(Reportáž)Ruge W650 AluCafé: Go oldschool, go Ruge!

Kawasaki W 650 byla do podoby tohoto café raceru přepracována ve středočeské custom garáži Ruge.cz. Dostala zakázkovou sadu dílů karoserie z leštěného hliníkového plechu, které byly ovšem vyrobeny ručně, za pomoci kladívek, kovadliny a řemeslných technik ze staré školy!

Stroj, který měli čtenáři možnost vidět i osobně na stánku Motocyklu na letošní výstavě Motosalon 2013, vznikl nedaleko za Prahou, v Kralupech nad Vltavou. Na svědomí ho má Jakub Dvořáček a kovárna Ruge.cz, která se zabývá právě podobnými custom úpravami motocyklů, zakázkovou výrobou dílů a jiných lahůdek. Jim byla svěřena do rukou Kawasaki W 650 z roku 2007, kterou si hrdý majitel Marek Bistranin kdysi koupil právě za účelem její úpravy do podoby starého anglického raceru, ve stylu dobových BSA či Triumphů. W 650 je pro tyto účely ideální, sama je několikátou generací replik Angličanů z padesátých let. Hliníková leštěná nádrž a bobík sedla jsou základem tohoto stylu a s kompletní sadou blýskavých dílů jde o stroj, jaký opravdu ani v Praze často nepotkáte. Kromě leštění vychází z majitelových přání i tvarování dílů ve smyslu jejich rozměrů a klidných oblých rádiů, které vizuálně navazují na příjemné křivky agregátu. Prostě motocykl na přání, jak má být. Na šedé ulici stroj úplně září, jeho povrch je vyleštěn téměř do bezvědomí a svým pojetím se motorka dnešku poněkud vymyká.

V zahraničí jsou občas k vidění podobné stroje, ovšem obvykle stavěné z katalogových dílů, které ale na prohnutý rám jinak stylové W 650 úplně nesedí. Zde jsou všechny dříve plastové či plechové díly, tedy nádrž, deska sedla s aerodynamickou prdelkou i oba boční kryty, vyráběny ručně a na míru z aluminiového plechu tloušťky 2 mm. To je relativně dost, hlavním záměrem konstrukce byl ovšem vzhled a solidnost, nikoli závodní hmotnost jinak výletního stroje. I tak jsou alu díly výrazně lehčí než ocelové, jinak už je tomu ale s pracností. Tam, kde lze vyklepanou ocelovou nádrž či blatník případně trochu dokitovat, musí být leštěný hliníkový povrch dokonalý. Každá nerovnost je tu vidět, a že se jich během práce objeví mnoho. Při výrobě vycházíme z rovných tabulí plechu, které se kladívky tepou do prostorových tvarů a následně opět vyhlazují, ručně válcují a rovnají. A tak znovu a znovu. Tisíce úderů kladivem a desítky hodin práce. Při výrobě nebyla použita ani dřevěná forma ani model, pro jeden kus by to ani nemělo smyslu, vše je tvarováno čistě rukou. Nádrž doplněná soustruženým retrovíčkem je skládána z pouhých čtyř základních dílů, o jejichž těsné argonové svaření se postarala fa Lohr, uvnitř je lakována těsnicím lakem a tlakově odzkoušena. Vrchní svary jsou pak zaleštěny, jinak by rušily vzhled. Linka zadní partie je hladká a čistá, zaoblená záď je zdobena ručně malovaným nápisem, LED svítilna je uložena zespodu a značka po straně u výfuku. Je sklápěcí, aby nepřekážela třeba při garážování. Vnitřní zadní blatník není na fotografiích vidět, ale je užitečný. Přední reflektor s čirou optikou pochází z VN900, plochá palcová řídítka a širokoúhlé zrcátko jsou také „made by Ruge“ a udržují linku přední části stroje celkově nízko. Také výška sedla, čalouněného černou koženkou, se snížila o několik centimetrůa posez je teď nižší a sportovnější než standardní, ale stále je docela pohodlný a ani přepákování nebylo třeba. Sedlo je sešito bílou nití, rám černý, hliník bílý, i na barevných fotografiích by mašina vypadala jak z černobílého filmu. Další fotografie a informace ke stroji naleznete na stránkách fy Ruge.cz, kde se můžete i vy inspirovat ke své zimní přestavbě.

Marek dnes na své aluminiové W 650 jezdí často do práce i na výlety a říká: „Motocykl je teď skoro ideální, dostal jsem přesně to, co jsem chtěl. Je pohodlný a posez je super i pro turistiku, i když sedačka je samozřejmě přiměřeně sportovní.“


RugeAluCafé
Kawasaki W 650 r.v. 2007, doba stavby: 3 měsíce, cena úpravy: od 20 000Kč (dle počtu dílů), www.ruge.cz



Portrét: Svéráz kralupské garáže Ruge

Občas nám píšete, že je sice pěkné, že se věnujeme všem těm stavbám světových úpravců, ale ať se také občas podíváme na cenovky, za které jsou k mání… Pravda je taková, že my se na ty cenovky raději nekoukáme záměrně a všechny ty krásné motocykly nám i vám představujeme hlavně pro radost a pro inspiraci. A jak vidíme na příkladu „hliníkové“ W650, má to smysl. Výsledkem může být třeba takto krásně upravený motocykl – za cenu jednoho průměrného platu. A v souvislosti s článkem o Bonnie LSL ze strany 54 ještě dodám –motocykl levně opravitelný.

Jeho designéra a řemeslníka si někteří z vás možná budou pamatovat ze stránek našeho časopisu – je jím kamarád a bývalý kolega Jakub Dvořáček, pisatel svérázných textů a nevybíravý testér motocyklů všech druhů a kategorií. „Svérázem“ náš Kuba zůstává i nadále, a to je dobře – odstěhoval se na venkov, pěstuje si vlastní zeleninu a k smrti nenávidí série a dnešní spotřební zboží na jedno použití. Kuba ková, tepe, upravuje a opravuje. Úplně všechno, na co si jen vzpomenete – šlapací autíčka, dětské hračky, ploty, restaurační zařízení, zdobné lampy na hřbitov (už mám jednu objednanou…), a jak jinak, také motocykly. Kuba je totiž kovářem vyučeným, zručným a obdařeným velmi neobvyklým citem pro věc a téměř současně ještě neuvěřitelnější chutí zpochybňovat veškeré dění kolem sebe, svou vlastní práci nevyjímaje. Takže ková a tepe často a dlouho a stejně mu všechno trvá (což píšeme jako varování pro případné zájemce…).

Představte si, on si vyrábí dokonce své vlastní přední lampy, řídítka, víčka nádrže, sedla, nádrže samotné – místo aby je objednal z katalogu jako většina ostatních. Jenže právě to je na jeho pracích to krásné. Lidskost, upřímnost a chtěná nedokonalost. Jako na starých závoďákách. Vrypy po ohýbaní hliníku musí být patrné, tady přiložil ruku k dílu člověk, ne stroj. Zájemce o nablýskaný salonní motocykl tu nepochodí.

A v každém případě jedinečnost. Nic podobného, co vyjede z této zapadlé kralupské garáže, nikde jinde na světě neuvidíte. Ať už díky hliníkovým detailům, technickým úpravám nebo laku a ručnímu malování log či kreseb na motocykly, kterému se Kuba věnuje v současnosti asi nejvíce. Takže pokud vám teď před zimou v garáži přebývá nějaký zajímavý základ pro stavbu, o které už mezi kamarády dlouho mluvíte, ale ještě jste se nedostali ani k tomu vyndat motor z rámu, zavolejte mu. Možná se s vámi bavit nebude, ale možná vám postaví motocykl, který si na jaře zase rádi vystavíme na našem stánku. Za pokus to každopádně stojí.

P.S. Kubo, měl bys zdražit.

Vydáno: 09. 02. 2014

Autor: Martin Tománek, Jakub Dvořáček, foto Kevin V. Ton (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Kawasaki W 650 bazar