Pneumatikář Hiroshi Yamada

Ve druhém díle naší tematické kategorie "Lidé z padoku" vám přiblížíme dění kolem přípravy optimální směsi a konstrukce pneumatik pro seriál MotoGP. Na rozhovor jsme si vybrali toho nejpovolanějšího.

Moc se o tom nehovoří, ale v paddocku jsou lidé zabývající se pouze pneumatikami v opravdu velkém počtu. Každý tým má svého borce, který se stará pouze o pneumatiky, každý výrobce pak má své zástupce, kteří se starají o to, aby týmy dostaly vždy správnou dodávku materiálu. V MotoGP všem velí pan Hiroshi Yamada z Bridgestonu a právě on hovoří o tom, co lze letos očekávat.

Jste spokojen s tím, zda pneumatiky specifikace roku 2012 dosáhly svého cíle?
Zcela určitě. Naším cílem bylo poskytnout pneumatiku, která by byla bezpečnější, jednodušší pro jezdce na pochopení a aby měla výkon, kterým by splnila požadavky nových motocyklů MotoGP 1000 ccm. Na základě získaných dat a zpětných vazeb od jezdců můžeme říci, že jsme tohoto cíle dosáhli. Takže ano, jsem spokojen.

 Ostatní Rozhvor: Pneumatikář Hiroshi Yamada
Je libo mokrou,suchou, tvrdou nebo měkkou?

Maximální rychlost, akcelerace, ale i všeobecně úroveň MotoGP se vloni zlepšily kvůli přechodu na motory 1000 ccm. Navíc se zvýšila i minimální hmotnost, což samo o sobě mělo vliv na podmínky pro pneumatiky. Výkonnost našich pneumatik byla v roce 2012 vynikající, což dokazuje nových devět traťových rekordů a mnoho závodů s celkově rychlejším časem.

Od začátku loňské sezony byla součástí MotoGP i nová kategorie CRT, pro kterou jsme museli vyvinout speciální pneumatiku. Musela vyhovovat stroji s naprosto odlišným výkonem a jinou charakteristikou. Tato výzva pro nás byla obzvlášť důležitá, protože jsme museli pneumatiku specializovanou na závody MotoGP přiblížit silničnímu programu. Minulá sezona byla pro nás důležitá v poznání, jak vytvářet pneumatiku, která dokáže zajistit bezpečnost a výkon v širokém rozsahu provozních podmínek.

Jaká bude cesta rozvoje Bridgestonu pro pneumatiky specifikace 2013 v šampionátu MotoGP?
Pro pneumatiky konstrukce 2013 budeme používat dále náš základ z roku 2012. Konstrukce loňských pneumatik má dobré ohlasy od jezdců. Dává tedy smysl používat i pro nadcházející sezonu to, co jezdcům a týmům vyhovuje.

 Ostatní Rozhvor: Pneumatikář Hiroshi Yamada
Bridgestone Battlax je to nejlepší, co lze nabídnout.

Nicméně jsme zavázáni vývojem i pro tuto sezonu a to znamená, že naše směsi budeme používat v různých diferencích. Asi největším rozdílem je to, že jsme pro letošní rok přichystali novinku v podobě využití naší stávající extraměkké směsi k vytvoření měkké zadní pneumatiky slick, která bude čistě jen pro stroje CRT. Poskytne jim to lepší rozložení síly na zadní pneumatiku během celého závodu.Také pokračujeme ve vývoji nové tvrdé směsi, která se přiblíží k střední směsi. Tím získáme variantu pro zadní kolo, která je stále více žádaná.

Stejně jako v loňském roce bude Bridgestone i v letošním roce nabízet stejné specifikace pro všechny motocykly na startovním roštu, nebo bude rozdíl v tom, že jedny pneumatiky budou mít stroje CRT a odlišné speciály?
Konstrukce všech pneumatik pro sezonu 2013 zůstane stejná. Pro každou specifikaci motocyklu se budou jen lišit použité sloučeniny kaučuku. V letošním roce budeme mít na každý závod pro CRT připravené tři různé specifikace zadních pneumatik slick. Rozdíl bude v tom, že CRT si budou pro zadní kolo vybírat z možností měkká až střední a speciály MotoGP z možností střední až tvrdá.

Rozdíl je ale pouze v použitém kaučuku. Na základě jezdeckých ohlasů jsme přesvědčeni, že není potřeba pro CRT vyvíjet zvláštní konstrukci pneumatiky. Jezdci se shodují, že pocit a chování těchto pneumatik jsou vynikající. Nicméně bylo několik jezdců CRT, kteří nás žádali o možnost použití měkčí zadní pneumatiky slick, takže jim vycházíme vstříc tím, že pro ně použijeme naše měkčí směsi pro výrobu pneumatik, které budou vyhovovat strojům s menším výkonem.

 Ostatní Rozhvor: Pneumatikář Hiroshi Yamada
Základem je dobré nahřátí před startem.

Toto rozhodnutí také vychází z poznatků v loňském roce, kdy si jezdci CRT až na několik výjimek nevybrali k závodu tvrdou pneumatiku. Po jednání s Dornou a FIM bylo jasné, že nejlogičtější krok bude rozdílná směs pro výrobu pneumatik na motocykly CRT a speciály MotoGP.

Existují nějaké další změny v dodávkách pneumatik pro MotoGP 2013?
Z hlediska vývoje nebudou žádné další změny. Bude se však měnit organizace výdeje předních i zadních pneumatik pro závodní víkend. Z důvodu navýšení počtu tréninků a kvalifikací dostane každý jezdec navíc jednu zadní pneumatiku slick, takže suchých pneumatik bude mít jezdec na závodní víkend celkem jedenáct.

Drobná změna je i u předních pneumatik, kde dochází k doplnění dodávky o extraměkké pneumatiky. Jezdci to zvětší možnost výběru z dosavadní volby měkká nebo tvrdá. Tato změna u předních pneumatik vychází z jezdeckých ohlasů v loňské sezoně, kdy sice byli jezdci spokojení s předními pneumatikami, ale žádali větší možnost výběru mezi jednotlivými specifikacemi.

 Ostatní Rozhvor: Pneumatikář Hiroshi Yamada
Při každém zastavené v boxu se kontroluje teplota.

Co z osobního hlediska očekáváte od sezony 2013?
Je hodně věcí, kvůli kterým se na rok 2013 těším. Do MotoGP přichází několik talentovaných nováčků a naopak hodně zkušených jezdců mění týmy. Jorge bude chtít bránit svůj titul, ale Dani vloni ukázal, že ho bude těžké porážet. Valentino se vrací do týmu, ve kterém vyhrál dva šampionáty. Ducati dala dohromady silný tým se čtyřmi vynikajícími jezdci, takže předpokládám letos několik fantastických závodů.

Samozřejmě že fanouškové budou sledovat, jak se budou ve své druhé sezoně vyvíjet týmy CRT. Vloni jsme zde měli rok, kdy vedle sebe stálo mnoho nových jezdců, motocyklů a týmů, takže s ročními zkušenostmi by tyto týmy měly začít ukazovat svůj skutečný potenciál. Zajímavý bude pohled na nový model kvalifikace, což přináší opravdovou výhodu pro jezdce, kteří se budou chtít umístit mezi nejlepšími. Myslím, že před fanoušky MotoGP je vzrušující sezona.

Vydáno: 26. 04. 2013

Autor: Petr Štola (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz