(Reportáž)Výroba přileb Suomy

Motocyklová přilba, zcela nepochybně nejdůležitější z ochranných prvků jezdce, který ale často slouží i jako vyjádření stylu a módy. Jak probíhá výroba tohoto nezbytného doplňku, jsme byli zjistit za branami italské továrny Suomy nedaleko Milána.

Často se opakující situace: chcete si koupit novou přilbu, posloucháte, co vám radí kamarádi, váš prodejce příslušenství, čtete produktové testy v časopisech, zkrátka hledáte, která značka vám za vaše peníze nabídne tu nejlepší kombinaci techniky a designu. Jakou kombinaci těchto faktorů nabízí italská značka přileb Suomy? Pojďme nahlédnout pod pokličku výrobního procesu v této továrně.

Výrobě každé přilby samozřejmě předchází její vývoj, který představuje složité počítačové modelování, měření, vychází z nabytých zkušeností apod. Vynechejme pro tuto chvíli tento aspekt a soustřeďme se na samotný proces výroby.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Nastříhaný materiál je přepraven k vložení do formy.


Prvním krokem je výběr a nastříhání materiálu na daný typ přilby. Suomy u většiny svých modelů používá kombinaci karbonu, kevlaru a sklolaminátu, u Suomy nazvanou Tricarboco.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Vkládání do formy má svůj pevný řád.


Nastříhané pruhy těchto materiálů jsou vloženy do hliníkové formy, zality pryskyřicí a za teploty cca 65 °C a vysokého tlaku vytlačovány silikonovou protiformou po dobu sedmi minut.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Počítačem řízená vodní fréza prochází skořepinou jako nůž máslem.


Takto připravený polotovar skořepiny putuje pod vodní frézu, kde je vyřezán otvor pro hledí, větrání a ostatní montážní otvory.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Bezpečnost práce zde naní tak důležitá jako kvalita laku.


Následně je helma ručně obroušena a opatřena základním nástřikem, na ten je poté ve speciální místnosti nanesen grafický potisk, ten je za mokra lepen od světlých po tmavé barvy a je aplikován i na skryté části helmy a ostatní drobné díly.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Navlhčit a pečlivě umístit polep si žádá nemalou porci zručnosti.


Tuto velmi jemnou a pečlivou práci v Suomy zastávají zejména ženy. Vyškolit jednu takovou pracovnici trvá zhruba rok, poté je podle složitosti grafiky schopná polepit až 25 přileb denně. Po aplikaci grafiky je na skořepinu nanesen čirý lak. V této fázi výroby Suomy velmi dbá na trvanlivost svých produktů a na přilby s převahou světlých barev používá speciální polyuretanový krycí UV lak, který slouží jako prevence před zažloutnutím. Lak se vytvrzuje v peci po dobu 20 minut. Poté je polotovar přilby podroben optické kontrole kvality, případné defekty jsou odstraněny broušením a leštěním.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Lepení těsnicích prvků a montáž drobných dílů.


Následně výrobek zamíří do kompletační haly, kde je nastřelen upínací pásek, umístěny těsnicí prvky, vložena polystyrenová (EPS) vycpávka a interiér přilby. Namontována je zde i mechanika hledí. Továrna Suomy používá na většinu svých modelů hledí z tepelně formovaných plastických hmot. Tento způsob výroby umožňuje propůjčit materiálu na vnitřní straně protimlžicí a na vnější straně oděru odolný účinek. Odpadá tak nutnost použití lepených fólií nebo systému pinlock. Tyto části přileb Suomy vyvíjí, avšak jejich výroba je zabezpečena externími dodavateli.

 Ostatní Výroba přileb Suomy 2013
Naskladněno a připraveno na expedici.


Hotová přilba pak před uložením do krabice prochází poslední kontrolou kvality, je opatřena všemi nezbytnými insigniemi a uložena do skladu. S novou přilbou Suomy dostanete do ruky opravdu poctivý kus ruční práce, ano, opravdu nejde o žádnou reklamu, byli jsme tam a můžeme to potvrdit.

Vydáno: 04. 07. 2013

Autor: Petr SlezĂĄk, foto Petr SlezĂĄk, Suomy (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz