(Reportáž)Roadracer Marek Červený

Jednoznačně nejlepším závodníkem na českých přírodních okruzích byl v roce 2013 Východočech Marek Červený. Vítězství v hořických zatáčkách zvýraznil při Czech TT na stejné trati, navíc vyhrál celkové hodnocení šampionátů na přírodních tratích nejen Autoklubu ČR, ale i CAMS.

Jak ses dostal k závodům motocyklů?
K závodům mě přivedl v roce 1993 můj táta a bratr. Táta chtěl vždy závodit, ale nikdy se mu to nepovedlo, tak si svoje sny alespoň částečně realizoval tím, že mi pomáhal v prvních letech závodění.

Na začátku své kariéry jsi jezdil s týmem KL Intermoto závody mistrovství Evropy Superstock 1000, dnešní světový pohár stejné kategorie. Jak vzpomínáš na tuto dobu závodění po nejlepších evropských okruzích?
Vzpomínky na tu dobu jsou úžasné… Jako první český jezdec a tým jsme do tohoto seriálu vstoupili v roce 2002. Pro nás všechny to bylo něco kompletně nového a nevšedního. Spoustu věcí jsme se museli naučit, na nic nebyl čas, vše za pochodu. Bylo úžasné závodit s kluky jako například de Angelis, Chiarello, Iannuzzo a další.

Poté, cos skončil v Intermotu, jsi jezdil příležitostně závody mistrovství ČR nebo závody na přírodních okruzích. Nyní jsi ale opět v plném závodním vytížení. Co tě dostalo zpět na závodní dráhu?
Zpět do plného tempa mě přivedl závod 300 zatáček Gustava Havla v roce 2012. Kamarádi mi půjčili konkurenceschopný motocykl Honda CBR1000RR, díky kterému jsem si ten závodní víkend natolik užil, že jsem si řekl, „je čas do toho opět šlápnout naplno“.




V uplynulé sezoně jsi patřil k tomu nejlepšímu, co česká přírodní scéna nabízela. Kde vidíš zdroj své rychlosti a kde naopak cítíš své slabiny?

V letošní sezoně jsem měl motocykl kvalitně připravený bezvadnou partou lidí v našem týmu. Kluky závody baví stejně jako mě. Přijeli jsme na každý závod s dobrou náladou a chutí závodit, snažili jsme se odvést práci, ze které budeme mít radost. Samozřejmě že vše nebylo tak jednoduché a růžové. Jsem moc rád, že se nám podařilo dojet do cíle a obsadit pódiové umístění ve všech závodech, do kterých jsme nastoupili. Mojí slabinou byla absence jakýchkoliv předsezonních testů. Bohužel jsme motocykl dodělali na poslední chvíli a nebyl prostor něco natrénovat před prvním závodem, šli jsme do toho rovnou z dílny.

Vrcholem českého roadracingového závodění jsou hořické zatáčky. Ty se jich účastníš již několik let. Co pro tebe Hořice znamenají? Jak na ty prozatím poslední zatáčky vzpomínáš?
300 zatáček Gustava Havla je skvělý a unikátní závod. Druhou takovou trať budete hledat těžko. Je technicky velice náročná a láká již mnoho let spoustu českých i zahraničních závodníků zvučných jmen. Hořické závody jsou pro mě srdeční záležitostí a nebojím se říci, že jsou již součástí mne samotného. Nedovedu si představit, že bych se tam nejel alespoň kouknout jako divák. V roce 2013 se mi závod 300 zatáček Gustava Havla a Českou Tourist Trophy podařilo vyhrát, za což jsem strašně rád a jsem z toho nesmírně šťastný.

Na konci roku jsi v Jerezu ve Španělsku testoval supersport týmu Kawasaki Intermoto Ponyexpres. Co nám k tomuto testu povíš?
Poprvé v životě jsem testoval motocykl supersport ve specifikaci pro mistrovství světa. Je to v mnoha ohledech jiný motocykl, než na kterém jsem odjel celou sezonu. Velkou neznámou pro mne byla například speciální elektronika, kterou je motocykl vybaven. Musíte se přeučit několik dlouhodobě zažitých „grifů“, které na tomto stroji nelze aplikovat. Samozřejmě jsem byl nadšený celkovým projevem této Kawasaki. Byl to velice dobrý a pro mne přínosný test, za který bych velmi rád poděkoval panu Josefu Kubíčkovi.

Co tedy připravuješ na rok 2014 za techniku?
Pro novou sezonu jsme se rozhodli změnit materiál. V tomto roce budeme startovat na motocyklu Kawasaki Ninja ZX-6R.

Které závody v roce 2014 pojedeš?
Pojedeme všechny závody na přírodních okruzích pořádané na území České republiky, ale zúčastníme se také kompletního seriálu IRRC 2014, který se poprvé pojede i na mé oblíbené trati v Hořicích.

Chystáš se tedy na kompletní šampionát IRRC. Ten je mnohými označován za jakési neoficiální mistrovství Evropy na přírodních tratích. S čím do tohoto seriálu půjdeš a s čím na konci roku budeš spokojený?
Budu se snažit o co nejrychlejší adaptaci na neznámé okruhy, kde budeme startovat. Jsem rozhodnutý, že do toho dám absolutně vše. Samozřejmě v první sezoně tohoto seriálu budu rád za každý závod dojetý v první polovině startovního pole. Očekávám silnou konkurenci a hodlám se poprat o své místo mezi těmito chlapíky.

Podívejme se teď na ostrovy. Sleduješ závody na přírodních okruzích v Británii? Co na ně říkáš?
Ano, tyto závody sleduji. Chlapci tam statečně létají na báječných strojích.

U nás je již několik jezdců, kteří si závody v Irsku nebo Anglii vyzkoušeli, Michal Dokoupil již několikrát jel na ostrově Man závod Tourist Trophy, Kamil Holán na stejném ostrově sbírá úspěchy v závodě ManxGP, parta okolo Olina Hanáka jezdila v Irsku. Nepřemýšlíš také o cestě na ostrovy?
Určitě bych se tam chtěl objevit a svézt se. Jak to již tradičně bývá, vše se točí okolo financí. Nedokážu říci, zda se nám podaří navštívit zemi zaslíbenou tomuto sportu letos, ale v plánu to rozhodně máme!

Jak se připravuješ na sezonu 2014? Co zimní trénink a kondiční příprava?
Zimní příprava je velice důležitá a je nedílnou součástí případného úspěchu. Příprava je v plném proudu… tedy posilovna, florbal, bazén, motokros a vše tomu podobné.

Neláká tě vrátit se na autodromy?
Určitě mě to láká, ale z finančních důvodů je to nereálné… závodění na přírodních okruzích je za daleko menší peníze. Navíc na něj, na rozdíl od autodromů, chodí i diváci.

A tradiční otázky: jaký byl nejhorší okamžik tvé kariéry?
Ztráta mého kamaráda Robina Bořkeho při závodě 300 zatáček Gustava Havla v roce 2011.

Naopak jaký je prozatím nejlepší okamžik tvé kariéry?
Letošní vítězství při hořických zatáčkách, dále pak vítězství na Czech TT v Hořicích, získání celkového vítězství v seriálech AČR, CAMS a WUSA Cup 2013.


Co pro tebe znamená slovo „rodina“?
Moje rodina je to nejdůležitější, co mám! Neuvěřitelně mě podporuje v závodění, za což jim strašně moc děkuji!

Co fanoušci, jak vnímáš fanoušky a jejich přízeň?
Přízeň fanoušků je skvělá a mám z ní ohromnou radost. Rád jezdím pro lidi, které tento sport zajímá a mají ho rádi.

Závěrečná otázka: kam až by ses v tomto sportu chtěl dostat?
Chtěl bych se účastnit těch nejprestižnějších evropských roadracingových závodů a tam zajíždět zajímavé výsledky.


Vydáno: 03. 03. 2014

Autor: Petr Štola, foto autor (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz