(Test)Honda CB500F: Milá slečna

Jednoduchá, hezká, kvalitní a naprosto nezáludná motorka? Nemá smysl zapírat, že přesně tahle kombinace občas přijde vyloženě vhod. Když se chce nic moc neřešit, jen tak si jezdit nebo se někam svižně dostat. Je taková i nahatá Honda?

Asi nemá smysl vás zbytečně napínat. Rovnou ze začátku si pěkně bez okolků řekněme, že CB500F přesně taková je. Je jasné, že od pětistovky navíc za rozumnou cenu a priori nečekáte kdovíjaké zázraky, ale právě v tom je podle mě hlavní tahák malé Hondy – může jenom překvapit. Jediný způsob, jak to zjistit, je přestat koukat na její hezké tvary (fikaně ucelující designovou koncepci celé nakedové řady), zpracování nebo rudou metalízu a vyhoupnout se do jejího akorát vysoko umístěného sedla. Všechno je tam, kde to čekáte (možná kromě spínače varovných světel na pravém ovládacím panelu), zde vás nic nevyvede z míry. Ani fabricky na všechny způsoby hojně využívaná digitální přístrojovka. Ta je hezky čitelná a prozradí vám i údaje, které byste v této třídě pravděpodobně nečekali – třeba průměrnou spotřebu paliva.

To nejzásadnější zjištění nastane, až když natočíte jemně běžící řadový dvouválec, do přesné a lehce pracující převodové skříně cvaknete jedničku a vydáte se v ústrety své cestě. Pak totiž vyjde najevo, nebál bych se říct dokonalá, uživatelská přívětivost tohoto velmi efektivního strojku. Motor následuje povely vašeho zápěstí se sametovou odezvou a lineárním zátahem. Není to žádný sportovec, kterého musíte ždímat, až z něj cáká olej. Nejvíce si libuje v oblasti od 4000 do 7000 otáček (kde vrcholí točivý moment 43 Nm). Už samotné údaje o výkonu ale napovídají, že se motor nebojí vyletět do otáček, avšak rychle pochopíte, že nejlépe se cítí trochu jinde. Do oblouků zatáček všeho druhu se Honda vodí velmi lehce. Pohodlně nastavený podvozek poskytuje pomalejší, ale zřetelnou odezvu, pro vyzrání na městský a příměstský provoz je to akorát. Než zaprotestuje, nechá na sebe i docela zatlačit. Škoda, že nelze nastavit alespoň předpětí pružin přední vidlice.

Podobně transparentní odezvu jako celý bike má také přední dvoupístková brzda s efektně vykousaným kotoučem. Co tam namačkáte, to tam také máte. Nečekejte žádnou závratnou progresi nebo prvotní zákus. Nástup je jemný a účinek se zvyšuje úměrně tlaku na páčku, potřebujete-li zastavit razantněji, musíte zkrátka přitlačit. Abyste to nepřehnali, ohlídá systém ABS na přání (+13 000 Kč) s poměrně rychlým nástupem regulace. Výfuk je navzdory panujícím hmotnostně centralistickým tendencím umístěn klasicky přes zadní kolo, kde alespoň zčásti zakrývá nevzhlednou a levně působící hranatou kyvnou vidlici. Svou „nemalost“ staví jasně na odiv leštěným povrchem. Avšak svým hlasem neupozorňuje vůbec na nic, je vzorně tichý a nebasuje. Můžete tak být zcela v klidu a užívat si své výlety hluboko do noci – sousedy pozdním příjezdem rozhodně nenakrknete.

A sebe také ne – stačí, když se podíváte na palivoměr a zjistíte, jak málo vám vaše poznávání krás měst a jejich okolí usrklo z téměř šestnáctilitrové nádrže. Kdyby mi bylo krásných osmnáct let a měl bych čerstvý řidičák A2 nebo bych se po letech vracel do jedné stopy a podíval se do ceníku, neváhal bych a do „Hondičky“ šel. Musím říct, že se vyloženě těším na srovnání s konkurenční (koncepcí motoru shodnou), objemnější a výkonnější Yamahou MT-07, která vyrukovala do boje s nekompromisní zbraní –
cenou 129 990 Kč za nový motocykl.

Vydáno: 14. 04. 2014

Autor: Petr Slezák, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda CBF bazar