Triumph Tiger 1200 Explorer

Dalším exemplářem, který nám před časem vypadl z roztrženého pytle cestovních endur, je britský Explorer. Plnokrevník působí mnohem vyzrálejším dojmem než 800XC nejen kvůli svým statnějším proporcím, ale i filigránsky vypilovanému designu.

Takže nasedáme. Ergonomie jízdního posazu je zaměřena více na pohodlné proplouvání stovkami kilometrů než akční běsnění ve stupačkách. Od toho se vyrábějí jiné stroje. Dělené a výškově nastavitelné sedlo hýčká oba pasažéry neobyčejným komfortem. Za příplatek lze dokonce sedací soupravu dovybavit vyhříváním, stejně jako rukojeti.

Když už jsme nakousli téma řídítek, musím pochválit jejich uložení a hlavně šířku, která mi pasovala na míru. Palivová nádrž je vizuálně větší, respektive širší, než ve skutečnosti pojme, ale na jízdních vlastnostech se to naštěstí nijak zvlášť neprojevilo.

Po uvítacím ceremoniálu na úhledné přístrojovce startuju zbrusu novou pohonnou jednotku o objemu 1215 cm³. Jak za chvíli zjistím, zúročuje v sobě letité zkušenosti s tradiční tříválcovou koncepcí výrobce z Hinckley. Projevuje se jako ukázněný dříč, který nepřekvapí žádnou záludností, byť papírová hodnota výkonu vykazuje úctyhodných 137 k a 121 Nm. Na kultivovanosti chodu mají svůj podíl i vyladěné vstřikování a elektronický plyn ride-by-wire.

 Motocykly Triumph Tiger 1200 Explorer 2013
I když je stále Tigrem, šelmou není.

Za zmínku stojí příjemně ochraptělý zvuk, jakoby řadového čtyřválce s nedomykavostí hlasivek. Upgrade komínové roury vedle zadního kola za něco, co bude víc připomínat výfuk, se pak zajisté postará o dech beroucí audiofilní zážitek, jehož nerušený poslech jen sem tam naruší přeřazení rychlostního stupně. Pravda, řazení je trochu hlučnější, ale možná se po záběhu ztiší. Zato je přesné.

Nedá mi to a i přes asfaltové obutí typu Metzeler Tourance zkouším šotolinu. ABS lze po krátkém souboji s tlačítky naštěstí deaktivovat. Triumph se ve stupačkách ovládá překvapivě snadno, zde vynikají výše uložená řídítka. Nádrž trochu překáží, ale jinak si na nezpevněném povrchu Explorer vede srovnatelně s konkurencí.

Utírám orosené čelo a zpátky na asfalt, kde kromě opěvovaného motoru vyniká suverénně fungující podvozek Kayaba se slušným zdvihem. Ať už s antiblokem nebo bez něj, čtyřpístkové Nissiny zasahují s naprostým přehledem a i při plném zatížení se statečně zakusují do 305mm kotoučů. Líným sprejerům řetězů hraje do karet bezúdržbový sekundární převod kardanovým hřídelem.

 Motocykly Triumph Tiger 1200 Explorer 2013
Malá, ale přehledná a vybavená - displej zobrazuje palivové mapy, knotrolu trakce.

Co se týká elektronických pomocníků, nemůžeme opomenout třístupňovou kontrolu trakce a tempomat, což v této kategorii představuje dosud nevídaný úkaz. Mezi expedičními cestovateli hraje důležitou roli spotřeba paliva. V mém případě se pohybovala mezi 6-6,5 l, což v kombinaci s dvacetilitrovou nádrží slibuje dlouhý dojezd. Nutno zmínit i víc než rozumný servisní interval 16 000 km.

Ambice britského výrobce, který mimo jiné loni oslavil své 110. narozeniny, se neplíží při zemi, ale rovnou atakují pískoviště nejúspěšnějšího hráče mezi cestovními endury - BMW R 1200 GS. Expediční biky jsou zkrátka "in". Přes řadu podobností s bavorákem, hlavně v sedlové části, se tento Triumph povedl.

Zpracování i celkový výraz stojí za pozornost a má potenciál, aby oslovil nejen individualistické podivíny, co se chtějí už z principu odlišovat, ale taky širší obecenstvo. Budeme-li ho srovnávat s konkurencí ve vlastních řadách, zjistíme, že nabízí víc než Tiger 1050 a 800. Navíc od letošního roku bude možné sáhnout i po mnohem dobrodružnější verzi Exploreru na drátových kolech, ale o tom až někdy příště.

 Motocykly Triumph Tiger 1200 Explorer 2013
Silný, ale jemný agregát schovaný za padacími rámy

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový tříválec, DOHC/4, vstřikování paliva - systém drive-by-wire, sání Ø 46 mm, vícekotoučová spojka v olejové lázni, kontrola trakce, šestistupňová převodovka, kardan.
Vrtání x zdvih 85,0 x 71,4 mm

Zdvihový objem 1215 cm3
Stupeň komprese 11:1
Jmenovitý výkon 101 kW (137 k) při 9000 1/min
Max. točivý moment 121 Nm při 6400 1/min

Podvozek
Trubkový příhradový ocelový rám, obrácená vidlice, Ø 46 mm, vzadu letmá hliníková kyvná vidlice tvořící tělo kardanu, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí a tahový útlum, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 305 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 282 mm, dvoupístková pevná čelist, ABS.

Litá hliníková kola 2,50 x 19; 4,00 x 17
Pneumatiky 110/80 R 19; 150/70 R 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1530 mm, úhel hlavy řízení 66,1 stupně, stopa 106 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 190/194 mm, výška sedla 850-870 mm, hmotnost s plnou nádrží 271 kg, užitečná hmotnost 210 kg, objem nádrže 20 litrů.

Záruka dva roky
Barvy: modrá, šedá, černá
Cena: 334 000 Kč


Vydáno: 19. 04. 2013

Autor: Ladislav Škoda (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Triumph Tiger bazar