(Reportáž)Florian Schmid: Více setrvačné hmoty znamená klidnější chod motoru

Vedoucího projektu BMW R 1200 GS jsme se zeptali na rozdíly mezi verzí Adventure a základní verzí GS.  

Kolika díly se odlišují obě verze?
Je to něco kolem stovky položek – týká se to hlavně kapotáže, motoru, pohonu a šasi.

Proč tolik změn?
Zaprvé disponuje Adventure o 20 mm delšími dráhami odpružení pro lepší jízdní vlastnosti v terénu, takže jsme museli nově naladit podvozek. Zadruhé bylo nutné celkově větší rozměry zohlednit i v objemu nádrže a v maximálním možném nákladu. Krom toho jsme se také od začátku rozhodli pro tlumič řízení, abychom vylepšili ovladatelnost. Pozměněná jsou i řídítka, stopa je větší a hlava řízení strmější.

Proč má motor Adventure větší setrvačnou hmotu?
Chtěli jsme dosáhnout pravidelnějšího chodu, který se hodí k turistickému charakteru stroje a je výhodou i v terénu. Kvůli tomu jsme zvýšili hmotnost klikovky o 950 gramů, setrvačnost tím narostla o zhruba 20 %. Krom toho jsme také v sekundárním převodu použili tlumič rázů, který tlumí vibrace plynoucí z většího zalomení kardanu.

Najdeme tato vylepšení u standardního GS?
Ještě jsme se nerozhodli.

Nebyla by plastová nádrž levnější?
Levnější určitě, ale ne lehčí. Nádrž se skládá z osmi dílů a je spojena svary o celkové délce pěti metrů. Hliníková nádrž také umožňuje zvětšení objemu na 30 litrů.

Vydáno: 26. 02. 2014

Autor: BMW (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: BMW R 1200 bazar