(Reportáž)BMW R nineT: LoRider je tu!

V BMW si umějí udělat radost – ke svému 90. výročí si mnichovská značka nadělila ten nejkrásnější dárek: nový motocykl respektující tradici i současnou filozofii značky. Byli jsme u toho.

A bylo to velké: odtajnění dlouho očekávaného modelu se uskutečnilo jen pár metrů vzdušnou čarou od vývojového centra BMW, přímo v muzeu mnichovské značky, navíc rovnou při příležitosti důstojných oslav jejích 90. narozenin. Pánové v černých oblecích (kravatu měl dokonce i Troy Corser!), dámy v padnoucích úpletech. Až jsem na okamžik zapochyboval, zda jsem opravdu na správné adrese. Byl jsem.

Koncept LoRider nám BMW představilo před pěti lety na milánské výstavě EICMA 2008. Tehdy to byl opravdu šok – motocykl takového ražení od tak technokratického výrobce nikdo nečekal. Vlna café racerů a garážových úpravců do Evropy ještě nedorazila s razancí, s jakou ji můžeme vnímat dnes. Retro sice bylo v kurzu, ale bylo také velmi nejistou investicí, do které se žádnému z výrobců příliš nechtělo. Rizika případného neúspěchu a červených prodejních čísel se zalekli také v Mnichově a s vývojem sériového stroje proto velmi dlouho otáleli. Téměř celé tři roky. Jak mi v rozhovoru prozradil Roland Stucker, šéf projektu nineT, samotný vývoj tohoto motocyklu trval necelých 28 měsíců. Což je i na dnešní poměry fantasticky krátká doba. „Byli jsme opravdu šťastní, že jsme konečně dostali zelenou. Nasazení celého týmu bylo fantastické, pracovali jsme ve dne v noci,“ dodává Roland.

Jaké je nové bavorácké „erko“? Krásné. NineT není ani retrem v pravém smyslu slova, ani chladným modernistickým naháčem – chytře a po špetkách si bere z obou směrů to nejlepší. Tak jak to dodnes dokázali v sérii snad jenom v Mandellu s modelem Griso. Podle reakcí na veřejných fórech je již nyní zřejmé, že se právě toto BMW stane jedním z mála strojů, které chytnou za srdce každého. Důvod? Špičková moderní technika je zde podána velmi střídmě a esteticky hodnotně. Současný šéfdesignér motocyklové divize BMW Edgar Heinrich překvapivě ctil linky svého předchůdce Davida Robba a od konceptu LoRider a jeho variability se příliš neodchýlil. A to je dobře, protože čím méně doplňků a kapotáží, tím více motocyklu. A tím více možností, jak si ze sériového biku postavit „tu svoji“ vysněnou stavbu. Stroj je záměrně koncipován již v sérii jako stavebnice – záď s dvousedlem lze jednoduše nahradit minimalistickým jednosicem či stylovým „bobkem“ à la café racer, SPZ lze umístit na koncový díl kardanu pocházející původně z modelu GS (ano, přesně tam mívají GS uchycené malé plastové blatníčky). Neméně jednoduše lze nahradit sériové armatury, ovládače či přední světlomet. Velmi bohatá má být rovněž nabídka doplňkového příslušenství, jež by měla čítat rovněž sadu zavazadel a stylových módních oděvů. V tomto smyslu je velmi zajímavé pozorovat, jak se na výkon a moderní technologie orientovaná značka ráda nechala inspirovat současnou ležérní garážovou scénou a majitelů v omšelých riflích a kožených bundách s retronášivkami. Promo video modelu nineT, příznačně pojmenované Soulful (oduševnělý) , je jednou velkou poklonou pánům z RSD, Blitz Garage, Boxerschmiede a dalším ikonám této branže. Přesně tak se dělá dobré PR. V BMW se naučili hrát na city.

Opravdoví znalci techniky budou nadšeni: nineT je kromě již nevyráběné exkluzivní HP2 jediným boxerem s klasickou přední 46mm vidlicí USD. Již tento fakt můžeme brát jako garanci solidních sportovních jízdních vlastností, které dnes od moderního naked biku očekáváme. Luxusní jsou rovněž ostatní komponenty: dvoukotoučové brzdy s radiálně umístěným třmeny Brembo a s ABS, systém uchycení zadního kola Paralever nebo stále jedinečný vzduchem a olejem chlazený dvouvačkový boxer, kterému bylo umožněno díky nineT žít dalším životem. Rám je zcela nový, příhradový, jeho součástí je motor. Finiš detailů na fotografiích bohužel nevyzní, ale věřte – je dokonalý. Říkáme to bez nadsázky a s vědomím, že ne vždy to u produktů této značky bývá pravidlem. Při pohledu na můstek řídítek, stupačky, světlomet, kolečko nastavení předpětí zadní pružiny, hliníkovou nádrž poskládanou z mnoha dílů, krásný černý lak s třpytkami – z každého detailu je skutečně cítit láska a fascinace světem motocyklů. Tedy téměř z každého – plastovým dojmem působící palubní přístroje by byly jediným dílem, který by za mě osobně musel dolů.

NineT je na světě a my mu přejeme šťastný život v jedné stopě. Osobně jsem velmi rád, že jsem mohl být osobně při tom, poznat tým neuvěřitelně zapálených lidí, kteří za ním stojí, a předat vám tyto informace. A ještě více se těším na první svezení, protože pokud si mohu již nyní od monitoru být něčím jistý, tak jsou velké emoce a velmi dobré jízdní vlastnosti nineT. Málokdo z nás již skutečně doufal, že se tímto směrem nakonec v Mnichově vydají. Respekt za odvahu a poklona za krásné řemeslo...



Rozhovor
Roland Stocker, produktový manažer BMW zodpovědný za vývoj modelu R nineT, působí již na první dojem velmi „neněmecky“. Tento dlouhovlasý inženýr miluje hárleje, café racery a všelijaké přestavby obého a dokáže o nich hovořit s takovým zapálením, že se ani nechce věřit, že si svou šichtu odkroutí ve vývojovém centru jednoho z nejprogresivnějších motovýrobců, a ne v garáži některého ze známých úpravců.

NineT nevypadá konstrukčně složitě – co vám tak dlouho trvalo?
Ano, máš pravdu, nineT je velmi promyšlený bike, ale působí velmi jednoduše. Problém nebyl ve vývoji – my jsme měli motorku hotovou za 28 měsíců, problém byl spíše s načasováním odstartování projektu a jeho schválením. Retro, navíc takto pojaté, bylo pro vedení BMW velkou výzvou a rozhodnutí jít s ním do výroby holt muselo uzrát.

Když se nineT objevila v tom pološeru na pódiu, trochu jsem se lekl – připomněla mi Rockstera…
Ne, touto cestou jsme se opravdu vydávat nechtěli. Použili jsme komponenty z jiných modelů – např. motor a převodovku z GS, část kardanu je z modelu R kvůli možnosti montáže širšího obutí, koncová část kardanu má také základ v modelu GS, řídítka i některé jiné doplňky už tu byly. Ale základ, jako je rám a přední vidlice spolu s nádrží a variabilním podsedlovým rámem, je kompletně nový.

Co pro tebe bylo při práci na této motorce nejtěžší a co nejpříjemnější?
To ti můžu říct naprosto přesně – nejtěžší bylo přesvědčit vedení, že takový motocykl má smysl. Moc rád bych tu poděkoval bývalému šéfovi BMW Motorrad Kuehnheimovi, on nakonec dokázal nineT prosadit. Největším zážitkem a také inspirací pro mne bylo natáčení videa Soulful s kluky, kteří motorky upravují. Nejsou to žádní pozéři, jak si o nich spousta lidí myslí, a motorkami opravdu žijí.

Poslední otázka: tuning – otevřené sání, jiná koncovka, mapping. Je to o. k.? Osobně bych šel touto cestou.
Já privátně také, ale z pohledu výrobce se na to musíš koukat jinak – my musíme plnit všechny normy EU a ty jsou opravdu velmi přísné. Co si s nineT uděláš doma v garáži a jak potom projdeš třeba STK, to už je tvoje odpovědnost. Samozřejmě otevřené sání je nutnost :-) .



Technické údaje:

Objem motoru: 1170 cm3
Výkon: 110 koní při 7750 1/min
Točivý moment: 119 Nm při 6000 1/min
Hmotnost: 222 kg
Objem nádrže: 18 litrů
Cena: 385 000 Kč

Vydáno: 18. 02. 2014

Autor: Martin Tománek, foto BMW (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: BMW R 1100 bazar