(Test)V-Strom Extreme 2013: Sosnová

Nebudu vůbec chodit kolem horké dráhy. V-Strom je na motárdové trati zatraceně rychlý, až tak, že před sebe nepustil jednoválcové supermoto se 70 koni!

V-Strom 650 s námi žije celý rok. S minimem úprav (zubaté stupačky a plech pod motorem) zvládl dračit na zasněžených pláních, nezklamal v jarních bahnech, překvapil v lomu Homolák, ukázal, že umí skákat a driftovat. Pak mě také odvezl do Garmisch-Partenkirchenu, Láďu Škodu podstatně dál – do Maroka a skrz něj – a nakonec jsem s ním převážel po Praze bicí soupravu. V posledním díle se chceme vrátit na asfalt. A jelikož nám autodrom v Sosnové vyšel vstříc s focením, tak jsme kromě KTM 690 Duke R na dráhu vzali i Stroma.

Pneumatiky jsme obuli zpět sériové (již tvrdé a značně sjeté) Bridgestone Battle Wing, kufry jsem nasadil záměrně. Proč? Protože když jsem jel s V-Stromem do Garmische, zažil jsem v Alpách spoustu dlouhých táhlých driftů, váha kufrů překvapivě nevadí, pomáhá na výjezdech s trakcí, v nájezdech uklidňuje záď. A navíc, co si budeme povídat, jsem si připadal jako s delším. Díky opravdu širokému uchycení kufrů se mi na velmi hrubém povrchu v jedné z alpských vraceček poštěstilo škrábnout rohem kufru o asfalt. A to byl ten impulz. Jenže v Sosnové to nešlo, a to hned z několika důvodů. V Alpách jsem měl obuté Mitas E-07 sjeté na střední části běhounu na 4 mm a po bocích odriftované až za kraj zubů. Stroj se dal klopit nikoli na stupačku, ale až na rám, přičemž měkké a hodně dokulata vyjeté pneumatiky udržely ohromný náklon – i když za stálého, ale čitelného pumpování. Battle Wingy jsou tvrdé, drží, drží a pak najednou ustřelí. A náklon v Sosnové neudržely větší než na stupačku, dále se celý stroj hrnul bokem a nepomohlo ani ufukování pneumatik. Akcelerační drift mimochodem absolutně nepobírala zadní centrální jednotka, zadní kolo na výjezdech stále skákalo. Drift většinou začal na dvojku v šedesátce a pokračoval podle náklonu do sto deseti, kdy jsem dával trojku. Trojku v cílovce záhy střídá dvojka, nastupuje plná přední brzda (ta měla staré desky s více než 28 000 km a již dost nekonkrétní chod páčky), spojku přimáčknout do mírného prokluzu a nájezdový úhel korigovat zadní brzdou.

Motor je nesmírně schopný, stejně jako šasi a mimo terén kupodivu výborně vede i přední vidlice, která patří k nejlevnějším na trhu. Jasně, řídítka nejsou v brejlích příliš pevná, stroj se v extrému v zatáčce kýve a houpe, ale je čitelný, rychlý a nesmírně obratný. Průběh motoru je geniální, na trati používáte cca 6500–9500 otáček a pořád plný plyn, převodovka navazuje, dlouhý rozvor poskytuje výbornou stabilitu, jakýkoliv drift trvá déle. Testovaný KTM 690 Duke R, který považujeme vedle Husabergu FS 570 za nejschopnější civilní jednoválec, na trati dokonce na V-Stroma neměl. KTM bylo lepší na brzdy, je lehčí – suchá hmotnost 139,5 kg, ovšem v zatáčkách se jeho muší hmotnost projevila hned. Začal klouzat a hrnout se oběma koly ven, přitom V-Strom ještě s klidem držel. V ostřejších zatáčkách vydělává 70koňová KTM obratností, jenže V-Strom mu to dává pružným a točivým motorem na výjezdech. Stromových 68 koní, pracujících se suchou hmotností 194 kg, opravdu překvapilo. Kdyby dostal Duke superlepivé pneumatiky, asi by neměl Strom v zatáčkách šanci. Takhle v realitě, kdy měl Duke zajeté sériové a V-Strom dokonce ojeté staré, neměl proti váze převahu. Kdyby mi to někdo říkal, nevěřil bych tomu, ale je to pravda.

Vydáno: 09. 02. 2014

Autor: Jakub Nič, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: KTM 690 Duke bazar