(Test)Yamaha FJR1300: S důvěrou

Yamahu FJR1300 modelového roku 2013 jsem si vyzvedával v době, kdy z nebe padaly hektolitry vody. Jaké jsou přednosti a nedostatky sportovně-cestovní Yamahy?

Na první pohled se FJR od roku 2001, kdy byla poprvé představena, zase tolik nezměnila (podrobný pohled na letošní změny modelu v Motocyklu 1/2013). Pořád je to zavalitý medvídek, který vzbuzuje důvěru. Dostala trochu hranatější design a spoustu drobných vylepšení, která pozvedla solidní základ na úroveň technologiemi prošpikovaných konkurentů s mnohem kratším rodokmenem. Dvoustupňové sedlo je polohovatelné, příjemné a hodně široké. Pro mou 168 cm vysokou postavu až moc široké. Ačkoliv je ve své spodní poloze pouze 805 mm vysoko, nebyl jsem s to dát obě nohy na zem celou plochou chodidel. Poněkud mi to ztěžuje manipulaci s motorkou, která má pohotovostní hmotnost 289 kg. Vyšší jezdci však tyto potíže mít nebudou. A protože na cestovní motorce, která je předurčena k dlouhým cestám, je pohodlné sedlo rozhodně důležitější než možnost jezdce vzrůstu bojovníka ve vysoké trávě položit obě chodidla na zem, nemohu za to Yamaze dávat minusové body.

 Motocykly Yamaha FJR1300 2013

Bachratost kapotáže díky chytrým změnám odvrací proudění vzduchu a vodu nejen od těla a hlavy řidiče, ale také od nohou. Není to hned vidět, ale enormně se tak zvyšuje komfort ovládání motorky. Jezdec není unavován poryvy větru ani nepříjemným vlhkem v botách následovaným pocitem chladu. Pocitu tepla pomohou i vyhřívané rukojeti. První stupeň příjemně vlaží, druhý už nádherně hřeje a třetí stupeň využijí jen ti, kteří jezdí v lednu na Elefantentreffen. Ovládání vyhřívání rukojetí je na levé straně řídítek. Jedním tlačítkem se přepíná mezi několika funkcemi a druhým se volí jednotlivé nabídky menu. Tlačítko pro výběr funkce je umístěno tam, kde všechny starší motorky měly světelnou houkačku. Je tedy perfektně v dosahu, což už se bohužel nedá říci o kolébkovém voliči v menu. Levou rukou se tedy dá ovládat vyhřívání rukojetí, nastavení polohy plexiskla nebo zobrazování nejrůznějších informací na pravém displeji přístrojového panelu. Plexi zůstává ve své poloze i po vytažení klíče ze zapalování. To bylo častým přáním majitelů předchozích modelů FJR1300. Za deště odstřikují kapky od hran čelního plexi na palubku a prakticky znemožňují čtení údajů na displejích. V téhle chvíli se mi zastesklo po analogových ukazatelích, zastoupených už jen otáčkoměrem nalevo, kde stačí jediné mrknutí a hned víte, na čem jste. Viníkem je nízký kontrast použitých displejů s černými symboly a šedivým pozadím. To platí i o velkém ukazateli rychlosti, který je za deště odstřikující vodou rozostřen do té míry, že se ani opravdu velká čísla nedají krátkým pohledem pořádně přečíst. Protože za deště se na motorce většinou moc často nejezdí, dá se tento nedostatek také prominout. Ale když už se do většího lijáku dostanete, je to nepříjemné. K pohodové jízdě naopak velmi přispívá soubor technologií reprezentovaných ovladači na pravé straně. Elektronický plyn, spojený s kontrolou trakce, přepínání jízdních režimů motoru a konečně standardně nastavitelná brzdová páčka podpořená sofistikovaným systémem ABS.

 Motocykly Yamaha FJR1300 2013

Tyto moderní technologie vám dodají na jistotě, když nepanují zrovna ideální podmínky. Pozitivně ovlivňují kvalitu a bezpečnost jízdy v situacích, kdy je nutné velmi rychle a precizně reagovat na vzniklou situaci. Navíc kontrola trakce ani ABS nejsou nijak dotěrné a do ovládání motorky zasahují téměř nepozorovatelně. Inženýři v Yamaze se systému ABS od roku 2006 evidentně pozorně věnovali a povedlo se jim dosáhnout skvělého výsledku. Na rozdíl od ABS se dá kontrola trakce vypnout, ale smysl v tom nevidím. FJR1300 dosahuje velmi slušných výkonů, není to však závodní motorka, s níž budete chtít projíždět zatáčky řízeným smykem. Konstruktéři navrhli hydraulické ovládání spojky nebo sekundární pohon kardanovým hřídelem. Jsou to sice složitější a těžší systémy, ale jsou mnohem spolehlivější a nenáročné na údržbu. Kdybyste stejně jako já během testu motorku s běžně používaným řetězem protáhli deštěm, museli byste ho pravidelně čistit od vody, kamínků a jiné špíny a hlavně ho mazat. O kardan se nemusíte starat vůbec. Stačí po několika desítkách tisíc kilometrů vyměnit olejovou náplň a zase máte klid. Při akceleraci nebo prudkém ubrání plynu nejsou z kardanu cítit žádné nepříjemné reakce od přenášeného točivého momentu ani rázy vznikající nadměrnými vůlemi v ozubeném soukolí planetového převodu. Funguje prostě sametově hladce a vyžaduje jen málo pozornosti. To je pro polykače kilometrů rozhodně plus, souhlasíte? Běžné servisní úkony jsou také velmi jednoduché. Například při výměně olejového filtru se nemusíte bát spálení o výfukové svody. Filtr oleje je pěkně přístupný z levé strany motoru.

 Motocykly Yamaha FJR1300 2013

Pro test byla k dispozici FJR1300 se standardním podvozkem, a zatím nám tedy zůstávají utajeny přednosti a výhody elektronicky nastavitelného aktivního podvozku verze AS. I standardní podvozek se dá do jisté míry nastavit. Přístup k nastavení zadního tlumiče je snadný a na změnu není potřeba žádné zvláštní nářadí. Jednoduše jen posunete páku směrem k měkkému nebo tvrdému nastavení. Je to výhoda, když se vaše přítelkyně nebo manželka na poslední chvíli, jak už to tak u žen bývá, rozhodne jet s vámi. Přitvrdit zadek dokážete i v rukavici během okamžiku. S předkem je to o chlup horší, protože štelovací kolečko je schované pod pravým řídítkem za lanovody a kabely a není ani moc velké, takže tady bych se do žádných větších akcí nepouštěl, aby vám "frajerka" mezitím neusnula. Vzhledem k deštivému počasí jsem se také do žádného zkoušení nastavení podvozku nepouštěl. Nastavení, se kterým jsem si motorku půjčoval, jsem oproti původním plánům nijak neměnil. Bylo sice na můj vkus poněkud měkčí, ale charakteristice FJR odpovídalo a na jízdní vlastnosti nemělo žádný negativní vliv. Motorka se v tlumičích houpe trochu jako francouzské limuzíny. Předek i zadek se pohybují stejně a nenechávají se rozhodit ani brzděním. Větší díry nebo hrboly ale stejně donutí váš zadek na okamžik opustit vyhřáté sedlo. V nejrůznějších testech jsem se dočetl o skvělých vlastnostech originálně používaných pneumatik. Musím potvrdit, že FJR1300 s nimi i na vodě obdivuhodně drží stopu, a když už cukne na bílé čáře vodorovného dopravního značení, hned se zase chytí. Pneumatiky jsou virtuózní i v utažených zatáčkách, do kterých vjedete příliš rychle a kde je potřeba motorku více sklopit nebo korigovat rychlost. Za mě jasné kladné body. Ti, kdo umí používat i zadní brzdu, dostanou jako odměnu jistý nájezd do zatáčky. Ostatní se mohou spolehnout na pneumatiky.

Motor s bezvložkovými válci pro lepší přenos tepla má výkon téměř 150 koní a více než dostačující porci točivého momentu. Možná proto se v Yamaze rozhodli použít pouze pětistupňovou převodovku. V tomto případě hlasy majitelů starších modelů zatím vyslyšeny nebyly. Na pětku lze bez kuckání a otřásání podtáčeného motoru akcelerovat od 60 km/h až do maximální rychlosti, která se prý blíží 250 km/h. Šestý rychlostní stupeň by motoru ulevil od otáček ve vyšších rychlostech a ještě trochu zredukoval spotřebu. Co je nepříjemné, jsou mírné vibrace, které jsem pociťoval okolo 4000 1/min, tedy na pětku při rychlostech okolo 130 km/h. Není to nic, co by vás donutilo protřepávat zdřevěnělé prsty, ale může to být při delších cestách otravné. Ještěže má FJR tempomat. Samostatným tlačítkem ho aktivujete a dalším kolébkovým přepínačem nastavíte a ovládáte rychlost jízdy. Rozdíl v odezvě motoru na pohyb plynovou rukojetí je podle zvoleného režimu motoru (S a T) citelný. Režim T je vláčnější, motor reaguje jemněji, až rozvážně. Režim S reakce motoru zostřuje. Z mého pohledu je režim T až zbytečně měkký a tlumí to, co má na FJR největší cenu. Projev motoru je však celkově spíše průměrný. Proti konkurenčním motorkám ničím nevyniká, ale také ničím nezklame. Práci, kterou od něj očekáváme, odvede solidně, beze všech nečekaných výstřelků a překvapení.

Odnímatelné originální boční kufry, které jsou na motorce jako základní výbava, jsou na cestování velmi praktická věc. Díky počasí jsem vyzkoušel i to, že do nich neproniká žádná vlhkost. Vyzdvihuji tuto vlastnost jako další důkaz pečlivosti, se kterou byla FJR1300 pro rok 2013 modernizována. Pokud by vás ještě zajímala průměrná spotřeba řadového čtyřválce, pohybovala se v průběhu testu okolo 5,6 l/100km.

TECHNICKÉ ÚDAJE:


Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec, dvě vyvažovací hřídele, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 42 mm, řízený katalyzátor se sekundárním vzduchovým systémem, alternátor 490 W, akumulátor 12 V/12 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, kardan, sekundární převod 2,773. Vrtání x zdvih 79,0 x 66,2 mm
Zdvihový objem: 1298 cm³
Stupeň komprese: 10,8:1
Jmenovitý výkon: 107,5 kW (146 k) při 8000 1/min
Max. točivý moment: 138 Nm při 7000 1/min

Podvozek
Mostový hliníkový rám, teleskopická vidlice, Ø 48 mm, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí, tlakový a tahový útlum, dvoukotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 282 mm, dvoupístková plovoucí čelist, částečně integrální brzda s ABS.
Litá hliníková kola: 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1545 mm, úhel hlavy řízení 64,0 stupně, stopa 109 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 135/125 mm, hmotnost s plnou nádrží 289 kg, objem nádrže 25,0 litru.
Záruka: dva roky
Barvy: hnědá, černá, stříbrná
Cena: 434 990 Kč*
*verze AS s elektronickým podvozkem 499 990 Kč


Vydáno: 28. 12. 2013

Autor: Jakub Miler, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha FJR 1300 bazar