(Test)Michelin Pilot Road 4: Michelinská hvězda

Michelin ve španělské Seville začátkem dubna představil nástupkyni legendární silniční pneumatiky Pilot Road 3. Měli jsme možnost ji exkluzivně vyzkoušet na suchu i na mokru, a to jak na okreskách, tak na okruhu. Stane se nová generace rovněž bestsellerem?

Pilot Road 4

v číslech: 6 patentů, 19 různých velikostí, 2 000 000 km najetých během vývoje

Možná jste na tom podobně jako já: ve chvíli, kdy na hledí přilby dopadnou první dešťové kapky, je radost z jízdy tatam. K nepříjemnému chladu a protivnému vlhku se ještě přidá podvědomá obava z pádu na mokru, protože víte, že s množstvím vody na silnici se zmenšuje manévrovací prostor pro korekci případných chyb či řešení nebezpečných situací. Jízda na mokru zkrátka dokáže být pořádně vyčerpávající, neřkuli nebezpečná.

Výrobci pneumatik samozřejmě vědí, že přilnavost na mokru je pro nás doslova životně důležitá, a Michelin patří k etalonům pneumatikářských vodních disciplín. Sportovně-cestovní pneumatiky Pilot Road 3 od roku 2011 potvrdily své kvality v nejednom srovnávacím testu a nyní francouzský výrobce představil novou generaci Pilot Road 4. Lepších výkonů se snaží dosáhnout už nabídkou hned tří specifikací dle zaměření motocyklu. Standardní verze je určena pro naháče i sportovní stroje, verze GT pro těžké cestovní motocykly a Trail pro cestovní endura.

Předchozí generaci Pilot Road 3 jste poznali hned na první pohled díky charakteristickým lamelám, které doplňují dezén běhounu (Michelin je nazývá XST – X-Sipe Technology). Jejich účelem je odvádět vodu ze styčné plochy pneumatiky a asfaltu. Pilot Road 4 je jimi vybaven také, lamely však mají optimalizovaný tvar náběžných hran, čímž se zvětšila plocha pneumatiky na asfaltu, a tedy i přilnavost. Lamely sice odvádějí vodu, důležitá je však přilnavost. Ta vzniká díky tření pneumatiky a vozovky – z tohoto důvodu je pro grip důležitá směs. Předchozí generace byla dvousměsová – tvrdší střední část běhounu doplňovaly měkčí boky. To zůstalo zachováno, přičemž u přední pneumatiky byla měkká část zvětšena na každé straně o 10 %. Odezva předního kola se skutečně zlepšila. Předchozí Pilot Road 3 znám z naší MT-07, kterou máme na dlouhodobý redakční test, takže mohu obě varianty porovnat. Yamaha v novém obutí o něco ochotněji zatáčí a především odezva předního kola je lepší. Asi dobře znáte tu chvíli, kdy si v zatáčce najednou nejste jisti mírou přilnavosti předního kola a začnete se na něj soustředit. Nová pneumatika nejenže se s větší radostí vrhá do náklonu, ale i průjezd je jistější a stabilnější. Pilot Road 4 jsem vyzkoušel i na podstatně silnějším biku – nové Kawasaki Z1000. Kawa má skvělý podvozek, nicméně i tady se pneumatika ukázala jako velmi stabilní. Během rychlých změn směru jízdy ve skutečně svižném tempu stále víte, co se děje, a tuto sebejistotu si pneumatiky uchovávají i během razantního brzdění.

Zcela nová je pak kordová vrstva pneumatiky, která kombinuje radiální a diagonální konstrukci. Michelin tuto kombinaci nazývá 2AT (Dual Angle Technology) a své uplatnění nachází zvlášť ve verzi GT pro těžší cestovní biky. Výsledkem má být 15% nárůst tuhosti a především spojení větší pevnosti diagonální pneumatiky s lepší přilnavostí radiální pneumatiky. Tyto vlastnosti GT varianty bylo možné otestovat na okruhu, kde jsem měl k dispozici BMW R 1200 RT. V náklonu cítíte, jak je 274 kg těžký koráb nervózní, ale pneumatika se prezentuje s překvapivou jistotou. Vylepšena měla být i podélná stabilita ve vysokých rychlostech. Na dlouhé rovince okruhu se však RT při vysoké rychlosti trochu nejistě kývalo ze strany na stranu a stabilitu v přímé jízdě bych si asi představoval trochu jinak. Je jasné, že závodní okruh není tím pravým místem pro cestovní BMW, nicméně jsme se s dalšími testovacími jezdci shodli, že příčinou bude ani ne tak pneumatika, jako spíš specificky pracující telelever.

Královskou disciplínou pneumatiky má být mokrý povrch. Překvapilo mne však již to, jak dobře pneumatika pracuje za vlhkého a chladného počasí (11 °C); do provozní teploty se dostane zřetelně rychleji než její předchůdkyně (výrobce garantuje správnou funkci v teplotním rozsahu od –5 do +45 °C). Pilot Road 4 jsem pak vyzkoušel jak při brzdění ze 110km rychlosti, tak při manévru v 70 km/h, kdy se bylo během brzdění nutno vyhnout překážce. Pneumatika se v obou situacích chovala naprosto neutrálně a čitelně. Její dobrý výkon potvrdilo měření brzdné dráhy na kluzné fólii. Zde se porovnával brzdný výkon předního kola na Yamaze FZ1 (s ABS) s konkurenční pneumatikou Metzeler Z8 Interact. Rozdíl v délce brzdné dráhy z rychlosti 40 km/h byl opravdu překvapivý – s Pilot Road 4 jsem dokázal zastavit o téměř osm metrů dříve (Mezteler: 40 m, Michelin: 32,1 m). Hodnota rozdílu je jedna věc, pocit z brzdění druhá. V provozu může rychle nastat chvíle, kdy musíte vzít razantně za brzdu a jen naplno pracující ABS vás drží kousek před hranicí pádu. Přední kolo s Metzelerem bylo v této situaci výrazně neklidné a odhadnout tuto hranici bylo opravdu těžké, s Pilot Road 4 pořád cítíte míru přilnavosti a dokážete snadněji poznat, kolik gripu ještě zbývá. Výsledkem je lepší kontrola celého průběhu brzdění.


Rozhovor: Romain Bouchet

Ředitel vývoje motocyklových pneumatik o tom, jak probíhal vývoj Pilot Road 4

Romaine, jsi vedoucím vývoje a zároveň manažerem; máš vůbec čas výsledky své práce prověřit i v praxi při ježdění?

Dříve jsem byl součástí týmu testovacích jezdců, teď se zaměřuji spíš na jeho vedení a vzájemnou komunikaci. Ale samozřejmě že když máme nějaký problém, sednu za řídítka a snažím se sám přijít na to, v čem potíž spočívá. Je to také dobré pro spolupráci v týmu.

Je těžké najít mezi testovacími jezdci a inženýry společnou řeč?
Někdy to není lehké, ale naši jezdci jsou zkušení a mají moji důvěru. Jejich názor ohledně ovladatelnosti a gripu je nenahraditelný. Není to však jediný zdroj informací. Když jsme měli hotový prototyp pneumatiky, oslovili jsme 60 našich zákazníků z Francie, Španělska a Německa, kteří si ho mohli vyzkoušet. Byli to úplně obyčejní jezdci, nejezdili na limitu, ale používali pneumatiky v běžném provozu. To nám při vývoji velmi pomohlo, protože jsme získali přehled o chování pneumatiky ve velmi rozmanitých podmínkách.

Co bylo největší výzvou či problémem během vývoje?
Měli jsme několik úkolů. V první řadě jsme se soustředili na XST lamely. V předchozí generaci to byla úplná novinka a nyní jsme chtěli zlepšit jejich rozvržení. Zadruhé jsme se zaměřili na směs, abychom dosáhli co nejlepšího gripu. A zatřetí je to technologie 2AT, tu jsme vymýšleli úplně nově, takže jsme třeba museli navrhnout i nové průmyslové stroje pro výrobu.

Rozdíly mezi pneumatikami dokáží v běžných podmínkách často identifikovat jen profesionálové, myslíš, že průměrný jezdec dokáže rozeznat rozdíl mezi Pilot Road 3 a 4?
Rozhodně, běžný jezdec nedokáže většinou přesně popsat příčiny chování pneumatiky ani prověřit její limity, lepší ovladatelnost ovšem pozná určitě.

Zlepšila se i přilnavost, nebude to na úkor výdrže?
Když udáváme, že kilometrový nájezd se u verze GT zvýšil o 20 %, není to výsledek jedné zkoušky, ale průměrná hodnota všech našich testů, tato hodnota je tedy dobře podložená.

Vydáno: 21. 07. 2014

Autor: Tomáš Došek, foto Michelin (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz