(Test)MV Agusta Brutale Dragster: Krátký proces

MV Agusta systematicky pracuje na své tříválcové rodině a po osmistovkových variantách modelů F3 a Brutale nám představuje další fascinující zběsilost s výstižným názvem: Dragster!

Ona to tedy až taková novinka není, s trochou nadsázky by se dalo říct, že Dragster je vlastně Brutale, se kterou designér udělal velmi krátký proces – „uřízl“ jí celou zadní partii a s tím, co zbylo, si náležitě pohrál: koncovky výfuku evokující trojici ke střelbě připravených hlavní asi nepotřebují komentář. Prostě další italská paráda!

Proč Dragster?

Je to jednoduché, za pojmenování může rozměr zadní pneumatiky, pořádné „dvoustovky“ obuté na nádherných paprskových šestipalcových ráfcích, zdobících původně model F4. Recyklace náhradních dílů? Pokud výsledek vypadá jako tato Agusta, nemáme s tím nejmenší problém. Dojem kompaktnosti a lehkosti umocňuje jednoramenná zadní kyvná vidlice, která dává kolu vyniknout, RZ je umístěna na efektním plastovém blatníčku. Jak to celé funguje v dešti, se neptám – záď svého Grisa jsem vylepšil ve stejném duchu a spolujezdkyně mi za to dodnes děkuje… À propos, ač se to dle velikosti a tvaru sedla nezdá, stupačky spolujezdce zde nalezneme. Velmi zajímavě jsou zde řešena řídítka – na rozdíl od Brutale tu nenajdeme klasickou streetfighterovou rovnou „trubku“, ale na atypických odlitcích uchycená dělená řídítka, která navíc umožňují individuální nastavení (o 40 mm či sedm stupňů). Vzhledem k použití dalšího stylového, leč spíše nepraktického efektu – zpětných zrcátek umístěných v koncích řídítek – byla tato zkrácena o 60 mm oproti širokým řídidlům Brutale. Je to rozumné, po uražení první sady zrcátek jsem byl nucen podobně zkrátit řídítka také já na své Guzzi.

A ještě jedna věc je oproti Brutale jinak – podvozek je naladěn ještě více do sportovna. „Je to sice jen půl otáčky na útlumu vpředu i vzadu, ale je to znát,“ komentuje podvozek Marco Cassinelli, technický ředitel značky, a dodává, že vše ostatní je už stejné. To mimo jiné znamená, že tu najdeme poslední generaci ABS Bosch, aktuální varianty mappingu palivových map, jež zaručují citlivou a přesnou odezvu na plyn. A jako bonus je v základu také quickshifter, tedy rychlořazení pocházející z okruhové střely F3. To vše má samozřejmě svou cenu, a tak zatímco jste mohli základní variantu Brutale (bez rychlořazení a ABS) pořídit za velmi férových 280 000 Kč, tady zaplatíte 345 000 Kč, což už může být například ve srovnání se současnou MT-09 od Yamahy (229 990 Kč včetně ABS) docela na pováženou.

Šperk

„To přece nemůžete srovnávat, tohle je MV Agusta, šperk, hi-end, žádná masovka,“ tvrdí Marco a poukazuje na kvalitu použitých komponentů, na špičkové čtyřpístkové třmeny Brembo a přední vidlici Marzocchi, zadní Sachs, na finiš do posledního šroubku a jedinečný design. A v neposlední řadě také na výkon tříválcového agregátu. 125 koní Dragsteru totiž skutečně funguje trochu jinak, než jsme od konkurence zvyklí, a to dokonce na civilní mód „N“: nástup motoru není ani hrubý, ucukaný, ani jemnost sama – prostě surovější zátah triplu, kdy se vám přední kolo nechtěně odlepí od asfaltu, rozpoutá nejprve v 6000 1/min a následně znovu v 8000 1/min. Je to fascinující, škádlivé, výsostně raubířské svezení, a je to přesně to, proč jsou mezi námi jezdci, kteří na Agustu a její motory (Pozor, i čtyřválce Agusty jsou úplně jiné, než je zvykem!) nedají dopustit. Sedlat MV je vyznání, jasné vyjádření světonázoru. Co jiného, když máte pod zadkem 125 koní, 167 kg suché váhy a rozvor pouhých 1380 mm?

Radost z jízdy

O tu je zde postaráno nejen díky výkonu a nízké hmotnosti či podvozkovým kvalitám, ale i díky tomu, že výše uvedené skvěle funguje dohromady. Odezva na plyn – neviditelná ride-by-wire spojnice mezi rukou pilota, plynovou rukojetí a škrticími klapkami – je nekompromisně chirurgicky přesná a živelně spontánní. Zkušení jezdci právě takový „nervózní“ charakter motorů MV milují a vyžadují, nováčky nebo klidnější povahy to může i na zmiňovaný normální režim docela vystrašit. Podvozek je tuhý, jak jsme u Agust zvyklí, možná až příliš: 200mm zadní plášť ve spojení s tvrdě nastavenou zadní jednotkou dělá své a na nerovnostech v náklonu je třeba vynaložit určitou sílu a tlak do řídítek, abyste udrželi čistou stopu. Handling, agilita, bez nadsázky brachiální brzdný účinek a drsný sound šířící se z trojice hlavní ale sedí. A jízdní pozice také – je hodně sportovní, nad řídítka orientovaná a vzhledem k tvaru sedla nehrozí, useknuté zádi navzdory, že byste z něj při neopatrné akceleraci sklouzli. Třeba při amatérských závodech dragsterů.

Vydáno: 19. 10. 2014

Autor: Martin Tománek, foto MV Agusta, archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: MV Agusta Brutale Gladio bazar