Piaggio MP3 500 LT Touring Sport

Skútry jsou fajn, ve velkých městech navíc i velmi praktické - jejich celoroční provoz však zůstává pro většinu z nás přinejmenším velkou výzvou. Ale co když máte o kolečko navíc?

Než se do toho vůbec pustíme, měli byste vědět dvě podstatné věci. Za prvé: k tomu, abyste tuhle tříkolou divnověc řídili, vám stačí "papíry" na auto. Za druhé: neznáme nikoho, komu se podařilo s MP3 vyválet... a to jsme se docela snažili.

I když se to u nás nezdá, Piaggio slaví po světě s Marabeseho projektem městské tříkolky MP3 fenomenální úspěch. Vezměte si jednu jižanskou evropskou metropoli vedle druhé, všude je budete potkávat, a to v nejrůznějších verzích a objemových variantách - počínaje hybridní variantou kombinující elektrický a spalovací motor přes objemy 125, 300 a 400. Piaggio jich všehovšudy prodalo už pěkných 100 tisíc a vzhledem k letošnímu uvedení královské kubatury 500 cm3 na trh tím její ambice rozhodně nekončí.

Ptáte se, k čemu tři kola? Je to jednoduché, jízda i vedení stroje jsou díky dvojici předních kol s 12palcovými ráfky jisté i za nepříznivých podmínek, mnohem vyšší je také komfort. Zatímco na skútru povrch, na němž se pohybujete (kostky, koleje, voda, námraza...) docela řešíte, nebo byste alespoň přinejmenším měli, "empé-trojku" zmíněné pikanterie z míry nevyvedou.

 Motocykly Piaggio MP3 500 LT Touring Sport 2012
Důmyslný a nákladný systém uchycení předních kol funguje skvěle!

Adheze i ovládání stroje jsou bez nadsázky fascinující: i když se vám podaří obě přední kola na vlhkém asfaltu utrhnout, stačí jemná korekce plynem a řídítky a jede se dál, na skútru jistý pád je zažehnám. Je jasné, že cestou do práce asi limity podvozku hledat nebudete, ale je fajn vědět, že jsou mnohem dál, než jsme u dvou kol zvyklí, kostky nekostky.

Komfort: vysoký výkon i čelní štít nastavitelný ve třech polohách asi leckterý skútr nabídnout dokáže, ale možnost schovat si nohy od pasu dolů pod teplou a nepromokavou deku (v nabídce příslušenství) a nemuset se dotknout asfaltu, to už asi těžko. Systém elektrohydraulické aretace přední nápravy tlačítkem na pravé rukojeti funguje zcela bezchybně, a to dokonce i při rozjezdech od semaforů a současném odbočování.

Ještě pár slov k motoru: jedná se o nový moderní kapalinou chlazený čtyřventilový agregát, který zatím nalezneme už jen v horké novince a vlajkové lodi Piaggio X10. Těch 41 koní si s pohotovostní hmotností stroje vážícího 260 kg opravdu hraje, a to tu neřešíme legální stránku věci - přes 150 km/h by tahle italská ještěrka dokázala po dálnici upalovat "imrvére".

 Motocykly Piaggio MP3 500 LT Touring Sport 2012
Skoro jako v autě: kokpit je kompletně přepracovaný.

Start od světel i reakce na plyn jsou navíc natolik impozantní, až jsme si v redakci zcela vážně kladli otázku, zda nemohou být řidiči bez motocyklových návyků spíše na obtíž. Fakt to jede jako hrom! Designové změny (čelní partie, přístrojovka atd.) a podobné vychytávky asi ocení estéti více než my, možnost přepravovat v podsedlovém prostoru s možností vstupu také zadním dálkové vyklápěným kufrem až 1 metr dlouhé předměty nás ale pobavila - že by lobbing francouzských pekařů? :-)

Takže ještě jednou v kostce: každé MP3 se vždy skvěle řídilo - téměř jako běžný skútr, navzdory absenci ABS i skvěle brzdilo (pedál nožní brzdy funguje na přední i zadní brzdu), s novým půllitrovým motorem navíc i skvěle jede. A to samozřejmě není zadarmo. Ostatně popojíždění v nekonečných kolonách v neobsazených vozech také ne - MP3 šetří váš čas, životní prostředí a především vaše nervy. A ty máme každý jenom jedny...

A jak je to s tím celoročním provozem na plný úvazek? V Praze či Brně (ale i jiných teplejších oblastech naší republiky) a s podmínkou teplé deky si jej dokážeme velmi dobře představit. Ostatně nemyslete si, oni ani v té Paříži či Římě v lednu až takové horko nemají.

 Motocykly Piaggio MP3 500 LT Touring Sport 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec SOHC, čtyři ventily, jednotka elektronického vstřiku, variátor, automatická odstředivá spojka, řízený katalyzátor, Euro 3.
Vrtání zdvih 94 x 71 mm
Zdvihový objem 493 cm3
Jmenovitý výkon 40,1 k (29,5 kW) při 7250 1/min
Max. točivý moment 46,5 Nm při 5250 1/min

Podvozek
Dvojitý rám z ocelových trubek, přední odpružení,
kloubový čtyřúhelník, čtyři hliníkové
profily s dvěma řídicími táhly, rozchod nápravy 465 mm, zdvih 85 mm, zadní odpružení,
motor a variátor s funkcí kyvného ramene,
dva hydraulické tlumiče s regulací předpětí pružiny,
zdvih 110 mm.

Paprsková kola z lehkých slitin 3,00 x 12/ 4,50 x 14

Rozměry a hmotnosti
Délka 2180 mm, šířka 760 mm, výška sedla 785 mm, rozvor 1550 mm, provozní hmotnost 262 kg, palivová nádrž 12 litrů (rezerva 1,8 l).

Záruka dva roky
Barva: titanově šedá
Cena: 192 900 Kč


Vydáno: 09. 12. 2012

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Piaggio MP3 bazar