(Test)Yamaha Xenter 150 MotoGP: Obslužník

V dnešní záplavě 125cm3 skútrů to mají o chlup větší objemy poměrně složité. Nejinak je tomu i v případě Xenteru 150. Má co nabídnout, aby překonal svůj legislativní handicap?

Stopadesátky zkrátka nemají v poslední době na růžích ustláno. Vzhledem ke svému objemu těsně nad hranicí 125 cm3 se ocitly tak říkajíc na hraně zákona. Neděste se, chci tím samozřejmě říci, že se o kousek nevešly do objemové kategorie, která se díky legislativním změnám stala legálně řiditelnou i s „béčkovým“ řidičákem na auto. A kterou tato změna předurčila k tomu, aby se stala bestsellerem ve skútrovém segmentu. „Stopadiny“ tak musí z rukávu vysypat jiné taháky, aby své potenciální kupce zaujaly. A zákonodárci jim k tomu rozhodně nijak nepřispějí.

V případě Xenteru 150 mezi takové taháky patří zejména jeho motor, podvozek a velká 16palcová kola. Jednoválec a jeho necelých 16 koní vám dovolí užít si na poměry skútru poměrně dynamickou jízdu a dá vám záruku, že ve městě na světlech získáte na prvních metrech jasnou výhodu. Ani podvozek se nemá za co stydět, zadní odpružení typu Monocross Xenter zdědil po větším bratříčkovi TMAXovi. Ve spojení se 16palcovými koly se tak skútr chová více jako dospělý motocykl. V případě, že se vám něco připlete do cesty, pomůže vám duální brzdový systém, který spojuje přední kotoučovou a zadní bubnovou brzdu a jehož účinnost patří mezi ty dobré. Ani pokud nepatříte mezi vzrůstem menší část populace, nemusíte se bát. Vzhledem k absenci středového tunýlku nabízí Xenter velkorysý prostor pro nohy. To však ani zdaleka neplatí o prostoru zavazadlovém, ten reprezentuje místo pod sedlem, do kterého však dáte sotva půlbochník chleba, a malá schránka v hlavě řízení, která se vůči moderním velkým smartphonům staví zcela nepřátelsky. Ještě že je zde alespoň výklopný háček, na který pověsíte nějakou tu tašku, pak ale přijdete o velkou část prostoru pro nohy. Velikost úložného prostoru lze dohnat topcasem, pro který je za velkým (i pro spolujezdce) a pohodlným sedlem připravený integrovaný držák.

Informacemi o vaší jízdě vás zásobuje plně digitální displej, který zaujme svým hezkým uvítacím ceremoniálem, nikoliv však tím, že za slunečného počasí se jeho krycí plexisklo nepříjemně leskne a značně ztěžuje odčítání údajů. Výhrady (vzhledem k ceně stroje) se dají pozorovat i u spínačů na řídítkách, za které by se nemusel stydět kdejaký skútr čínské provenience. Za zvážení také stojí pořízení sice „fešácké“ varianty MotoGP, za kterou ale vysázíte bratru 79 990 Kč. Pravda za tyto peníze dostanete černou barvu Midnight Black, závodnické polepy a malé kouřové plexi. Ale za „obyčejný“ Xenter 150 včetně topcasu, do kterého dáte alespoň přilbu, zaplatíte dokonce o 2500 Kč méně.

Nic to však nemění na faktu, že to i přes své nesporné dílčí kvality bude mít Xenter 150 proti konkurenci velmi složité, zejména proti Hondě PCX, která sice také nabízí verzi se 150 kubíky, ale absolutním pokořitelem prodejnosti se stala „stopětadvacítka“ (test v Motocyklu 10/2013), která těží ze svého neotřelého designu a příznivé (o 20 000 Kč nižší než Xenter) ceny.

 


Technické údaje:

Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily, SOHC, zdvihový objem 155 cm3, výkon 11,6 kW (15,8 k) při 7500 1/min, točivý moment 14,8 Nm při 7500 1/min, vstřikování, variátor, rám z ocelových trubek, elektrické spouštění motoru, kotoučová brzda vpředu, 267 mm, bubnová vzadu, 150 mm – duální systém, pneumatiky 100/80-16; 120/80-16, rozměry (d/š/v) 1990x690x1135 mm, výška sedla 785 mm, objem nádrže 8 l, pohotovostní hmotnost 142 kg.

Vydáno: 09. 02. 2014

Autor: Petr Slezák, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha XS bazar