(Test)Ducati Monster 1100 EVO: Poslední Mohykán

Monstery jsou poslední Ducatky se vzduchem chlazenými motory, které továrna nabízí. Hrdě drží prapor klasické konstrukce a svoufloutkovskou image lákají do svých sedel historicky nejvyšší počet kupců. Model 1100 EVO jsme podrobili testu, abychom tomu přišli na kloub.

Při pohledu z dálky provokuje lidskou představivost svalnatá silueta se širokou hrudí, útlým pasem a malým zadečkem. Mně připomíná dobrotivého a trpělivého buldoka, který však také umí být zatraceně nepříjemným soupeřem, když dojde na souboj. Monster je přesně takový: ke svému řidiči dobrotivý a trpělivý, ale jen co dostane trochu napít, probudí se v něm monstrum. Za jeho řídítky člověku najednou narostou ramena a má pocit, že se celý svět točí jen kvůli němu. Z rozvážných profesorů matiky dělá pouliční desperáty, z distingovaných dam rozdováděné dračice. Stačí otočit plynem a všechno zůstane daleko vzadu. Nahou krásou trubkového rámu, žebrovaných válců, jednoramenné kyvky a nádherných kol přitahuje pohledy a budí respekt, i když jen tiše odpočívá na stojánku. Nikde není nic navíc. Žádné plastové kryty, žádné kudrlinky, jen čistá, jasně definovaná linie. Nádrž, sedlo, lakovaná krovka.Pod nimi desetipaprsková kola a uprostřed typický motor. Minimalistických tvarů se drží i digitální přístrojovka. Zobrazuje spoustu údajů, pro mě osobně je to však piha na kráse. Jsem přesvědčen, že klasické ručičkové přístroje by Monsteru slušely víc. Na ručičky jen mrknu a hned vím, na čem jsem, kdežto na digitálním displeji musím údaje hledat a v závislosti na světelných podmínkách je občas hůře čitelný.

Vzduchem chlazený motor má dvě výhody – nízkou hmotnost a jednoduchou konstrukci. Všechny zvuky z motoru hladí uši netlumeny dvojitým pláštěm bloku válců a chladicí kapalinou. Milovníkům italské klasiky bude určitě chybět typické zvonění suché spojky, protože tady už antihoppingová spojka pracuje v olejové lázni a je ovládána prostřednictvím hydraulické kapaliny. Záběr je proti starším modelům lépe kontrolovatelný a na ovládání stačí dva prsty. Jízda ucpaným městem je i díky tomu mnohem příjemnější. Spojka kontroluje stádečko sta koní ženoucí se při maximálním výkonu od klikové hřídele na zadní kolo. V porovnání s jinými motory stejné kubatury to není nic ohromujícího, ale Monster je motorka pro zábavu a volný čas. Nemá za úkol létat tři sta z místa. Poskytuje svému jezdci radost z jízdy a převahy nad těžkopádnými plechovkami. Dominuje hlavně pružností, průběhem točivého momentu, jenž má ve špičce hodnotu 105 Nm. Já napsal špičce? Při pohledu na graf je to spíš táhlé stoupání s několika odpočívkami, vrcholem v 6000 otáčkách a pozvolným klesáním. Dvouventilový motor produkuje více než 80 Nm od 3500 až do 7500 otáček, kde vrcholí i výkonová křivka. Pro ty, kteří vědí, co dělá silniční motorku výjimečnou, jsou to slibné hodnoty.

Šestistupňová převodovka dokáže s točivým momentem i výkonem hospodařit rozumně. Řazení jde trochu ztuha, ale je přesné. Díky zmíněnému lehkému odporu řadicí páky vždycky přesně víte, že tam kvalt zapadl. Stačí jen pohyb nohy v kotníku, ani žádná zvláštní síla není potřeba.Jakmile však otáčky klesnou pod tři tisíce, stane se z dobrotivého buldoka splašený kůň. Cuká se, trhá a poskakuje. Není to však vinou převodovky. Nastavení a charakteristika dvouválcového véčka zkrátka neumí v nižších otáčkách dodávat sílu plynule. Každý výbuch směsi ve válci je znát tím více, čím nižší jsou otáčky. Řídicí elektronika vstřikování dostává v čase velmi rozdílné informace a snaží se neustále upravovat množství dodávaného paliva. Ačkoliv držíte plynovou rukojeť ve stejné poloze, motor pulzuje nahoru dolů. Příliš nízké otáčky prostě dvouválci nevyhovují, a proto máte k dispozici šest rychlostí.
Jízdní poloha je nakloněna mírně dopředu s lokty do široka roztaženými od těla. Můžou za to krátká nádrž a široká řídítka. Sedíte v motorce, nohy spočívají na stupačkách, umístěných více vzadu, ale nikoliv nepříjemně. Nádrž je dostatečně široká a dobře tvarovaná, abyste se o ni mohli opřít koleny a veškerou váhu těla tak nenesly jen ruce. Ty jsou uvolněné a ovládání motorky je pak mnohem snadnější. Při vyšších rychlostech poskytuje tělu oporu i vítr, který není odkláněný žádným plexisklem nebo kapotkou. Komu foukání větru vadí, nejspíš Monstera do svého výběru nezahrne. Přesto není ani delší čas strávený v sedle Monstera nijak zvláště namáhavý. Od běžícího motoru do celého těla pronikají charakteristické jemné vibrace. Není to nepříjemné. Naopak máte dojem, že cítíte, jak motor žije a spojuje vás to s motorkou v jeden živoucí organismus. Dochází k něčemu, co romantičtí básníci nazývají splynutím duší. Lehkost ovládání, poloha těla, jakoby nad předním kolem, a jasně čitelná odezva motorky na vaše pokyny, to je esence radosti z jízdy.

Dozvíte se spoustu údajů. Klasické ručičkové budíky by ale Monsteru slušely více.

Dozvíte se spoustu údajů. Klasické ručičkové budíky by ale Monsteru slušely více.


Přesto jsem našel pár oblastí, kde by se ještě dalo něco vylepšit. Především jde o podvozek. V základním nastavení byl pro mne příliš rychlý, uskákaný a podtlumený. Zejména od předního kola jsem při normální pohodové jízdě cítil nervozitu a občasnou ztrátu gripu při přejezdech několika nerovností za sebou. Lepší stav silnic by továrnímu nastavení podvozku vyhovoval více, ale Monster je naštěstí vybaven plně nastavitelnou up-side vidlicí Marzocchi a rovněž zadní monoshock Sachs je nastavitelný. Každý jezdec si chování podvozku může přizpůsobit svým potřebám a jízdnímu stylu několika kliknutími. Mně pomohlo přitvrdit kompresi na zadním kole, aby motorka při nájezdu na nerovnost tolik nevyskakovala, a kompresi na předním kole, aby bylo stlačení přední vidlice pomalejší a pružina mohla tlačit pneumatiku na silnici při zpětném roztahování po kratší trase. Současně jsem získal lepší kontrolu nad zadním kolem při akceleraci. Reakce od zadního kola se tolik neztrácí ve stlačování zadní pružiny. Poměrně dlouho jsem si zvykal na vlažné brzdy. Ne že by nedokázaly Monstera včas zastavit nebo že by byly méně účinné než na jiných motorkách, ale fungují bez progrese, naprosto lineárně. Jistě, sedím na silniční motorce, ne na závoďáku, ale nezúčastněný způsob, jakým brzdy pracují, ve mně zprvu nevyvolával příliš důvěry. Nástup brzdného účinku je velmi plynulý a průběh striktně konstantní. Na ovládání přední brzdy je třeba použít dost síly a všechny prsty. Čím více síly použijete, tím více se destičky zakusují do 320mm kotoučů. Já osobně bych si koupil destičky s jinou směsí a progresivní brzdnou charakteristikou, abych mohl brzdovou páčku ovládat jen dvěma prsty. Monster je vybaven ABS a to zasahuje zejména při brzdění zadním kolem hodně brzy. Lehký smyk zadního kola bych uvítal jako upozornění na ztrátu adheze více než náhlý zásah ABS bez předchozího varování. Po několika dnech ježdění jsem si však na charakteristiku brzd zvykl a práce s nimi nakonec nijak nekalila mou radost z jízdy.

Technické údaje:

MOTOR
Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, příčně uložená kliková hřídel, po jedné nahoře uložené, ozubeným řemenem poháněné vačkové hřídeli, dva ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování Siemens, Ø 45 mm, řízený katalyzátor, alternátor 480 W, akumulátor 12 V/10 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.
Vrtání x zdvih: 98,0 x 71,5 mm
Zdvihový objem: 1078 cm³
Stupeň komprese: 11,3:1
Jmenovitý výkon: 73,5 kW (100 k) při 7500 1/min
Max. točivý moment: 105 Nm při 6000 1/min

PODVOZEK
Příhradový trubkový ocelový rám, motor součástí rámu, obrácená vidlice Marzocchi, Ø 43 mm, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka Sachs s pákovým systémem, nastavitelné předpětí a tahový útlum, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, dvoupístková pevná čelist, ABS.
Litá hliníková kola: 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1450 mm, úhel hlavy řízení 66,0 stupně, stopa 87 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 130/148 mm, výška sedla 810 mm, suchá hmotnost 169 kg, objem nádrže 13,5 litru.
Záruka: dva roky
Barvy: červená, černá

 

Vydáno: 03. 02. 2014

Autor: Jakub Miler, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Ducati 1098 bazar