(Test)Aprilia Caponord 1200 Travel ADD: Kápo ze severu

Sportovní značka koncernu Piaggio minulý rok navázala na své stejnojmenné cestovní enduro s devatenáctipalcovým předním kolem a známým litrovým motorem Rotax vyráběné v letech 2001 až 2007. Podobně jako Japonci s Kawasaki Versys 1000 se Italové pokouší lovit zákazníky kupující cestovní endura nebo dlouhonohé crossovery se silničními pneumatikami a vzpřímenou jezdeckou pozicí, jako jsou Ducati Multistrada či Triumph Tiger Sport.

Je vám nad pětatřicet a už rozhodně víte, co chcete. A taky co nechcete. Vědí to ale i vývojáři v Noale? Zřejmě ano! Jinak by u výrobce, který léta vyráběl pouze maloobjemové stroje, nemohly doslova přes noc vzniknout takové ikony jako RSV nebo Tuono.

Nečekaná lehkost bytí

Dvacet stupňů, nádherný den a parádní zvuk dvouválcové mašiny letící po jihočeské silnici plné zatáček. Zatáček, do kterých ale není moc vidět a které nemáte zrovna najeté. Kvalitní povrch střídá lepenice à la střední Čechy. Přesto je Aprilia jistá, rychlá, pohodlná a enormně zábavná zároveň. Jako by nebylo v zatáčce ani potřeba držet řídítka. Ovladatelnost nemá chybu, ačkoli Caponord ve verzi Travel váží s plnou nádrží pořádných 246 kg.

Oproti standardní verzi, šetřící 60 000 Kč a 14 kg, je na palubě k dispozici centrální stojan, tempomat (Aprilia Cruise Control) a dva boční kufry lakované v barvě motocyklu, po jejichž sundání lze nízko umístěnou koncovku výfuku přemontovat výše. Motorka pak vypadá lépe a zvětší se volnost náklonu.

Poslední, avšak nejzajímavější položkou dražší verze je semiaktivní odpružení (Aprilia Dynamic Damping), které během jízdy měří energii vyvolanou nerovnostmi na silnici a v reálném čase za pomoci patentovaného algoritmu upravuje nastavení podvozku za účelem minimalizace nežádoucích jevů a zachování komfortu. Předpětí zadní pružiny lze navíc tlačítky na přístrojovce předdefinovat pro rozdílné zatížení.

Vypínatelné ABS, třístupňovou kontrolu trakce a tři palivové mapy mají obě verze. Kdo má rád přímé reakce, zvolí režim Sport. Touring má podávat stejný výkon o něco jemněji, Rain se hodí na kluzké povrchy a omezuje maximální výkon motoru na 100 koní.

Pozor, připravte se, klapka, točíme

Přestože právě proháníme vidlicovou dvanáctistovku o výkonu 128 koní, je motor i v nižších otáčkách docela kultivovaný. Jen na elektronický plyn je třeba si chvíli zvykat. Někdy je reakce na otočení plynem o něco opožděná, jindy zase příliš prudká. I spotřeba pohybující se kolem sedmi litrů naznačuje, že ladění vlastního dvouválce, který Aprilia začala vyrábět teprve před pár lety pro Dorsoduro 1200 a na jehož základě je Caponord postaven, bude pokračovat. Naopak převodovka funguje naprosto precizně. Stejně tak brzdy od Bremba pasují k charakteru cestovního stroje. A to je třeba zdůraznit: přestože je Caponord velmi zábavný, stále se jedná o cestovní motocykl. Ostatně to je přece skvělá kombinace! Pro opravdu sportovní jízdu je podvozek naladěn příliš měkce a motorka přece jen dost velká a těžká.Při klidné jízdě motor točí 3000 až 6000 1/min.

Škoda že opravdu silný zátah přichází právě až kolem 6000 otáček, tj. až ve vysokých rychlostech. Pro dechberoucí výjezdy ze zatáček nebo pro jízdu se spolujezdcem a zavazadly v Alpách by točivého momentu v dolní polovině otáčkového spektra mohlo být víc. 90° twin se dvěma svíčkami na válec rozhodně není žádný slaboch, nicméně křivka točivého momentu vrcholí až v 6500 otáčkách (118 Nm). A právě zde narážíme na jeden z důvodů, proč v segmentu cesťáků kraluje BMW se svým drtičem prodejních statistik s pružným a svalnatým boxerem. Ten navíc disponuje kardanem, a cestovatelům tedy odpadají čištění, mazání, napínání a výměny řetězu, což je při vysokých nájezdech kilometrů silný argument.

Styl

S Caponordem se člověk cítí prostě dobře. Na fotkách to charisma není poznat, ale in natura vyzařuje jistou dávku exkluzivity. Nejde o nic přehnaně luxusního, ale komplexita stroje, výbava a cena jsou znát.

Za výškově nastavitelné plexi se menší postavy schovají úplně, dlouháni se spokojí se slušnou ochranou až po krk, aby předešli nepříjemným turbulencím v oblasti přilby. Velitelská pozice za širokými řídítky poskytuje přehled o veškerém dění. Veliká nádrž pojme 24 litrů benzinu a umožní nepřerušované etapy o délce 300 km. Nic zásadního nenamítá ani příjemné sedlo prošívané červenou nití. Na první pohled trochu nepřehledný kokpit poskytuje v podstatě všechny důležité informace včetně zařazené rychlosti, nastavení podvozku a zvoleného stupně kontroly trakce. Někdo by možná oželel záznam o maximální dosažené rychlosti a naopak u toho typu motocyklu spíše uvítal údaj o okolní teplotě, průměrné spotřebě a možnost současného zobrazení hodin a tachometru.

Vydáno: 20. 09. 2014

Autor: Jakub Šebesta, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Aprilia ETV 1000 Caponord bazar