Moto Guzzi NTX 750

ZAPADLÉ LEGENDY Moto Guzzi NTX 750 Historicky vzato, nebyla v roce 1991 představená Quota prvním cestovním endurem od italského výrobce s orlem ve znaku.

Tato příhoda vám může znít povědomě. Potkal jsem člověka, jenž se zamiloval do nejnovějšího Stelvia, ale neměl peníze na jeho pořízení. Ze zkušební jízdy mu zůstaly krásné vzpomínky, které chtěl stůj co stůj zhmotnit a zabydlet ve své garáži. Přemýšlel, jak z toho ven, po Guzzi toužil tuze moc a všestranná cestovní endura byla jeho srdci jezdce vždy nejblíže. Co se dá v takovém případě dělat? Naslouchat kamarádům? To spíše ne, ti sice mají patent na všechno vědění světa, z jejich vzdělaných úst však často vyjíždějí nejrůznější stoosmdesátikoňová endura BMW či kultovní Kawasaki CB 750 Bol d’Or a tříválcové Ducati 916.


Praotec cestovních endur od Moto Guzzi: MG V65TT, rok 1984


Rodina vám v těchto záležitostech také nebude nápomocná. Když uvažujete o nákupu nového motocyklu, na vaši hlavu se rychlostí blesku snesou předpovědi o pohromě v rodinném rozpočtu a drogové budoucnosti šestiletého potomka. A pokud pro změnu plánujete nákup levného „starouška“, vysmějí se vám a dílo korunují notoricky známým konstatováním o „dalším starým krámu do baráku“.


CESTOVNÍ ENDURA OD MOTO GUZZI:
 
 
  Moto Guzzi V35NTX
 Moto Guzzi V65NTX

Moto Guzzi NTX 750 
 Motocykly Moto Guzzi Stelavio 1200 4V 2008-
MG Stelvio 1200 4V


Na pomoc přišel až internet. Je vždy trochu paradoxní, jak se pídíme pozdě do noci po starých motocyklech, jejichž zapadlé názvy „drtíme“ do vyhledávače nejmodernějšího média na světě. Přesně tak se náš člověk dostal přes známý model Quota až k zapomenutému NTX 750, vyráběnému v letech 1986 až 1991. Při hledání objevil také dvě starší verze, V35NTX s objemem 350 cm3 a V65NTX se 650 cm3, kdysi adventure biky, z dnešního pohledu jen těžko použitelné stroje na daleké cestování ve dvou. Pátráním po kořenech endur od Moto Guzzi se dostává až do roku 1984.


Moto Guzzi NTX 750

Tehdy italská značka soutěžila na rallye Baja, kde v jejím dresu běžel speciál V65TT. To byl začátek prašné cesty vedoucí k současnému Stelviu, na jejíž polovině stojí právě NTX 750. Sedmsetpadesátka se stala druhou láskou našeho protagonisty, s rozměrnou, osobitou kapotou, chrániči rukou, nosičem, prostorným sedlem a kardanem (dvojité kyvné rameno). Praktičnost se setkala s nadšením pro design starý 25 let a bylo rozhodnuto.

Klíčovým slovem při putování za vysněným strojem teď bylo „ojetina“. V ČR se našly dva exempláře, v sousedních zemích rovněž tak. Cena až na drobné odchylky setrvávala kolem 50 000 Kč (2000 eur), přičemž se NTX 750 za našimi hranicemi těšily podstatně lepšímu zdraví. A tady náš příběh končí. Vlastně ne tak úplně. Od pána jsem sice nevyzvěděl, kdy a odkud hodlá svůj vybájený motocykl dovézt, jednu perličku na závěr přec jen vyjádřil: „Když jsem na internetu poprvé uviděl tuhle Guzzinu, napadlo mě jediné přirovnání – mamut.“ Inu, proti gustu…

                                                                   1986: INSPIROVÁNO RALLYE I BMW R 80 GS


Model NTX 750 poháněl vzduchem chlazený vidlicový motor (744 cm3,
84 x 74 mm) s válci do stran pod úhlem devadesát stupňů. Skrze dva
karburátory s průměrem difuzoru 30 mm a dvojice ventilů na válec
(rozvod OHV, později také čtyřventil) se životodárná směs dostávala
do spalovacích prostor, kde byla stlačována tíhou 9,7 atmosfér.
Maximálního výkonu 52 koní dvouválec dosahoval při 6600 1/min, přičemž
špičková síla 60 Nm byla servírována na 4700 1/min. V duchu rodinného
srovnávání jsou to parametry, které o něco převyšují současné modely
půvabné řady V7. Určitě se teď zeptáte, kolik mohl takový Guzzi kolos
vážit? Suchá hmotnost NTX 750 činila 180 kg, což vzhledem k výkonu
motoru není až taková truchlohra, situace ale přešla v obrat, pokud
jste dotankovali obří třicetilitrovou palivovou nádrž, poté hmotnost
stroje vylétla strmě vzhůru.


Moto Guzzi NTX 750

  
Nu dobrá, asi by s vámi dnes mohlo závodit každé rychlejší
auto, o to tu ale nejde, kdo někdy na Guzzi jezdil a porozuměl,
tomu stačí proplouvat krajinou 110kilometrovou rychlostí a spokojeně
naslouchat každému klouznutí pístu ve válci. Když ale nebylo jiného
zbytí, mohlo NTX s pětirychlostní skříní dokráčet až za hranici
170 km/h. Sedlo sedmsetpadesátky leží ve výšce 850 mm nad zemí,
přední 260mm brzdový disk krotí čtyřpístková čelist, startér je
elektrický a rozměry kol 21 palců vpředu a osmnáct vzadu vysvětlují,
že příběhy z terénu nebyly jen planými sliby propagačních brožur.
Kombinovaná spotřeba dle oficiálních pramenů: 5,8 l/100 km. Zajímavá
alternativa k enduro legendám od BMW, Hondy a Suzuki, že?



Vydáno: 11. 10. 2011

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Boh

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Moto Guzzi 1100 Sport bazar