Quadro 350D: Kolečko navíc

Stroj Quadro 350D má tři kola a k jeho řízení vám stačí řidičák na auto. Při představení, které se konalo u našich německých sousedů, jsme se snažili zjistit, komu bude nezvyklá koncepce vyhovovat více, motorkářům, nebo autařům?

Pusťme se do toho hezky popořadě. Quadro 350D přichází na trh s koncepcí tříkolového stroje, no to není nic tak převratného, podotkne dozajista znalý čtenář. Vždyť několik let se po silnicích, převážně v zahraničí, prohání obdobný stroj od Piaggia. Jenže vývojáři ve společnosti Quadro se rozhodli pojmout myšlenku tříkolového „skútru“ hezky od začátku.

 Motocykly Quadro 350D
Vypadá skvěle, snad jen plastový kokpit by snesl lepší zpracování.

Samotný systém dvou vepředu uložených kol je nový a ve své podstatě jednoduchý. Jedná se o pneuhydraulický systém označený zkratkou HTS. Práci předních kol a jejich vyrovnávání s náklonem zajišťují tři tlumiče, dva u kol a jeden vyrovnávací uprostřed, systém je naplněn olejem a vzduchem. Ostatní části stroje jsou poměrně konvenční, vepředu dvě kotoučové brzdy, pohon zadního kola je shodný s běžnými skútry. Motor je čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec o objemu 313 cm3, který poskytuje maximální výkon 21 koní. To vše máte k dispozici, i když vám váš řidičák neumožňuje řídit běžný motocykl.

Posaďte se, jízda začíná. Vaše pozadí přivítá prostorné a pohodlné sedlo, kterému není vůbec co vytknout. Pohled do kokpitu už není tolik radostný, výbava je strohá, jednoduchá a plastové výplně působí lacině. Osahávám si všechny páčky a ovladače a v hlavě si ještě jednou ujasňuji – pravá páčka brzdí přední kola, levá ovládá všechny tři brzdy, stejně jako pedál na podlaze u pravé nohy. Teď už zbývá jen odbrzdit stroj červenou pákou, která zároveň uzamyká chod předních tlumičů, a přidat plyn. Tak tomu říkám nezvyk, probleskne mi hlavou ihned po rozjezdu. Ten pocit tuhosti a také trochu neochoty rychle reagovat na pokyny jezdce je ze začátku odzbrojující. Na druhou stranu při zastavení nemusíte dávat nohy na zem, pokud totiž stojí rovně, tak stroj nikam nepadá.

 Motocykly Quadro 350D
Brzdy pracují spolehlive, jejich citlivost muže vyvolat diskuzi.

Teprve po několika kilometrech, když jsem si trochu zvyknul, si začínám uvědomovat ostatní části stroje. Motor táhne plynule bez propadů nebo jiných nepříjemných reakcí a za všech okolností není problém udržet rychlost kolem 100 km/h, a to kopec nekopec. Jako horší bych označil brzdy a jejich dávkovatelnost. Moje rada zní, vyberte si jednu páku a tu používejte, nejlepší je ta levá páčka na řídítkách. Jakmile začnete používat více brzdových ovladačů najednou, začnou se brzdy přetahovat a to vám na jistotě nepřidá. A hlavně zapomeňte na dva prsty, do brzdného manévru zapojte celou ruku a pořádně se do páčky opřete, teprve potom vás čeká adekvátní brzdný efekt.

Pozor, zatáčka! Nebojte se, právě zatáčky jsou místo, kde se budete cítit maximálně jistě. Je až zarážející, jaký pocit vám dvě kola vepředu dopřejí. Ale ani tady si neodpustím drobnou kritiku, protože ta jistota pocitově hraničí se špatnou odezvou od předku. Zkrátka těžko říct, jestli je to jistota, nebo nemožnost rozeznat přesné reakce. Vzhledem k tomu, že se během celého dne žádnému z jezdců nic nestalo, považuji onu vlastnost za jistotu. Změna směru jízdy trvá o něco déle než na běžném motocyklu a je nutné s tím počítat. Celkově byla tuhost systému tlumičů vyšší, a to také díky nízké teplotě náplně, ke konci naší jízdy už bylo ovládání o poznání snazší.

Na závěr si musíme říct, komu je Quadro prioritně určeno. Člověk, který vyleze z auta a sedne si na tuhle tířkolku, bude všechny mnou kritizované vlastnosti (až na ty plasty v kokpitu) kvitovat s povděkem. Všechno je totiž podřízeno vyšší stabilitě a snadnějšímu ovládání. Motorkářům, kteří mají zájem o tenhle stroj, doporučuji, aby se nejprve projeli a sami zjistili, zda jim tato neobvyklá koncepce bude sedět.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, s jednou nahoře uloženou vačkovou hřídelí, vstřikování paliva, elektronické zapalování, suchá odstředivá spojka, bezestupňový variátor, tlakové mazání.
Zdvihový objem: 313 cm3
Výkon: 15,4 kW (21 k)
Točivý moment: 23,7 Nm při 6000/min

Podvozek
Trubkový ocelový rám, HTS systém (pneuhydraulický systém náklonného zavěšení), vepředu hydraulicky ovládané kotoučové brzdy průměr 240 mm, vzadu hydraulicky ovládaná kotoučová brzda průměr 256 mm

Rozměry a hmotnosti
Délka 2270 mm, šířka 800 mm, výška sedla 780 mm, maximální úhel náklonu 40°, pohotovostní hmotnost 220 kg, objem nádrže 13 litrů, dráha zadního odpružení 100 mm

Barvy: černá, černá matná, bílá, šedá
Cena: 167 250 Kč

 Motocykly Quadro 350D
Jako ze supersportu!


Vydáno: 01. 08. 2012

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz