Yamaha FZ8 vs. BMW F800R

Ačkoliv by znázvu článku mohlo vyplývat, že se jedná o poměr typické "pouliční férovky", není tomu tak. Prostě jen poměr válců vpohonných jednotkách obou strojů hovoří ve prospěch Yamahy, jenže je vždycky počet válců klíčový?

 Motocykly Yamaha FZ8 vs BMW F800R

Když jsme se rozhodli zpracovat formou srovnávacího testu poměření kvalit těchto dvou strojů, měl jsem od začátku jasno. Pro mě bylo vítězem BMW, a to i přesto, že jsem na modelu F 800 R doposud nejel. I když to zní divně, důvodem bylo, že mě loni FZ8 až tolik neoslovila. Všechno dělala dobře a celkem samozřejmě, ale také bez jakéhokoliv projevu radosti nebo divokosti, a to jsem jí nedokázal odpustit, jenže…

 Motocykly Yamaha FZ8 vs BMW F800R

Yamaha FZ8, kterou jsme testovali letos, byla oproti loňskému roku vybavena laděným výfukem Akrapovič, plastovým klínem pod motorem a oděná byla do výročních barev, prostě fešanda k pohledání. Nicméně ani BMW nevypadá na první pohled vůbec špatně, možná trochu méně ladně a více industriálně, ale oku každého jedince lahodí něco jiného, a tak záleží na vkusu. Dobře, ve vzhledu panuje vyrovnanost, kdybych si měl vybírat čistě podle něj, stál bych u nich asi ještě dlouho. Jediné, co mě může v takovou chvíli vysvobodit ze spárů nerozhodnosti, je svezení, které dokáže člověku naznačit víc než tisíc pohledů. A naštěstí i v tomto případě dokázala jízda divoce rozhýbat misky vah, ale na čí stranu se nakonec přiklonila ta s cenou pro vítěze, si necháme až na konec našeho článku. První znatelné rozdíly jsou cítit ihned po nasednutí za řídítka. Zatímco BMW vás doslova pojme a vy zaplujete pod baculatou nádrž, Yamaha vám umožní jezdeckou pozici snadněji měnit a na motorce se více hýbat. Kdo má rád vysedávání, bude jednoznačně volit Yamahu, kdo rád sedí ve vzpřímené pozici, sáhne po BMW. Pojmutí do stroje podtrhuje i výška sedla BMW, která je o nějakých 15 mm níže k matičce zemi než u Yamahy. K rozdílným pocitům při ovládání přispívají i řídítka, u BMW jsou více sklopená, užší a tím více přizpůsobena i oné stabilní jezdecké pozici. Stačí se detailně podívat na fotografie a musí vám být jasné, co mám na mysli.

 Motocykly Yamaha FZ8 vs BMW F800R
„Na řadový dvouválec jsem se těšil jak kojenec na maminčin obnažený prs.“

Jízda v sedle obou biků je hračkou, pochopte ovládací prvky a jejich obsluha. Spojka chodí hladce a k jejímu stisku jsou dva prsty tak akorát a ve spojení s přesně dávkovatelným plynem se městské rozjezdy stávají hračkou i pro začátečníky. Dokonce ani řazení a převodovku jednoho nebo druhého stroje bych výrazně neupřednostňoval, tady si nemá BMW s Yamahou co vyčítat. Jenže jízda na motorce má mnoho disciplín. Když jsem na začátku psal, že pro mě bylo BMW vítězem, jedním z důvodů měl být motor. Na řadový dvouválec jsem se těšil jak kojenec na maminčin obnažený prs, jenže tenhle prs mi dával nějak málo mléka. Jinak řečeno, moje očekávání nebyla naplněna. Čekal jsem pořádný odpich z nízkých otáček, doplněný silným středem a byl jsem připraven i na slabší představení ve vysokých otáčkách. Jenže to všechno bylo opačně, žádný očekávaný „kick“ se nekonal a já se musel spokojit s vyrovnaným tahem. Pochopte, že to není rozhodně špatné, prostě motor táhne všude, ale všude stejně bez výrazných změn. Určitý nárůst je patrný, ale za mě je tohle na naháče málo. FZ8 má vyšší výkon, a to téměř o dvacet koní, zato ale nižší točivý moment. I tak se mi řadový čtyřválec líbil víc, a to se rozhodně mezi příznivce takto koncipovaných motorů neřadím. Velký podíl na mém osobním zážitku přisuzuji výfuku Akrapovič. Nevím, jak moc se podepsal na průběhu točivého momentu, nebo jestli vůbec, ale zvukově a pocitově udělal z unylého čtyřválce dravý agregát nenasytně hltající vzduch z airboxu, který při zavřeném plynu krásně střílel do výfuku. Nemám srovnání výkonnostních křivek, ale moje tělo říká, že Yamaha jede líp.

 Motocykly Yamaha FZ8 vs BMW F800R
„Že bych se nechal tak snadno ošálit?“

Pokud tedy pominu fakt, že bych si vybral čtyřválec (ale opravdu jen ve spojení s výfukem Akrapovič), u podvozku bych byl opět na vážkách. I když má BMW oproti FZ8 jen „obyčejnou“ teleskopickou vidlici, funguje všechno skvěle. Bavoři by mohli všem ostatním výrobcům dávat lekce ve výrobě podvozků, jejich přesnost s povedeným nastavením mě dokáže vždy mile potěšit. F800 se sklápí do zatáček jedna radost a přesně kopíruje linii zvolenou jezdcem. Stejně tak i FZ8, ale u ní lze, díky větší volnosti pohybu jezdce, snadněji ovládat motorku tělem. V disciplínách jako rychlá změna směru jízdy nebo překlápění z jedné strany na druhou dokážou přesvědčit oba stroje. Každá z obou testovaných nahotinek prostě vyžaduje osobitý přístup, ale ten, který od vás toužebně očekává Yamaha, je mi bližší. Posledním, ale možná nejdůležitějším prvkem jsou brzdy. BMW má čtyřpístkové třmeny vybavené ABS, které nemůže jezdec vypnout. Škoda, nemám moc rád, když nemohu elektronice překazit její bezpečnostní aktivity. FZ8, lépe řečeno její čytřpístky, lze vybavit ABS, ale námi testovaný model ho neměl. Brzdit s FZ8 je hračka, krásně dávkovatelné a přesné brzdy dělají vždy jen to, co jezdec chce. BMW brzdí silně, ale stejně jemná dávkovatelnost jako u Yamahy je mu bohužel vzdálená.

Je pozoruhodné, jak jsem při srovnání obou strojů změnil názor a jak moc dokázal unylému projevu Yamahy pomoci výfuk. Jenže motor BMW a jeho celkový koncept mi úplně nesedí, možná jsem od řadového dvouválce čekal až příliš…


          Boxik: Martin Tománek, šéfredaktor
 Motocykly Yamaha FZ8 vs BMW F800RJe to celkem paradox – ačkoli jsem na dvouválce, vyhrála u mne překvapivě čtyřválcová FZ8. A rozhodně ne kvůli laděné koncovce páně Akrapoviče. Tahle motorka je prostě dobrá: sametový motor nepostrádá veselou špičku, podvozek žehlí i nesmysly a v rychlých zatáčkách jede jako po kolejích. Je třeba na ní fungovat, a to mě baví. Je fakt, že podvozek BMW je agilnější a zátáčí už při pouhém pomyšlení, jízda ve městě je s ním větší zábava. Ale ve stejné zatáčce s větším poloměrem (třeba jakou jsme našli pro naše focení) je v přímém srovnání Yama stabilnější a rychlejší. Na tom nic nezmění ani božské charisma Chrise Pfeiffera. Tomu pro jeho kousky plynulý a čitelný nárůst výkonu paralelního dvouválce určitě vyhovuje, stejně jako zmíněná agilita a o více než 10 kg nižší váha „erka“ (včetně ABS!). Na projevu motoru jsem nic moc charismatického neshledal – jeho kombinace s kapotovanou touring verzí ST mi sedí mnohem více. Otázka designu je, jak už psal Michal, věcí dost osobní – Yamaha je klasika, dlužno dodat, že v bílo-červené kombinaci dosti atraktivní, až člověka překvapí, co všechno se dá pastelkami zachránit. BMW je pan modernista – svými plastotvary šokuje a jistě bude šokovat ještě dlouho, ne každý na to ale má žaludek. Je to tak trochu jako s děvčaty – vyzkoušejte a rázem zjistíte, co je vašemu naturelu bližší. My máme, tedy alespoň v případě těchto dvou biků, celkem jasno – vítězí „čtyři hrnky“ z Nipponu.


 Motocykly Yamaha FZ8 vs BMW F800R

Yamaha FZ8

Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě nahoře umístěné vačkové hřídele poháněné řetězem, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování Ø 35 mm, řízený katalyzátor, alternátor 560 W, baterie 12 V, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.

Vrtání x zdvih 68,0 x 53,6 mm
Zdvihový objem 779 cm3
Stupeň komprese 12:1
Jmenovitý výkon 78,1 kW (106 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment 82 Nm při 8000 1/min

Podvozek
Mostový hliníkový rám, teleskopická vidlice USD Ø 43 mm, dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, vzadu centrální odpružení s přepákováním, možnost nastavení předpětí pružiny, vpředu dvojitá kotoučová brzda, Ø 310 mm, čtyřpístkové pevné třmeny, vzadu kotoučová brzda, Ø 267 mm, jednopístkový plovoucí třmen.
Hliníková litá kola 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1460 mm, úhel hlavy řízení 65,0 stupně, stopa 109 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 130/130 mm, výška sedla 815 mm, hmotnost s plnou nádrží 211 kg, objem nádrže/rezerva 17,0/3,8 litru.

Záruka dva roky
Barva WGP 50th Anniversary
Cena 219 990 Kč
Cena s ABS 239 990 Kč

BMW F800R

Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec, dvě nahoře umístěné vačkové hřídele poháněné řetězem, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovu skříní, vstřikování, řízený katalyzátor, alternátor 400 W, baterie 12V, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.

Vrtání x zdvih 82,0 x 75,6 mm
Zdvihový objem 798 cm3
Stupeň komprese 12:1
Jmenovitý výkon 64 kW (87 k) při 8 000 1/min
Max. točivý moment 86 Nm při 6000 1/min

Podvozek
Mostový hliníkový rám nesoucí motor, teleskopická vidlice Ø 43 mm, dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, centrální pružící jednotka, nastavitelné předpětí pružiny a tahový útlum, vpředu dvojitá kotoučová brzda, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné třmeny, vzadu kotoučová brzda, Ø 265 mm, jednopístkový plovoucí třmen.

Hliníková litá kola 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1520 mm, úhel hlavy řízení 65,0 stupně, stopa 90,7 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 125/125 mm, výška sedla 800 mm, hmotnost s plnou nádrží 206 kg, objem nádrže/rezerva 16,0/4 litru.

Záruka dva roky
Barva červená, bílá, stříbrná
Cena 222 200 Kč

Vydáno: 23. 08. 2012

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha FZ8 bazar