Piaggio Beverly SportTouring 350 ABS/ASR

Víte, téhle doby jsem se ještě před pár lety docela děsil. Skútry s ABS, s 600 kubíky a 150 km/h na tachometru a nově, díky Piaggiu, dokonce i s kontrolou trakce. Problém je, že to vůbec není špatné.

Ono to totiž funguje. A navíc: to, co člověk před několika lety ještě velkohubě zatracoval, mu nyní přijde vhod. I doba se totiž změnila. Město je rychlejší, agresivnější a provoz v něm záludnější. Ne snad ani proto, že by se do takové míry změnili jeho obyvatelé, to spíše jejich vozový park - auta jsou prostě novější, rychlejší a bezpečnější než před deseti lety a podle toho se také jezdí. Což samozřejmě chápu, nejsme zpátečníci, ale asi bych si už rozmyslel, jestli se do práce vydám na uškrcené padesátkce...

 Motocykly Piaggio Beverly SportTouring 350 2012
ABS spoluvyvíjel také Continental.

Začnu asi nemístně, ale tenhle metrosexuální hezoun by ve městě "spráskal" kohokoli na čemkoli. Beverly SportTouring je elegantní, štíhlý a obratný, tak jak jsme na vozítka Piaggio této řady zvyklí. Na co zatím zvyklí nejsme, je živelnost, zátah i výkony nové čtyřdobé třistapadesátky: pardon, ale létat 160 km/h po dálnici se skútrem, který vypadá jako trochu přerostlá padesátka, to se přece nedělá. Přál bych vám vidět ty vykulené pohledy řidičů předjížděných oktávek...

Zcela nově zkonstruovaný jednoválec je bez nadsázky famózním konstruktérským počinem, který nemá dle našeho názoru v tomto segmentu konkurenci. Chlubí se kompaktními rozměry typickými pro kategorii o 100 kubíků menší, ale svým udávaným výkonem 33 koní plnohodnotně konkuruje střední třídě se 400 cm3. Díky kompletnímu přepracování spalovacího prostoru (jiné uložení vahadel, nová vícelamelová odstředivá "mokrá" spojka a spousta dalších vychytávek) dokázali v Pontedeře snížit jeho hmotnost o 10 kg oproti čtyřsetkubíkové konkurenci. A to je znát.

První, co vás vtáhne do sedla, je sametově tichý zvuk motoru - a hned poté jeho famózní zátah. Už jsme v redakci jezdili na lecčem, ale skútr s takovým odpichem nám na dvorku ještě nestál. Varování: pohyb plynové rukojeti doporučujeme dávkovat obezřetně obzvláště při proplétání mezi kolonami. A tím se dostáváme ke kontrole trakce.

 Motocykly Piaggio Beverly SportTouring 350 2012
Kouzelné tlačítko ASR vypínat nebudete.

Vzhledem k potenciálu motoru a jeho nástupu jsme ji na milost vzali rádi. Díky ní v podstatě neřešíte, jestli právě předjíždíte po tramvajovém pásu, na mokré zebře nebo kostkách. Při prokluzu zadního kola zasáhne jemně a včas člověka varuje, že to zase někde přepískl... Kontrola trakce je vypínatelná, tuto funkci jsme ale nevyužili po celou dobu týdenního testu. Brzdy s ABS jsou takřka motocyklové, jízdní vlastnosti v zatáčkách díky tuhému podvozku jakbysmet.

A komfort řeší velká kola (vpředu 16 a vzadu 14 palců) a nastavitelné komponenty podvozku. Sedlo s opěrkou jezdce je sympaticky členěné, pod ním skýtá prostor na jednu helmu a nákup. Dvojice pasažérů nalezne na Beverly pohodlí i na delších cestách. Klepete si na čelo - skútr a cestování? Je to tak, s tímhle skútrem se nemusíte obávat vyrazit ani na pořádný trip, jede a chová se lépe než lecjaký bike střední třídy, a to vše do 3,5 l/100 km a s dojezdem kolem 350 km. Jestli tohle není argument?

 Motocykly Piaggio Beverly SportTouring 350 2012
Helma nebo pořádný nákup se vejdou.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, nahoře uložené vačky poháněné řetězem, čtyři ventily, mazání se suchou klikovou skříní, vstřikování, řízený katalyzátor, alternátor, odstředivá spojka, variátor.
Vrtání x zdvih 78,0 x 69,0 mm
Zdvihový objem 330 cm3
Jmenovitý výkon 24,5 kW (33 k) při 8250 1/min
Max. točivý moment 32 Nm při 6250 1/min

Podvozek
Dvojitý rám z oceli, teleskopická vidlice, Ø 35 mm, vzadu dvojice jednotek s možností nastavení předpětí pružiny, kotoučová brzda vpředu a vzadu, Ø 300/240 mm, dvoupístkové plovoucí třmeny, ABS, kontrola trakce.

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1560 mm, délka dráhy odpružení 35/81 mm, hmotnost bez náplní 191 mm, výška sedla 760 mm, objem nádrže 13 litrů.

Záruka dva roky
Barvy: černá, stříbrná, modrá
Cena: 144 900 Kč


Vydáno: 10. 11. 2012

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz