(Reportáž)Designér Roland Sands

Roland Sands míchá styly jako nikdo jiný, udává trendy a po celém světě slaví úspěchy s jedinečnými stavbami, luxusními díly a stylovými kapotážemi. Co je ten chlap vlastně zač?

Roland Sands není pouze designérem. Je tím, kdo udává trendy, je vizionářem. Máloco je mu svaté a nic pro něj není nemožné. Vzácnou Ducati Desmosedici přestavěl na ultralehký flattracker, z Yamahy Tmax třídy 520 vytvořil temperamentní závodní stroj. Sands je jedním z nejúspěšnějších novodobých designérů. Světové firmy u něj stojí frontu, aby jejich výrobkům vdechnul nový, maximálně šmrncovní nádech.

Je přitom jedno, jestli se chce Yamaha dívat na to, co Roland vykouzlil z Vmaxu, jestli postaví pro Kennyho Robertse custom bike KRV5 s motorem MotoGP nebo ho pověří Victory, aby proměnil cestovní stroj na rychlý bike pro závody v oblasti solných jezer v Bonnevillu. Nebo mu výrobce surfů Hurley pošle surfové prkno s prosbou, aby s ním libovolně bláznivě naložil. Vyšel z toho přitom „Hurley-Harley“ na základě Sportsteru.

 Ostatní Designér Roland Sands 2013
Přestavba Harleye na bázi Softailu: „El Borracho“ z roku 2004


S držákem na surfové prkno, ochranou motoru proti kamenům, hrbatým sedlem, dlouhými drahami odpružení a nízkými konci řídítek. A skutečně, ono to jde dohromady. Jezdí překvapivě dobře a jako celek dokonce harmonicky ladí. A aby to tak člověk vnímal, nemusí si ani kouřit hašiš. I když jsme v Kalifornii…

Rachot v dílně, vrata se otevírají. Slunce zapadá a představuje Rolanda Sandse jako světla reflektorů filmovou hvězdu. Sands mhouří oči a třese mi rukou. Jeho stisk je pevný a přátelský, o trochu delší, než je zvykem. Sands je vlastně docela prcek, měří nanejvýš 170 centimetrů. Z modrých džínů splývajících až na zem vyčuhují hnědé obnošené tenisky. Modrá kšiltovka s jeho firemním logem dřepí na jeho tmavě plavých vlasech, které ve slunci chytají decentní zrzavý nádech.

„Hi,“ pozdraví typickým kalifornským žvýkačkovým přízvukem. „My name is Roland Sands.“ Prohlídka dílny mi připadá krátká. Na dvou stech čtverečních metrech stojí dobrý tucet strojů čekajících na úpravu. A taky nějaké motocykly, mezi nimi také bike pro Mickeyho Rourka. „Mickey chce něco v černé a zlaté,“ říká Roland, zatímco stoupá po schodech do své kanceláře. „Pro Mickeyho jsme už realizovali mnoho speciálních detailů. Na víku ventilů jsou kupříkladu vyfrézované římské číslice zaznamenávající datum narození a úmrtí jeho psa Lokiho.“ Aha.

 Ostatní Designér Roland Sands 2013
„Bu-Hell“: projekt přestavby z roku 2009. Základ: Buell XB9


Rolandova kancelář je designovým prostorem, velitelskou centrálou, zasedací místností a současně muzeem. Všude se to hemží relikviemi, které Sands vyrobil, zušlechtil nebo navrhnul. Helmy, kapotáže, motocykly. Také zde dominuje dub a nerezová ocel. Skrz gigantické okno v průčelí může sympatický Kaliforňan přímo pozorovat dění v dílně, momentálně je tam pouze jeden mechanik, který ručně vyrábí nádrž.

„U RSD nemáme příliš početný tým,“ říká Roland. „Já jsem dobrý v delegování a obklopuji se malým množstvím lidí, zato ale velmi dobrých.“ Filmaři, fotografové, lakýrníci, airbrusheři, konstruktéři motorů, mechanici – všichni vynikající ve svém oboru. Všichni lační po tom, aby mohli přetvářet Rolandovy sny ve skutečnost.

Sny, které měly již od dětského věku co do činění s motocykly. Už ve dvou letech jej rodiče brali na projížďky na Harleyi. Otec Perry řídil, Roland uprostřed, jeho matka Nancy, která sama ráda jezdila na motorce, jako spolujezdkyně. „Nejezdili jsme daleko, možná jen několik koleček okolo bloku, ale stačilo to k tomu, abych si tento způsob pohybu zamiloval,“ vypráví Sands. Jeho otec je zakladatelem a byl dlouhou dobu vlastníkem firmy Performance Machines (PM), průmyslového závodu, který vyráběl vše pro custombiky a závodní scénu, od nastavitelných ručních páček až po celá kola.

 Ostatní Designér Roland Sands 2013
Typický produkt RSD: nákladný a kvalitně zpracovaná vzduchový filtr


V tomto Roland vyrostl, již od čtrnácti pracoval v rodinném podniku a již dříve otiskl svůj rukopis do mnoha výrobků. Filozofie je u PM i RSD jednoduchá: navrhovat v Americe, vyrábět v Americe, nejvyšší kvalita. Když Roland založil v roce 2005 svou vlastní firmu RSD, otec svou firmu prodal, ale PM i nadále vyráběla většinu dílů pro RSD.

Rolandovi bylo pět let, když od otce dostal první motokrosový bike. Spadl z něj ani ne o tři minuty později, ale jeho nadšení pro dvoukolky tím nijak neutrpělo. Dárkem k jeho osmnáctým narozeninám byl závodní trénink ve škole superbiků Keitha Codeho. „Když jsem poprvé projel trať, věděl jsem, že můj domov je právě tady,“ líčí Roland a mne si při tom své jemné ruce. „Myslel jsem, že jsem na to přišel. To je ono! Chtěl jsem jen jediné: stát se úspěšnou hvězdou GP.“

Když to Sands vypráví, oči mu jen svítí. Jeho entuziasmus, nadšení pro závodění, pro motory, pro všechno, co má něco společného s motocykly, obklopuje tohoto Kaliforňana pomalu jako jasná aura, která je nakažlivá. „Moje první tetování byl čínský znak pro rychlost. Doufal jsem, že mě to zrychlí.“ Osmatřicetiletý muž sklopí zrak. Pěkně dlouhá minuta. A potom dodává: „Byl jsem rychlý. Ale byl jsem rád, že jsem stihnul seskočit.“

 Ostatní Designér Roland Sands 2013
Dobré oko: Sandsův mechanik Aaron při práci na zadní části motocyklu


Na seskočení potřeboval Sands deset let. V těch dobách vyhrál jedenáct závodů, jel na britském mistrovství, vytvořil dva traťové rekordy a v roce 1998 dokonce v USA vyhrál mistrovství AMA dvousetpadesátek. Ale taky něco vytrpěl. „Za těch deset let jsem přišel k 36 zlomeninám, včetně pánve a zad,“ říká Roland. „Rychlá jízda je něco, co tě dožene k tomu, že nerozeznáš realitu. Závodění není kreativní, člověk žije pouze pro jedinou vteřinu, ve které přetne cílovou čáru. Já ale chtěl být šťastný. Chtěl jsem dokázat něco, co není pomíjivé. Nechtělo se mi už žít pro ten jediný zlomek vteřiny, který znamená vítězství.“

Roland Sands štěstí našel, protože rozvinul svou kreativitu a staví motocykly a díly podle svých vlastních představ. Od roku 2002 dělá Sands rozruch a svými osobitými kreacemi otřásá světem customů. Koho kdy napadlo postavit z KTM EXC 525 café racer?

Blíží se večer. Společně s několika spolupracovníky sází Roland na gril steaky a klobásy. Stále vypadá uvolněně, ležérně, neobyčejně v pohodě. Tak, jako by celý život byl pouhou hrou, v níž se dá začít znova kdykoliv, kdy se stávající realita člověku přestane líbit. První prototyp nové kolekce oblečení, kožená bunda v obnošeném vzhledu, právě dorazil.

 Ostatní Designér Roland Sands 2013
V aktivních dobách svého závodění utržil Roland 36 zlomenin.


Sands ji vybaluje, se svraštělým čelem ji drží v teplém kalifornském večeru a krátce si ji prohlíží. Potom si ji oblékne, za výskotu svého mužstva se v ní vyválí po zemi a praví: „Zase ji zabalte a pošlete zpátky. Obnošený vzhled vypadá přesně takhle. Takové by měly být všechny.“ Je to muž, který přesně ví, co chce. Neustále. Je to právě tato dětská hravost, co si Roland uchoval až do dnešních dnů. Ve spojení se ctižádostí a kreativitou ho dělá neporazitelným a žene ho neustále kupředu. V každé vteřině je cítit, že ho život baví.

Především ale také jízda na motorce. V jeho soukromé garáži stojí více než 20 biků. Od Desmosedici přes WR 450 F až po tři TZ 250 je všechno k dispozici. Na otázku, který z nich by si ponechal, kdyby musel prodat všechny až na jednu, odpovídá: „Oh, shit!“ Při každém natáčení nebo focení je Sands zcela ve svém živlu, má tisíce nápadů a dává ze sebe vše. Příčné driftování, dlouhé jízdy po zadním kole nebo také skoky – když ho to baví, proč ne?

Když byla dokončena Hammerhead na bázi Victory Hammer, skočil Roland s drobečkem vážícím 330 kilo kvůli fotce nejprve přes malou rampu. A hned potom přes deset metrů široký kanál. Jen tak pro zábavu. Když chcete vědět, co ho k těmto bláznivinám vede, odpovídá: „Cítím se pořád tak na dvacet. Napumpovaný energií. O to bych nerad přišel, a tak zkouším, jak to konzervovat.“

A tak tu stojí, posetý jizvami, se skoro každým centimetrem kůže potetovaným, a šibalsky se ze všeho raduje. Kdepak, tomu nic nevadí. Ten si chce jen hrát. Citlivá duše v pomalované machistické schránce. Muž, který si většinou dělá, co se mu zlíbí, a staví pokud možno to, co tu ještě nebylo.

 Ostatní Designér Roland Sands 2013

 

Vydáno: 18. 08. 2013

Autor: Martin Tománek, foto Ralf Henniges (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz