Moto Guzzi California Touring/Custom: Rozum a vášeň

Mají stejný základ, ale přitom tak rozdílné povahy, jak je to možné jen u dvouvaječných dvojčat. Tak kterou, ptám se sám sebe, Touring, nebo Custom? Odpověď není tak jednoznačná, jak by se na první pohled mohlo zdát. Její hledání ale rozhodně stálo za to!

Původně to měla být královská jízda jen a jenom s cestovním modelem Touring, který jsme mohli při prvních testech ve Španělsku protáhnout místními sněhem poprášenými silničkami jen příliš krátce. Proto jsme ho chtěli pořádně proklepnout na cestě napříč republikou a zjistit, jak na tom je italská legenda v porovnání se globální konkurencí. Pár dní před focením mi ale volá český dovozce s tím, že jsou ochotni nám exkluzivně zapůjčit také zlobivější verzi Custom, jestlipak máme zájem. "Jasně, bereme je obě."

 Motocykly Moto Guzzi California 2013

Je krásné čtvrteční srpnové ráno, omýváme a znovu přelešťujeme oba motocykly před společným focením. Jsou nádherné: Jakub si všímá klasických linek obou strojů, které jsou tak umně skloubeny s moderními prvky. A za masivní válce zajímavě "zakouslé" do 20litrových nádrží skládá páně Galluzzimu poklonu. Od člověka, který cruisery nijak zvlášť nerespektuje, je to velká pochvala. Zadní brzdové světlo i směrové ukazatele jsou zhotoveny z "ledek", také atypicky tvarovaný masivní přední reflektor je jimi po svých stranách osazen za účelem denního svícení, jež lze jednoduše aktivovat na řídítkách. Je to praktické, světlo je mnohem ostřejší než tlumené, ale neoslňuje přitom protijedoucí vozy. Touring je navíc již v sérii osazen přídavnými reflektory - což je dnes v segmentu velkých cestovních cruiserů již nutností. Není to ale jen věcí image, jak jsem si zprvu myslel: světlomety jsou skutečně výkonné a předpisově rozzáří celou plochu silnice včetně širokého pruhu po jejích stranách. Identifikaci blikajících bělem vysoké to velmi ulehčí. Ale co naplat, Custom je větší fešák. Domácí importér jej totiž osadil pochromovanými příplatkovými kryty nádrže, které tmavý a snad až příliš decentní lak "nero basalto" rozzáří. Chromovaný povrch naopak postrádají koncovky od dvorního ladiče značky Lafranconi - povrch ocele je jemně broušený a výborně barevně koresponduje s hlavami válců. Ten zvuk bych vám moc přál zažít! Neagresivní, ale temný, dunivý a hodně nahlas - jasně dává najevo, s kým máte tu čest. Custom je díky níže uloženým řídítkům, sportovněji tvarovanému sedlu a především díky plně nastavitelnému podvozku s delšími zadními zdvihy (vzadu o 1 cm) a vůbec absenci všeho nadbytečného mnohem rabiátštější variantou. A na první pohled i první svezení rozhodně tou zábavnější. Touring působí při přesednutí vysloveně usedle. Ono také jak jinak, čelní štít ani sada plastových kufrů žádnému motocyklu na kráse nepřidají. Posaz na širším sedle v klasickém bíločerném kabátku, který jsme tak obdivovali již u předchozí verze Californie Vintage, je však za vysokými řídítky mnohem uvolněnější než u dopředu nahrbeného Customu - což plně docením až po prvních pár stech kilometrů. Přesto nepůsobí ani takto vybavený křižník nudně a od konkurence se jasně distancuje střihem klasického cestovního motocyklu s moderním šmrncem. Ne, ani jedna z těchto Guzzi nemá s typickým pojetím chopperu či cruiseru mnoho společného, nehraje si na retro. Ani vizuálně, a jak se přesvědčíme už při focení, už vůbec ne jízdními vlastnostmi.

 Motocykly Moto Guzzi California 2013

Vyrážíme směr Blaník - do ráje zapadlých silniček. Ale už při popojíždění kolonami na pražské magistrále nám Guzziny dávají zabrat: je to nezvyk, motor s napříč uloženými válci a jeho výše uložené těžiště podpořené hutnými vibracemi na volnoběh a navíc klopným momentem takového objemu vyžadují zvyk a koncentraci. Anebo více plynu - jakmile totiž zařadíte patou na japonsky přesné převodovce (páni, to je nezvyk) druhý či třetí rychlostní stupeň a akcelerujete, vibrace motoru uloženého ve speciálních silentblocích ustanou jako mávnutím kouzelného proutku. Cali, stejně jako kterákoli jiná Guzzi, miluje svižnou jízdu. Takže veloce. Veloce, tedy rychlý režim, je jednou ze třech možných předvoleb palivové mapy. Reakce na plyn je spontánní, ale přitom není ucukaná ve stylu vypnuto/zapnuto, jenž byl typickým nešvarem spousty prvních "stříkaček". Další možností je pak režim cestovní Turismo se stejným výkonem, ale jemnějším záběrem a Pioggia s odezvou velejemnou a s jemně ostrouhanou špičkou. Právě ten se nám nakonec při popojíždění ve městě osvědčil nejvíce - motorka byla i při kličkování mnohem klidnější a umožňovala stejně svižnou jízdu kolonou jako kterékoli jiné stroje. A vhod přišla také na šotolině: asi bychom to sem psát neměli, ale znáte to. Nejednou se v sedle necháte zlákat zapadlým zámečkem či kapličkou, chcete prozkoumat poslední slepou silničku kopcích. Objevování k jízdě na motocyklu přece patří. I na Californii to překvapivě lze velmi dobře, na to není třeba vlastnit supercestovní enduro. Ještě mnohem citlivěji reaguje na přepínání map Custom s laděnými koncovkami. Nejenže vydává při každém přidání plynu ryk jako turbína nákladního jumba, ale reakce na plyn v režimu Veloce vás zatlačí do sedla silou, jakou ani při startu zmíněného letadla nepocítíte. A pokud si vypnete kontrolu trakce, která je jinak nastavitelná ve třech stupních, přizvedne se vám Custom regulérně na zadní. Trochu děsivé v případě těch 330 kilogramů, ale v každém případě silně návykové a zábavné.


 Motocykly Moto Guzzi California 2013 Motocykly Moto Guzzi California 2013

A tím se dostáváme k celkové podstatě našeho sourozeneckého dua. Možná tak vypadají, ale můžete nám věřit - nové Californie nejsou ani choppery, ani cruisery, ani customy, tak jak je známe a chápeme. Svými jízdními vlastnostmi a živelným potenciálem motoru se těmto kategoriím obloukem vyhýbají a inklinují k naked bikům typu MG Griso (případ Customu) nebo klasických cestovních motocyklů v případě Californie Touring. Postrádají ten typický hebký a silný zátah amerických a japonských véček v téměř volnoběžných otáčkách, roztáčejí se kolem 2000 1/min, aby lehce pod třemi tisíci dosáhly svého maximálního točivého momentu 120 Nm a ve 4000 1/min cca při 130 km/h následně lineárně a bez kopanců zatlačily pořádně na pilu. V 6000 1/min se rozpoutá peklo, která trvá, dokud budete držet. My jsme ve dvou s plným nákladem na Touringu přetáhli při předjíždění na dálnici 8000 1/min. Kde zasahuje omezovač, už jsem pak raději nepátral... 160 km/h a 96 koní silný motor suverénně tlačí dál, je to neuvěřitelné. Ne, tohle opravdu není cruiser...

 Motocykly Moto Guzzi California 2013 Motocykly Moto Guzzi California 2013

A už vůbec ne svými jízdními vlastnostmi. Velkou část tripu jsem byl regulérně frustrovaný z toho, že jsem si stupačkami Touringu neškrtnul ani v buchlovských kopcích, volnost náklonu je velká stejně jako na každé jiné cestovní motorce - oproti běžným cruiserům tedy obrovská. Rám je pevný, žádné kroucení, dvoukotoučové brzdy jsou dimenzované zcela dostatečně a lze je komfortně dávkovat dvěma prsty. Dvoupásmové ABS je standardní součástí výbavy, zasahuje opravdu, až když jde do tuhého - nelze vypnout, a jak jsem poznamenal už při prvním testu, nevidím žádný rozumný důvod, proč by tak měl někdo činit. Tuhý je ostatně také podvozek Customu, což může být na dlažbě nebo při cestování na špatných cestách nepříjemné - v kvalitních zatáčkách vám to ale bohatě vynahradí jasnou odezvou a perfektním chováním. Tam, kde se záď naloženého Touringu začíná v náklonu lehce pohupovat, sedí Custom jako přilepený a chce více plynu. Přes nerovnosti typu D1 se zase měkčeji nastavený cesťák přenáší s mnohem větší elegancí. I když kvůli jízdě po dálnici si asi takový motocykl nikdo pořizovat nebude.

 Motocykly Moto Guzzi California 2013

Uvolněné, ale rychlé tempo po okresních silnicích je přesně to, co oběma Guzzinám sedí. Cestu do zmíněných Bílých Karpat jsme absolvovali až na úsek pod Brnem celou po "staré" a byl to krásný zážitek. Prázdná silnice, vůně čerstvě posečeného obilí, melodický dusot motoru, průměrná rychlost 79 km/h, průměrná spotřeba ve dvou i s bagáží 5,2 l, rychlost mimo obce 120-150 km/h. Čas Praha-Starý Hrozenkov 3:58 min při teplotě 26 °C. To a ještě mnohem více vám ukáží střídmě a přehledně dimenzované, v noci navíc decentně podsvícené palubní přístroje s příznačně dominujícím otáčkoměrem. Údaje na kruhovitém digitálním panelu lze navíc odečítat i v přímém slunci. Přesně na tyto cesty je Touring tou správnou volbou. Je to logické, už jenom díky čelnímu štítu účinně chránícímu posádku do 140 km/h - na omezení turbulencí v oblasti helmy jezdce ve vyšších rychlostech by jej však chtělo o nějaké dva centimetry protáhnout. Ale kdo potřebuje jezdit rychleji? Jakub na Customu to měl vyřešené hned, nad 120 km/h foukalo tak, že mu byla zima a musel ubrat... Pokud budete chtít cestovat v komfortu, bude váš rychlostní průměr s Customem nižší.

 Motocykly Moto Guzzi California 2013


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Moto Guzzi California 1400 Custom (Touring)

Motor

Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, podélně uložená kliková hřídel, po jedné nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídeli, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, rozvodové tyčky a vahadlová zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 52 mm, řízený katalyzátor, alternátor 550 W, akumulátor 12 V/18 Ah, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan, sekundární převod 4,125.
Vrtání x zdvih: 104,0 x 81,2 mm
Zdvihový objem: 1380 cm³
Stupeň komprese: 10,5:1
Jmenovitý výkon: 71,0 kW (97 k) při 6500 1/min
Max. točivý moment: 120 Nm při 2750 1/min

Podvozek
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice, Ø 46 mm, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, dvě kompletně nastavitelné pružicí jednotky, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 282 mm, dvoupístková plovoucí čelist, ABS, kontrola trakce MGCT.
Litá hliníková kola 3,50 x 18; 6,00 x 16
Pneumatiky: 130/70 R 18; 200/60 R 16

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1685 mm, úhel hlavy řízení 58,0 stupně, stopa 155 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/120 mm, výška sedla 740 mm, volnost náklonu 165 mm, hmotnost s plnou nádrží 337 (347) kg, objem nádrže/rezerva 20,5/5,0 litru.
Záruka: čtyři roky
Servisní intervaly po 10 000 km
Barvy: černá, šedá metalíza
Cena Custom: 419 990 Kč
Cena Touring: 469 990 Kč

Vydáno: 07. 12. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Moto Guzzi California bazar