V-Strom Extreme 2013: Ledové ostří

Pojďte si zavzpomínat na zasněžené pláně a teplotu pod bodem mrazu. Při přebírání našeho dlouhodobě testovaného V-Stromu jsme vám slíbili, že nebude zahálet ani v zimě. Jakmile bylo venku rozumně, šli jsme do toho. A byla to fakt...

Popravdě nebyly nejvhodnější podmínky. Není totiž sníh jako sníh. Drapákům nejvíce chutná přemrzlý granulovitý hrubý sníh (tak -15 ºC), do něho se mohou zaříznout a stroj je dobře ovladatelný. Jízda je pak docela podobná té na písečném podkladu. Když spadnete, ani to moc nebolí.

Jenže my jsme měli dva pod nulou a mokrý klouzavý sníh s tvrdým kamenitým podkladem a oslizlou travou. Nevýhody jsou jasné. Jedete "poslepu" bílou plání, kameny a koleje nevidíte. Na kameni vám ustřelí přední kolo a sněhulák je z vás dřív, než řeknete á-bé-es.

 Motocykly V-Strom Extreme 2013 - Ledové ostří
Výjezdy: když to nejde trakcí, musí to jít setrvačností.

V první chvíli jsme ani nevěděli, jestli se V-Strom na Mitaskách E-10 na umrzlém podkladu vůbec hne. Hl, a já byl velice mile překvapený, jak hravá ta motorka je. Pravda, zimou tuhý olej ve vidlici i centrální jednotce "utáhl" útlumy na maximum, V-Strom tak příliš nereagoval na jemné nerovnosti a dost poskakoval.

Nicméně si zachoval bravurní ovladatelnost, je dlouhý a zábavný. Jediným neduhem je 19" přední kolo šíře 110 mm, v porovnání se starým a těžším Africa Twinem s 21" ráfkem a pneu šíře 90 mm, se kterou jsem na sněhu také zápasil, nedovede Strom moc zatáčet. Předek je hrnut stabilním nízkým těžištěm rovně vpřed, vždy jsem tak musel zadek stroje smeknout zadní brzdou (ABS jsme vyřadili z provozu) a v driftu pokračovat již plynem.

Excelentní je zmíněné nízké těžiště, motor, který dovede jet na jedničku přesně na 1000 otáček 10 km/h v trialových pasážích bez kuckání a pulzací do řetězu a pak se je schopen plynule krásně sebrat. Výkonu je na sníh víc než dost, obávám se, že víc než 30 koní jsem z motoru stejně nepoužil.

 Motocykly V-Strom Extreme 2013 - Ledové ostří
Tradiční pohled: červená postavička skolněná nad neštěstím...

Chlapi! Neseďte u televize a pojďte si zajezdit. Upadl jsem třikrát, vždy jen na ucho při rychlosti nula. Motorce není vůbec nic, ani škrábanec, benzinu jsem projezdil méně, než jsem vypotil (taška s výstrojí měla o pět kilo víc po akci než před ní, deodorant rules).

Ani nevíte, jak úžasně jsem se cítil, zase na motorce, zase v driftech, zima mi nebyla a večer jsem byl příjemně protažený a krásně se usínalo. Lepší než utrácet za posilku. Doporučuji všem. Termoska s horkým čajem, hodně upuštěné pneumatiky, kompletní prádlo na převlečení a ručník jsou nutností.

 Motocykly V-Strom Extreme 2013 - Ledové ostří
Statečné srdce: sněžným skútrem sice není, bílé se však nebojí.

Vydáno: 31. 05. 2013

Autor: Jakub Nič (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz