(Test)Kymco Xciting 400i: Nová doba!

Tchajwanská korporace vyrábí skútry nezávisle od roku 1963 poté, co se odštěpila od Hondy. Momentálně je dokonce pátým největším výrobcem skútrů na světě. Ačkoliv je známa spíše produkcí modelů nižších kubatur, na náš trh uvedla i nový maxiskútr Xciting 400. Pouští se tak do tvrdého boje se zavedenou konkurencí japonských a italských značek. Jaké má k dispozici zbraně?

Top test

Na prvním místě je to líbivý, sportovně střižený design, plný ostrých hran a dramatických úhlů zdvihajících se vzhůru odpředu dozadu. Zaujmou šikmá dvojitá světla vybavená denním svícením z LED. Ukazatele změny směru jsou integrovány v bocích kapotáže. Zadní lampa je též diodová, doplněná třemi neonovými pruhy koncového osvětlení.

Sedadlo je velké a komfortní, mám dojem, že by se na něj pohodlně vešly tři osoby. Vždyť kdo někdy byl na Tchaj-wanu, ví, že se tam skútry běžně používají k přepravě celých rodin včetně dětí a domácích zvířat... Sedadlo je uzamykatelné ze spínací skříňky. Po otočení klíčkem je automaticky zvedáno dvojicí plynových vzpěr, což působí velmi elegantně. Pod sedadlem se ukrývá úložný prostor s objemem téměř 43 litrů. Vejde se do něj například 15“ notebook nebo dvě otevřené přilby, ale pouze jediná integrální. Praktickým detailem je osvětlení úložného prostoru, i když o jeho využití by se dalo polemizovat. Výška sedla řidiče je 830 mm. V kombinaci s jeho šířkou a protaženými stupáky znamená pro jezdce do 170 cm došlápnutí na zem pouze na špičky. Výhodou je naopak rozhled přes střechy aut v provozu. Na levé straně přední kapotáže je pod nádržkou s chladicí kapalinou schránka na rukavice nebo mobilní telefon s 12V zásuvkou. Bohužel, schránka není dost velká na větší chytré telefony a zásuvka je pod napětím pouze při otočeném klíčku. Přístrojový panel kombinuje ručičkový otáčkoměr s digitálním rychloměrem, který se při přímém osvětlení příliš leskne a je prakticky nečitelný, dokud ho nějak nezastíníte. Ergonomie jízdního posazu je díky velkému sedlu a dlouhým „stupákům“ libovolně variabilní. Podle nálady se dá sedět jako na chopperu i jako na supersportu. Případný spolujezdec opře nohy o stupačky, které se po stisknutí tlačítek opět samy elegantně vyklopí.

Druhá výrazná zbraň se projeví při rozjezdu. Nesmírně agilní motor propůjčuje skútru impozantní dynamiku. Vývoj motoru o objemu 399 cm3 začal v roce 2012. Jednoválcový čtyřventilový kapalinou chlazený motor s jednou vačkou a rozvodem OHC poskytuje maximální výkon 36 koní při 7000 1/min a točivý moment 38 Nm při 6000 1/min. O přísun paliva se stará vstřikování. Vibrace tlumí vyvažovací hřídel. Celá stavba motoru a variátoru je přitom kompaktní a lehká. O kvalitách motorů Kymco svědčí i to, že dodává motory také BMW! V sériové konfiguraci variátoru a se standardním výfukem donutí motor digitální ukazatel rychlosti zobrazit hodnotu 153 km/h při jízdě sólo vsedě. Z klidu na 100 km/h jsem byl schopen zrychlit za 8,5 s a z rychlosti 50 km/h akceleruje Xciting s jezdcem vážícím 75 kg na 100 km/h za 5,9 s. Skútr váží pouze 209 kg a popsanými výkony opravdu dělá čest svému jménu.

Nemalou zásluhu na tom má tužší podvozek. 15“ přední kolo je vedeno klasickou vidlicí o průměru kluzáků 41 mm a zdvihu 110 mm. Rám je ve střední části posílený, takže se nekroutí ani nevlní a poskytuje jezdci pocit bezpečí a pohody. O odpružení 14“ zadního kola se starají dvě pružicí a tlumicí jednotky, jež jsou snadno nastavitelné v pěti polohách, se zdvihem 107 mm. Přední brzda je vybavena dvěma plovoucími „zubatými“ kotouči o průměru 280 mm, do kterých se s velkou chutí a vervou zakusují radiálně uchycené čtyřpístkové třmeny. Zadní kolo se spokojí s kotoučem o průměru 240 mm a plovoucím dvoupístkovým třmenem, který je dovybaven mechanismem parkovací brzdy.
Parkovací brzda na zadním třmenu, ovládaná lanovodem a pákou na pravé straně kapotáže před kolenem, se k modernímu a vychytanému designu hodí asi tak jako žebřiňák do Formule 1. To je ale jen takový technický detail, kterého si většinou ani nevšimnete. V základní výbavě obsažený systém ABS dodává Bosch. Kontroluje každé kolo zvlášť a nezasahuje zbytečně brzy. Brzdy jsou tedy další výraznou zbraní tchajwanského maxiskútru.

A jak se nám na něm jezdilo? Rána ještě nebyla nijak chladná, takže není překvapením, že motor chytá na první otočení. Když dáte elektronice po otočení klíčku čas na kratičký selftest, bude to tak vždycky. Jen pozor, motor nenaskočí, dokud není sklopený boční stojánek a stisknutá brzda. Odstředivá spojka roztáčí zadní kolo docela brzy a otáčkoměr radostně letí vstříc červenému poli. Jenže není čas na hrdinství. Motor je studený a naše šotolinová ulice příliš krátká, takže po chvilce mačkám do čtyř vzdáleností nastavitelnou páčku zadní brzdy (páčka přední brzdy má samozřejmě stejné možnosti nastavení). Beru za ni schválně víc, abych cítil, jak pracuje ABS. Odpovědí je mi jen drobné zapulzování, ale ani náznak smyku. Cestou k dálnici ještě ohřívám motor a na nájezdu otáčím plynovou rukojetí naplno. Čísla na digitálním rychloměru rychle přeskakují a v mírném stoupání se zastavují na hodnotě daleko za povoleným rychlostním limitem pro dálnice. Vítr sviští okolo helmy a Xciting se mnou letí levým pruhem zanechávaje za sebou plechovky s ospalými řidiči.

Přestože jedu dost rychle, nemám z toho špatný pocit. Skútr perfektně drží stopu. Nevlní se ani nehoupe a přejíždění z pruhu do pruhu zvládá s uklidňující jistotou i v tak vysoké rychlosti. Všechno je parádní, jen ten čelní štítek by mohl být vyšší, aby trochu ulevil namáhanému krčnímu svalstvu, kterým cloumá proudící vzduch. Za chvíli vjíždím do matičky Prahy s její obvyklou ranní špičkou. Maxiskútr není úplně vhodný k proplétání se mezi pomalu jedoucími nebo stojícími řadami aut, ale dynamické vlastnosti motoru umožňují rychle přejíždět z jedné řady do druhé a posouvat se tak zácpou vpřed.

Na přejezdech kolejí a kanálových pastí se podvozek ukazuje jako poněkud tvrdší, ale to je daň za vynikající stabilitu ve vyšších rychlostech. Městský styl plyn-brzda-plyn zvládá brzdová soustava bez námitek nebo náznaků vadnutí brzdného účinku. Jen větrák chladiče spíná častěji. V úzkých jednosměrkách centra jsem očekával neochotu rychle zatočit, ale byl jsem mile překvapen, když jsem nic podobného nezaznamenal. Xciting ztratil glanc až na žulových kočičích hlavách, kde se otřásal jako stará Tatramatka při ždímání. Nicméně tento povrch je už vzácný a maxiskútr se bude pravděpodobně pohybovat spíše po kvalitnějších silnicích. Umím si dokonce představit, že majitel naloží přítelkyni, nejnutnější zavazadla a společně vyrazí na dovolenou. Průměrná spotřeba se drží těsně pod pěti litry na sto kilometrů, takže na plnou nádrž se dá ujet asi 250 km, a to už je slušná porce.


 

Technické údaje

Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, čtyři ventily, zdvihový objem 399,6 cm3, jmenovitý výkon 26,5 kW při 7500 1/min, max. točivý moment 38 Nm při 6000 1/min, elektronické vstřikování, variátor, rám z ocelových trubek, elektrické spouštění motoru, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 280 mm, kotoučová brzda vzadu, Ø 240 mm, systém ABS, rozměry (d/š/v) 2205/820/1285 mm, výška sedla 830 mm, objem nádrže 12,5 l, pohotovostní hmotnost 209 kg. Barvy: černá matná, antracit

Vydáno: 09. 11. 2014

Autor: Jakub Miler, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Kymco Movie XL bazar