónická a rovná. Na Japonci? Paráda! Ze sedla umístěného 815 mm nad zemí dosáhnete na zem pohodlně i v případě, že nehrajete první basketbalovou ligu. Nohy na stupačky bez gumy nemusíte ani nijak moc zvedat - jsou relativně nízko. Důležité ale je, že vás jejich uložení nijak zvlášť neomezí v náklonu. V místě stupaček je totiž MT-09 velmi štíhlá, umožňuje to hezky vypadající kyvka z vnějšku přišroubovaná k rámu. Klopit můžete až na hranici 51° (volnosti náklonu ustoupila i olejová vana), což je hodnota stejná jako u YZF-R6.

 Motocykly Yamaha MT-09

Čím ale MT-09 boduje zásadně, je nový tříválcový motor CP3. Zkratka CP značí "crossplane" čili klikovku pootočenou o 120° (zapalovací cyklus 0º, 240º a 480º). Jakmile jsme se z města vymotali na horské cesty, přišel čas zkusit, co 60 kg těžký agregát dokáže. A stydět se tedy rozhodně nemusí. Jeho 115 koní se na zadní kolo skrz dobře odstupňovanou převodovku přenáší s příkladnou linearitou a čitelností. Se solidním točivým momentem 87,5 Nm měla co dělat i dobrá sportovní pneumatika, jakou je Battlax S20. Při krocení tříválce s vyvažovací hřídelí máte k dispozici tři palivové mapy, které jednoduše přepnete jedním tlačítkem. Sametovou reakci na elektronický plyn mapy B využijete zejména ve městě, pro běžné použití je zde Standard, který je kompromisem mezi B a ostrým A, ve kterém bez prodlevy dostanete maximum výkonu, co v danou chvíli motor nabízí. I přes naprosto neekonomickou jízdu (toho, že je na přístrojovce ekokontrolka, jsem si všiml až při návratu) si tříválec s válci vyosenými o 5 mm, ve kterých běhají kované hliníkové písty, řekl v průměru o 5,7 l, což mě velmi mile překvapilo. Navíc je celý projev motoru ve vyšších otáčkách okořeněn příjemnou zvukovou kulisou vycházející z výfuku pod ním.

 Motocykly Yamaha MT-09

Temperament agregátu v mžiku zkrotíte povedenými brzdami. Čtyřpístky vpředu nejenže jsou hodně účinné, ale také je pohodlně nadávkujete. Jedinou slabinou MT-09 může být podvozek, záměrně zdůrazňuji "může", jelikož komponenty samy o sobě fungují dobře, žádají si ale nastavit přesně podle toho, jak motocykl hodláte používat - zkrátka kompromis, který vzešel ze snahy o univerzálnost stroje. Někomu se také nemusí zrovna líbit design, důležité ale je, že i přes příznivou cenu "emtéčka" Yamaha použila kvalitní materiály, které dobře zpracovala do funkčního celku. Pro ladiče "looku" svého biku je navíc k dispozici široká škála příslušenství od předních výrobců, pomocí kterého MT posunete do sportovní nebo cestovní polohy.

 Motocykly Yamaha MT-09

Takže zpět na začátek. Podařilo se naplnit onen ambiciózní plán? Za sebe říkám, že ano. V MT-09 se povedlo propojit motardovou zábavnost s každodenní praktičností. Motocykly jako Triumph Street Triple, Ducati Hyperpomatard, KTM Duke 690 nebo Husqvarna Nuda mají zdatného konkurenta. Diskutabilní zůstává pouze design, který rozhodně není pro každého, ale není to přesně ona individualita, kterou Yamaha do své novinky chtěla otisknout?



Rozhovor: Akira Kimori

 Motocykly Yamaha MT-09

Yamaha pokračuje se svou modelovou ofenzivou a dalším z lidí, co na tom mají také svůj podíl, je právě tento nenápadný chlapík, který během veškerého dění okolo "emtéček" postával opodál, bedlivě a tiše sledoval a naslouchal, co si kdo o novince povídá. Ještě aby ne, když právě na jeho hlavu padá zodpovědnost za celý projekt jménem MT-09. Přesto, nebo právě proto, mi to nedalo a prohodili jsme spolu o nové Yamaze pár slov.

Co vás vedlo k tomu, použít v novém MT právě tříválec?
Výsledná použitá konfigurace motoru byla dána v podstatě předem, díky "roadster motard" koncepci celého stroje s důrazem na točivý moment, ovladatelnost a využitelnost výkonu. I tak jsme si zpracovali detailní analýzu a z několika možností jsme vybrali tříválec.

Není to svým způsobem také snaha navázat na tříválce známé z historie značky?
Asi bych lhal, kdybych řekl, že to s historií nemá nic společného. Prvotní snahou však bylo použít techniku pootočené klikové hřídele, známou z modelu R1. Navíc jsme se nepouštěli úplně do neznáma, jelikož zkušenosti s tříválci máme jak historicky, tak i díky sněžným skútrům a lodním motorům.

V dnešní době tolik omílaná elektronika: Proč na MT-09 nenajdeme například kontrolu trakce?
Myslíme si, že elektronika, jakou je třeba zmíněná kontrola trakce, je něco jako třešnička na dortu, nám ale nejde o onu třešničku, nýbrž o dort. Snažili jsme se postavit MT od počátku tak, aby k jejímu snadnému ovládání nebylo třeba tolik elektronických pomocníků. Absence podobných drahých systémů nám také umožnila soustředit se na další důležitý aspekt celého projektu, kterým je příznivá cena. Nicméně trendy je třeba sledovat, proto jsme například nechali prozatím prázdné místo na levém ovládacím panelu, je zde tedy šance i určitý záměr, že se zde v budoucnu objeví některý z elektronických asistentů.

Otázka na závěr: Již víme, jak vypadá temná strana Japonska, můžeme se těšit, že z ní poznáme více?
Celý tenhle projekt je začátek nové éry a tu nevybudujete na jednom modelu. Zkrátka - máte se na co těšit! V plánu je představit celou rodinu modelů MT a jejich variant od malých po velké objemy a nejen to, ale víc prozradit nesmím.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový tříválec, DOHC, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, elektronické vstřikování paliva, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz, sekundární převod 16:45.
Vrtání × zdvih: 78 × 59,1 mm
Zdvihový objem: 847 cm³
Stupeň komprese: 11,5:1
Jmenovitý výkon: 84,6 kW (115 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment: 87,5 Nm při 8500 1/min

PODVOZEK

Litý hliníkový rám typu Diamond, teleskopická vidlice, Ø 41 mm, litá asymetrická hliníková kyvná vidlice, horizontálně umístěný zadní tlumič, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 298 mm, čtyřpístkové radiální čelisti, axiální brzdová pumpa, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, jednopístková čelist, desetipaprsková litá hliníková kola.
Pneumatiky: 120/70 17; 180/55 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1440 mm, úhel hlavy řízení 65°, stopa 103 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 137/130 mm, výška sedla 815 mm, hmotnost s plnou nádrží 188 kg (191 kg s ABS),
objem nádrže 14 litrů.
Záruka dva roky
Barvy: fialová, oranžová, matná šedá, race blu
Cena: 199 990 Kč, 219 990 Kč (s ABS)


Vydáno: 11. 12. 2013

Autor: Petr Slezák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha MT-09 bazar