Moto Guzzi Stelvio NTX 1200: Kovadlina

Má smysl si dnes pořizovat 100koňové cestovní enduro, když můžete mít za stejnou či jen o něco málo vyšší cenu 150koňovou bestii?

Hned za začátku bude dobré si ujasnit jedno: Stelvio a mnohá další cestovní endura tu pro off-roadové sportovce nejsou. Terén zvládají na úrovni pouze oranžoví - tečka. Ale hledáme-li spolehlivého a v případě Stelvia také charismatického parťáka na cestování, jsme doma. Málokterý stroj vám dnes dokáže nabídnout takovou dávku komfortu jako tato italská diva -luxusní cestovní koráby nevyjímaje.



Přitom cestování s bagáží je asi to poslední, co bych se Stelviem býval chtěl absolvovat. Mám tuhle motorku moc rád, protahovat s ní zatáčky je obrovská radost, navíc je rychlá, je svá, je cool, má vynikající podvozek, neuvěřitelný dojezd, ale hlavně motor, který budete milovat jako žádný jiný. Ale cestovat? Schválně hádejte, který testovaný motocykl mi vyšel do termínu jedné letní služební cesty!



V sedle plně vybavené verze NTX (ochranné rámy, přídavná světla, hliníkový kryt motoru, blastery a masivní hliníkové kufry a vzadu užší, 4,25palcový ráfek, 12V zásuvka) jsem v průběhu tří dní absolvoval přes 1700 km po dálnicích a rakousko-německých průsmycích. Ocenil jsem rychlé a nenáročné nastavení sedla a čelního štítu - obé v nejvyšší poloze a s maximálním komfortem. Při konstantním dálničním tempu 160-170 km/h nepřesáhla spotřeba 5,4 l/100 km. Přiznám se, že jsem počítači už přestával věřit, ale na cestě z Garmische jsem poprvé tankoval až za Klatovy... Vynikající je celkové řešení ergonomie - posaz neunavuje, sedlo je tvrdé tak akorát, nikde jinde v této třídě nenajde spolujezdec takovou míru pohodlí a uvolněnosti jako na Stelviu. Osmiventilové motory Guzzi jsou vyhlášeny svým temperamentem - nebude ho na dlouhé cestě přespříliš? Naopak - vibrace nastupují pouze v nízkých otáčkách a ve vyšších rychlostech zcela mizí, v konečcích prstů cítíte pouze jemné pulzování motoru, slyšíte jeho bas a periferně stále vnímáte jeho dva drze vystrčené válce. Jedinečný a i na cestách velmi osvěžující pocit sounáležitosti s motocyklem pod sebou - více než oněch guzzích 105 koní nikdo nepotřebuje. S Guzzi jsem si uvědomil ještě jednu věc, která možná souvisí také s mými endurotréninky: zatímco dříve jsem na cestování vyhledával pokud možno klidnější stroje umožňující kochací jízdu (třeba naši dlouhodobou Yamahu Super Ténéré), nyní mám rád, když se něco děje - strašně nerad se nudím. Než se na motorce nudit, to už půjdu raději trénovat do lomu (i když jsem lenoch)... A nuda je přesně ta věc, kterou se Stelviem nikdy nezažijete. Nedávno mne zaujala zpráva o italském cestovateli Andreovi Liviovi, který právě v sedle Stelvia NTX objíždí celý svět. Přiznám se, že právě s touhle motorkou jsem mu to, až na perné chvíle, kdy ji musel tahat z bláta, opravdu záviděl a ze srdce přál.



Highlighty z cesty: mohutná vlna točivého momentu v rozsahu 3500 až 5500 otáček. Velmi podobný zážitek jako s letošním Caponordem - prostě jen surfujete a užíváte si svých 113 Nm. Skvělý podvozek a celková agilita: i po malých vlásenkách se Stelvio vodí přesně a s lehkostí, což byste do něj při té váze rozhodně neřekli. Podvozek je sportovně tuhý, ale i po sobě následující malé nerovnosti plavně překonává bez "drncání", typického třeba pro bavorské cestovatele. Ochrana proti větru a dešti: svižné tempo necítíte, dokud vás nepopadne nutkání zamávat "stopařce" za hraničním přechodem. Vyhnout se terénu: polňačky zvládá, ale rozložení hmotnosti (orientace nad přední kolo) a také výše uložené těžiště dané konstrukčními zákonitostmi motoru eliminují zábavu v terénu na potřebné "projetí". Kontrola trakce ATC i ABS fungují v cestovním režimu velmi příjemně a předvídatelně, lze je jednoduše deaktivovat na řídítkách (ABS) či v menu palubního počítače (ATC).




Vydáno: 30. 10. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Moto Guzzi Daytona bazar