Ossa Explorer 280: Trail se vrací

Kam čert nemůže, nastrčí Ossu. Vlastně už nastrčil - v roce 1972. Tehdy vyjel první Explorer 250. Pak měl výrobce problémy a jako Šípková Růženka usnul. Procitl před třemi lety po hromadném polibku skupinky španělských podnikatelů, kteří do toho pořádně šlápli. Vyzkoušeli jsme očekávanou novinku - Explorer 280. Je boží!

Ossa u Exploreru 280 poměrně unikátním způsobem kombinuje enduro a šlapačku. Vývojáři z Ossy na to šli ale jinak než ti z KTM, kteří konstruovali Freeride. Mnozí si totiž také mohou myslet, že Freeride byl prvním strojem této kategorie. Ééé - kategorie? Jakéže? Aha! Trail! Ale trailky přece známe, vyráběly se v šedesátých a hlavně pak v sedmdesátých letech.

Byly lehčí než endura, měly trialové pneumatiky, mnohem pomalejší převod, měkčí pérování a nižší sedla. Nechybělo ani kompletní osvětlení, což zase neměly šlapačky. Dlouho nic, pak přišla Beta s modely Alp, které se představě trailového stroje přiblížily asi nejvíc. Ale to jsou koncepčně devadesátá léta.

Nedávno se objevila zmíněná KTM s Freeridem, který doslova zhmotnil představy o trailovém stroji současnosti. Zařadit do samostatného testu jiný stroj (Freeride) se možná nesluší, ovšem toto je zcela výjimečná situace. Explorer totiž vyjma zmíněné KTM žádného konkurenta nemá, a abych mohl dobře nastínit jeho dovednosti, musím chtě nechtě k malému srovnání přistoupit.

 Motocykly Ossa Explorer 2013
Tříčtvrteční velikost udělá z vyššího jezdce brutálního komixového hrdinu.

Explorer je přímým konkurentem KTM Freeride, ale víc na papíře než ve skutečném světě. Zatímco Freeride má řadičku na správném místě, 23 koní a převodovku pokrývající jak pomalou jízdu, tak svižnější enduroprojížďku, Explorer vychází mnohem více z trialového stroje. První tři rychlostní stupně jsou zcela krátké, uzpůsobené na skákání přes kameny a zdolávání strmých výjezdů bez nutnosti cvrnkat do spojkové páčky a finální převod je velice pomalý (jen o málo rychlejší než u šlapačky) a na delší jízdu se příliš nehodí.

Freeride je bezpochyby víceúčelovější, svede jezdit i po městě, když na to přijde. Ossa se na to opravdu nehodí (tedy pokud nechcete na sídlišti drkotat přes schody a skákat přes popelnice), řadička je šlapačkovsky třicet centimetrů před stupačkou a celý stroj je uzpůsoben spíš obratnosti a prostupnosti terénem v malých rychlostech.

Konstrukce Exploreru každého technicky založeného zkoumala musí nadchnout. Řemeslo jásá, najít tolik inovací a technických specialitek a na jediné motorce je potěšující. Dvoudobý jednoválec je skloněný nezvykle hodně dozadu (asi 45º), válec ční tam, kde byste obvykle hledali domeček jazýčkového ventilu a karburátor. Vpředu je namísto něj přesně tvarovaný airbox, sání ústí přímo do klikového prostoru, kam je jedním ze dvou vstřikovačů hnána i směs benzinu s olejem v poměru 1:100 (kvůli mazání ojničního ložiska). Druhý (hlavní) vstřikovač pulzuje směs přímo do válce.

 Motocykly Ossa Explorer 2013
Startér dvoutaktu se vstřikováním je pouze manuální, nádrž tvoří rám i blatník.

Ložiska klikové hřídele jsou mazána olejem z převodovky, takže se dá předpokládat poměrně vysoká životnost. Tím konstrukční zvláštnosti nekončí. Minimotor (na pohled menší než stopětadvacítka) využívá kazetově vyjímatelné klikové hřídele. Stačí sundat válec, píst a z levé strany motoru shodit víko, klikovou hřídel vysunete a můžete generálkovat, aniž byste vyndávali motor z rámu. A když mašinu obejdete a odšroubujete víko spojky, sejmete spojkové bubny a vytáhnete celou kazetu s převodovkou.

Zapalování/vstřikování pochází tradičně od specialisty Kokusan - používá malou lithiovou baterii pro chod displeje, vstřikování a několik minut svícení. Ke vstřikování se také hodí palivové mapy. Krabička připásaná z levé strany motoru (vypadá na ráně, ale je dostatečně uklizená) je řídicí jednotka. Když k ní připíchnete laptop, můžete si přehrávat palivové i mapy zapalování. My jsme měli zhruba střední výkon i průběh.

Konstrukce šasi mě jako strojaře doslova nadchla, povrchové úpravy naopak donutily přemýšlet o smirkovém plátně, kitu, plničích a pečlivému lakování. Přední kolo nesou nastavitelné a výborně odladěné Marzocchi Ø 40 mm, brzda využívá čtyřpístek, který se mimo jiné excelentně dávkuje. Nádherně tvarovanou zadní kývačku z formy hrubšího zrna podpírá jednotka pomocí pákového systému. Ten je hliníkový a nemá valivá ložiska, nýbrž kluzná pouzdra - levnější a jednodušší na opravu.

 Motocykly Ossa Explorer 2013
Multifunkční displej a počítač umějí víc než jsme čekali.

Zadní brzdový třmen má integrovaný zámek na kotouč - krásné, ovšem kdyby ta motorka nešla odnést v podpaží. Rám je svařený z tenoučkých chrommolybdenových trubek, v přední části pod hlavou řízení (to, co vypadá jako bojler) je nádrž, která je konstrukční součástí rámu a zároveň slouží jako blatník. Za ní je schovaný zmíněný airbox a větrák. Rejdový úhel je ohromný, když si při otáčení nedáte pozor a zatočíte až na doraz, uděláte regulérní kotoul přes řídítka.

První kameny, přestože se jednalo jen o ty malé štěrkové, mi daly zapotit. Než jsem si totiž sesednuv z dlouhodobě testovaného dvoumetrákového V-Stromu zvykl na prostých 74 kilo Ossičky, tápal jsem po rovnováze. Ossa je jako kolo. Respektive pokud na ní chcete jezdit, cvičte i na horském kole, má k němu blíž než ke klasickému enduru. Jakmile se rozjezdíte, začne pravá zábava.

Jednoduše řečeno je to jen na vás. Explorer v terénu umí fakt hodně a je neskutečně zábavný a navíc není moc hlučný, z dálky zní spíš jako sekačka na trávu. Nás motivoval a Martin nad ním dokonce soukromě přemýšlí - spousta z nás má totiž dvoutakty zafixované jako ostré "pily", a ne jako sametové "traktůrky".

 Motocykly Ossa Explorer 2013
Motor není žádná pila, chová se jako předvídatelný traktůrek.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec, zdvihový objem 272,2 cm³, výkon se neuvádí, přímé vstřikování do válce a klikové skříně, nožní spouštění motoru, hydraulicky ovládaná mokrá vícelamelová spojka, šestistupňová převodovka, rám z ocelových Cr-Mo trubek, nastavitelný podvozek, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, výška sedla 820 mm, světlá výška 340 mm, rozvor 1328 mm, pneu 80/100-21 vpředu, 120/100-18 vzadu, objem nádrže 8,6 l, suchá hmotnost 74 kg.

Barva zelenobílá
Cena 139 000 Kč

Vydáno: 14. 08. 2013

Autor: Jakub Nič (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz