(Test)Nářadí pro chlapy: Harley-Davidson Fat Bob

Nepočítáme-li oba vodou chlazené V-Rody s motorem vyvinutým ve spolupráci s automobilkou Porsche, má být Fat Bob nejsportovnějším velkým Harleyem. Má přece dvoukotoučovou přední brzdu…

Drzejší omladina by se mu mohla vysmívat. Na co si to hraje? Snaží se, aby bylo vidět, že chodí cvičit, ale na dietu zapomněl. 305 kg suché váhy, nádrž na 18,9 l a navrch ještě pár litrů oleje. Hm… Ve skutečnosti je Fat Bob ale docela ryzí typ.

Pulz

Obrovský dlouhozdvihový motor chytne a začne poskakovat. Přestože je umístěn v silentblocích, chvěje se celý stroj od předního kola přes zrcátka až po zadní blatník. Jakmile se motor roztočí a vymaní se z volnoběžných otáček (kolem 1000 1/min), zklidní se. Pak ale otáčky spadnou zpět a on se znovu snaží říct: „Jedeme!“

Příjemné vibrace velkého vidlicového motoru dávají smysl i dlouhým rovinkám. Přitom není třeba dramaticky zrychlovat a hned zase brzdit. Ne že by to neuměl. Pořádná síla je cítit prakticky od volnoběhu a maximálních 132 Nm produkuje sedmnáctistovka již ve 3250 otáčkách. Navíc se asi od 3000 1/min krásně roztáčí. Maximální výkon kolem 80 koní, který zde nehraje zase tolik důležitou roli, nastupuje na hranici 5000 otáček. Subjektivně vnímáno: je docela drama, když se masivní stroj za doprovodu projevů živelného motoru valí vpřed. A k tomu navíc s perfektní ovladatelností – tahle mašina prostě ráda zatáčí. Na kvalitním povrchu a v menších rychlostech se Harley vodí velmi předvídatelně a lehce, jezdec si tak může užívat poměrně hluboké náklony.

Na rozdíl od V-Rodu, který kvůli široké zadní pneumatice (240 mm) vyžaduje velmi pevnou ruku, je Fat Bob (180 mm) v zatáčkách příkladně neutrální. Přední balonovitá pneumatika se většinou nenechá rozhodit žádnými spárami ani jinými neřády. Volnost náklonu je překvapivá. Škrtnutí stupačky hrozí leda ve vracečce, na dálničních přivaděčích nebo při srdnatém průjezdu křižovatkou (H-D uvádí úhel náklonu 30° vpravo, resp. 31° vlevo, pro srovnání Fat Boy: 26,2°, resp. 27°). Teprve když se začne tlačit na pilu, a především na rozbitých silnicích, se nutně projeví, že mu neříkají Fat jen tak náhodou. Setrvačnost se nezapře, proto se také brzdná síla motoru projevuje nenápadně, i když účinně. Při normální jízdě postačí použití solidní přední brzdy, při nouzovém brzdění jsou vzhledem k délce a hmotnosti žádány brzdy obě. ABS ale zasahuje příliš brzy – další důvod zklidnit jízdu na horších úsecích a užívat si díky relativně nízko umístěnému sedlu (69 cm nad zemí) těsného sepětí s okolní přírodou. Palba sériového výfuku Tommy Gun je docela decentní a spolu s tichým a měkkým pohonem ozubeným řemenem neruší.

Vítr

Rychlost je relativní pojem. Je Fat Bob rychlý? Ano! Svým způsobem, docela bezpečným a většinou legálním. Kombinace příjemného cruiseru a svěží zeleně zalité večerním sluncem je lahodná. Majestátní a pohodlná pozice sezení s dopředu nataženýma nohama a rukama spočívajícíma na poměrně vysoko umístěných širokých řídítkách spolu s množstvím materiálu pod vámi sugeruje nadřazenost. Ale ne v negativním slova smyslu. Naopak. Jde o povýšení se nad malost, aroganci, spěch a agresivitu. V sedle Harleye vždy zažijete klid a smír. Mezi motocyklovými producenty jsou konstruktéři továrny H-D zjevně obzvláště fanatickými vyznavači buddhismu. Zde totiž platí dvojnásob, že cesta je cíl. Nejde o to, jet rychle, nebo daleko, nebo zručně, či spanile – i když to poslední právě Harleye umí.

Při klidné jízdě si dvouventil bublá mezi 1500 a 2500 otáčkami. Převodovka funguje bezvadně, zkušeným borcům neunikne ani neutrál. Šestka sloužící jako overdrive točí při 90 km/h přesně 2000 1/min. Zařazení rychlostních stupňů a otáčky je možné kontrolovat na drobném displeji v tachometru, který přepnutím nahradí hodiny, tripmaster či dojezd. Spotřeba okolo 5 l/100 km umožňuje akční rádius nad 300 km. Horší povrch při klidné jízdě nevadí, pouze příčné nerovnosti dokáží někdy pěkně nakopnout do zadku. Po několikasetkilometrové pouti se také může začít ozývat bederní páteř.

Písek

Vojenský matný pouštní dekor nádherně hraje barmavi v měnícím se světle. Chladnoucí motor cinká, tak jak se od vzduchem chlazené jednotky očekává. Ohromná převodovka, pod kterou se ještě před chvílí schovával stojánek, ční do strany. A zrcátka nyní již v klidu a bez chvění stále oznamují, že to, co je za vámi, je vám blíž, než si myslíte.
Za 16 638 eur získáte parťáka na překonání krize středního věku. Nebudete už věnovat nadbytečnou pozornost jistě potentním mladíkům předvádějícím své pekáče buchet u bazénu. Ani vás nerozhodí, že vám pěkné holky začaly vykat. To jedno pivo k večeři si dopřejete, a když je vedro, tak klidně dvě. Fat Bob je dobrý a vyvážený motocykl bez zbytečností, s výbavou pasující k jeho charakteru. Standardně se montuje silná houkačka připomínající americký truck nebo bezklíčový systém s alarmem. Vtipně řešená je i světelná houkačka, která vypíná potkávací světlo (pravý reflektor) a zapíná dálkové (levý). A navíc je Bob nejen na parádu, ale i na svižnou plynulou jízdu. Dobře ví, že vůbec není nutné být vždy ve všem nejlepší. Stačí dělat svou práci dobře a rozdávat radost. To nevypadá na povrchní přístup, který ladí pouze formu a vnitřní hodnoty opomíjí.

Vydáno: 21. 10. 2014

Autor: Jakub Šebesta, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Harley-Davidson Dyna Fat Bob bazar