Tip na „dvácu“: Malá velká žihadla

Tentokrát se litrovým superbikům vyhneme obloukem. I 15 koní totiž umožňuje užít si parádní jízdu a rozhodně to neplatí pouze pro začínající omladinu. Čím udělá stopětadvacítka největší radost i ostříleným bikerům? Je za hubičku.

Stačí pouze letmý pohled na trh s ojetinami do 125 cm3 a hned je to jasné. Nejdřív ale k úplně jinému tématu: řidičský průkaz. Od 19. ledna 2013 lze s řidičákem skupiny B řídit motocykl o objemu nepřevyšujícím 125 cm3, s výkonem nejvýše 11 kW a s poměrem výkon/hmotnost maximálně 0,1 kW/kg. Má to však jeden malý háček, podmínkou je, aby byl stroj vybaven automatickou převodovkou (více na toto téma v Motocyklu 2/2013).

Ano, zde se sice bavíme o motocyklech s objemem 125 cm3, ale řeč je především o strojích pro motorkářskou omladinu (od 16 let) s řidičským oprávněním A1, pro kterou také platí výše uvedená výkonová omezení, ale bez nutnosti jezdit na stroji s automatickou převodovkou nebo variátorem.

Stopětadvacítky jsou ideálním startovním nářadím pro bikery s ještě teplým řidičákem, ale nejen to, jsou i skvělým nápadem v případě návratu do sedla po několika letech mimo jednu stopu nebo v případě, že začínáte svoji motokariéru ve vyzrálejším věku a potřebujete se co nejvíc na motorizovaných dvoukolkách rozjezdit předtím, než skočíte na velkou motorku.

Tip: obstarejte si teď výhodně stopětadvacítku (možná dokonce společně s dorostem), hodně jezděte, přitom si hodně užívejte a nabývejte jistoty - pak teprve přesedlejte na silnější stroj.

A teď se vraťme k trhu s ojetinami. Starý nebo mladý, na tom nezáleží. Každý si něco najde! Zejména co se čtyřtaktů týče, panuje v nabídce z druhé ruky v posledních letech čilý ruch. Mnoho dvoutaktů se s trhem rozloučilo, protože hodnoty jejich emisí a spotřeby jednoduše neudržely krok s duchem doby. Někteří výrobci (k lítosti obchodníků) vývoj v segmentu třídy 125 trochu zaspali (třeba Kawasaki a Suzuki) a nabízejí pouze méně atraktivní modely. Naproti tomu například Honda nebo Yamaha se se svými malými sportovními bručouny CBR a YZF trefily do černého, co se prodeje týká.

Družstvo dvoutaktů ale ještě nutně nemusí dostat zcela na frak, jeho žhavé želízko v ohni představuje postarší Aprilia RS 125. Motocyklový dorost obecně raději pokukuje po sportovnějším zboží, mezi ně patří i supermota a endura.

V minulých letech byly prakticky neviditelné třeba choppery a cruisery, přitom při dobré péči (není výjimkou, že tyto stroje ochotně nabízejí starší majitelé) je lze doporučit jako výborné ojetiny. Každopádně se vyplatí chvíli hledat. V době stoupající ceny benzinu a vzrůstající nouze o parkování ve městech získávají úsporné, spolehlivé a všestranné stroje typu Hondy Varadero nebo Yamahy YBR oblibu i u zkušenějších jezdců, protože náhradní díly nejsou drahé a povinné ručení je ve srovnání s velkými motocykly nesrovnatelně nižší. Tak směle do toho, to peněženku zase tolik bolet nebude!



 Motocykly Tip na

APRILIA RS 125
Cenu královny krásy si vysloužila temperamentní Aprilia. Kvalitní a pěkné detaily zpracování jsou na mnoha místech pastvou pro oči: leštěný rám, ušlechtile vypadající kyvná vidlice. Italské závodní charisma se ukazuje i při jízdě. Dvoutakty jsou dnes už sice zastaralou záležitostí, ale co - zábavní jsou tihle skrčci stejně jako dřív, protože oproti čtyřtaktům mají spontánnější odezvu.

Brzdy impozantně zpomalují, tuhý hliníkový mostový rám a na 125 široké pneumatiky se starají o bezvadnou jízdu, když se vezme za plyn. Možné je vyrazit i na závodní dráhu - logicky hlavně v případě motocyklového dorostu. Do jisté míry udržované exempláře ne starší než pět let se v současnosti zřídka nabízejí pod 50 000 Kč. Kromě pořizovací ceny jsou ale provozní náklady na tento sportovní stroj v porovnání s ostatními stopětadvacítkami spíše odstrašující.

PLUS
Sportovní a velmi stabilní podvozek; znamenitý výkon brzd; prvotřídní zrychlení a maximální rychlost

MINUS

Velmi omezené použití v běžném provozu; náklady na údržbu výrazně nad průměrem třídy (typické pro dvoutakty: celkově vysoká spotřeba paliva a oleje)

TECHNICKÉ ÚDAJE
(Modelový rok 2008)
Kapalinou chlazený dvoudobý jednoválcový motor, 125 cm³, vyvažovací hřídel, 11 kW (15 k) při 8500 1/min, 13 Nm při 8000 1/min, hliníkový mostový rám, obrácená vidlice, dvouramenná hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 110/70 ZR 17, 150/60 ZR 17, hmotnost s plnou nádrží 141 kg, náklad 176 kg, objem nádrže/rezerva 14/3,5 litru, výška sedla 810 mm, maximální rychlost 118 km/h, spotřeba 4,5 l/100 km (na běžné silnici), teoretický dojezd 310 km



 Motocykly Tip na

HONDA CBR 125 R
Vyklubala se z ní šťastná okolnost pro scénu třídy 125. Thajský výrobek byl v první řadě zamýšlen pro asijský trh, ale po svém debutu v roce 2004 sklidil opravdový úspěch i v našich končinách. Jednoduchá konstrukce s lacinými náhradními díly, ale celkově velmi solidní kvalita a zpracování, to vzbudilo důvěru v dlouhou životnost motocyklu a šetřilo peněženku.

Z druhé ruky jsou dobré a zachovalé exempláře ovšem sotva k dostání pod 35 000 Kč, ačkoliv nabídka je opravdu velká. Stejné je to ale také s poptávkou. V roce 2007 získala CBR vstřikování a novou kapotáž. Jízdní vlastnosti a obdivuhodná spolehlivost této vysloveně lehké váhy se nijak nezměnily. Udržovaný ojetý stroj po jednom majiteli a s méně než 20 000 najetými kilometry se dá sehnat za cenu okolo 30 000 Kč.

PLUS
Velmi nízká spotřeba; laciné náhradní díly; rozsáhlá síť servisů; nízká hmotnost a tím pádem dobrá ovladatelnost; na čtyřtakt vyvážené jízdní výkony; poměr cena/výkon je výhodný i na ojetinu

MINUS
Ergonomie nevhodná pro jezdce vyšší než 180 cm; velmi úzké pneumatiky

TECHNICKÉ ÚDAJE
(Modelový rok 2008)
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, 125 cm³, dva ventily na válec, 10 kW (14 k) při 10 000 1/min, 11 Nm při 8250 1/min, ocelový mostový rám, teleskopická vidlice, dvouramenná ocelová kyvná vidlice, pneumatiky 80/90-17, 100/80-17, hmotnost s plnou nádrží 124 kg, náklad 180 kg, objem nádrže 20 litrů, výška sedla 790 mm, maximální rychlost 115 km/h, spotřeba 2,6 l/100 km (na běžné silnici), teoretický dojezd 385 km



 Motocykly Tip na

YAMAHA YZF 125 R
Může to být tak jednoduché. Vezměte z vlastního programu sportovní vlajkovou loď - v případě Yamahy R1 -, naroubujte jádro jejího designu na 125, naložte jí v ideálním případě ještě dobré jízdní výkony (tedy všech povolených 15 k), účinné brzdy, široké pneumatiky a stabilní podvozek - a bestseller je na světě. Tak tomu bylo v roce 2008 u tehdejší novinky YZF-R 125, která pořádně rozčeřila stojaté vody trhu.

Agresivní zjev, příkrá zadní část a nejlepší čtyřtakt ve své třídě, který držel v šachu pomalu odumírající dvoudobou konkurenci - to vše imponovalo mladistvým začínajícím jezdcům. A otcům jakbysmet, ti se nejednou rádi podíleli na financování stroje, který vyšel nový na skoro 95 000 Kč. Z druhé ruky jsou dobré a zachovalé exempláře ovšem sotva k dostání pod 55 000 Kč, ačkoliv nabídka je ucházející.

PLUS
Špičkový motor s nejlepšími jízdními výkony ve své třídě; velmi dobrá životnost, zvládla bez problémů vytrvalostní test (25 000 kilometrů); nízká spotřeba paliva; velmi silné brzdy a podvozek

MINUS

Vysoké opotřebení řetězu; brzdové obložení je třeba relativně často měnit

TECHNICKÉ ÚDAJE
(Modelový rok 2008)
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, 125 cm³, čtyři ventily na válec, 11 kW (15 k) při 9000 1/min, 12 Nm při 8000 1/min, ocelový mostový rám, teleskopická vidlice, dvouramenná hliníková kyvná vidlice, pneumatiky 110/80-17, 130/70-17, hmotnost s plnou nádrží 141 kg, náklad 182 kg, objem nádrže/rezerva 13,8/1,2 litru, výška sedla 830 mm, maximální rychlost 119 km/h, spotřeba 2,6 l/100 km (na běžné silnici), teoretický dojezd 460 km



 Motocykly Tip na

HONDA VARADERO 125
Při koupi jiných (zejména dvoudobých) strojků v segmentu 125 cm3 by bylo stáří přes deset let a více než 30 000 najetých kilometrů poměrně překážkou. A riziko chycení se do neustálého kolotoče oprav by bylo úměrně tomu zvýšeno. Ale malé Varadero je jiné. Tato stopětadvacítka se pyšní chováním zralého modelu střední třídy. I statně rostlým a řádně živeným jezdcům poskytuje pocit, že nesedí na mopedu.

Navíc se kapalinou chlazená čtyřdobá V2, která bije pod polokapotáží malé Hondy, prezentuje svou extrémní životností. Jejích 15 koní se s tíhou plně natankovaného stroje (170 kg) trochu lopotí - hbitou jízdní dynamiku tedy raději neočekávejte. Ale navzdory tomu, do jaké objemové třídy malé Varadero patří, nabízí při jízdě pocit zralého motocyklu. Dobré nabídky z druhé ruky se pohybují okolo 40 000 Kč.

PLUS
Extrémně vysoká kvalita zpracování a spolehlivost v porovnání s jinými stroji stejné třídy; vysoký počet ujetých kilometrů (přes 30 000) není při dobré péči žádný problém; ergonomie vhodná i pro jezdce vyšší než 185 cm

MINUS

Vysoká cena ojetin i u starších exemplářů; spíše slabší brzdy

TECHNICKÉ ÚDAJE
(Modelový rok 2002)
Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, 125 cm³, dva ventily na válec, 11 kW (15 k) při 11 000 1/min, 11 Nm při 9000 1/min, dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice, dvouramenná ocelová kyvná vidlice, pneumatiky 100/90-18, 130/80-17, hmotnost bez náplní 149 kg, náklad 198 kg, objem nádrže/rezerva 17,5/2 litru, výška sedla 800 mm, maximální rychlost 110 km/h, spotřeba 3,8 l/100 km (na běžné silnici), teoretický dojezd 460 km



 Motocykly Tip na

YAMAHA YBR 125
Našlo by se snad ještě něco menšího? Drobný naked bike nevypadá zrovna lákavě, chtělo by se říci, že vypadá tak trochu neduživě. Začátečníkům by tohle ale nemělo vadit, protože minimalistická je i cena. Za dobrou YBR z druhé ruky dáte zhruba 32 000 Kč. Náklady na údržbu a spotřeba paliva se také pohybují ve velmi nízké cenové relaci. Stroj vyráběný od roku 2005 (od roku 2007 se vstřikováním) jezdí slušně i v ojetém stavu. Malou Yamahu lze s klidem uvrhnout do městského provozu nebo ji vypustit do spleti venkovských silnic.

Spolehlivý soumar o síle 10 k pobere i velká zavazadla - v Asii slouží tisícovkám uživatelů jako rodinný dopravní prostředek. Na cestách se hodí praktický nosič zavazadel a velmi velkoryse vyměřené sedlo, které poskytuje dostatek pohodlí i na dlouhých trasách. Na rychlých silnicích si ale YBR moc nelibuje - rychlost přes 100 km/h se z ní dá vymáčknout pouze při jízdě z kopce nebo s větrem v zádech.

PLUS
Senzační spotřeba i dojezd; vyzrálá a spolehlivá technika; celkově nízká cenová hladina

MINUS

Málo účinná zadní bubnová brzda; nízká maximální rychlost - jízda po dálnici je velmi stresující

TECHNICKÉ ÚDAJE
(Modelový rok 2009)
Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec, 125 cm³, dva ventily na válec, 7,5 kW (10 k) při 7800 1/min, 10 Nm při 6000 1/min, jednoduchý ocelový rám, teleskopická vidlice, dvouramenná ocelová kyvná vidlice, pneumatiky 2,75/18, 90/90-18, hmotnost s plnou nádrží 125 kg, náklad 200 kg, objem nádrže 13 litrů, výška sedla 780 mm, maximální rychlost 97 km/h, spotřeba 2,6 l/100 km (na běžné silnici), teoretický dojezd 500 km


Vydáno: 01. 08. 2013

Autor: Petr Slezák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz