Moto Guzzi California 1400 Custom

S novým modelem cruiseru California odkryla mandellská značka Moto Guzzi své karty a ukázala směr, jakým se chce do budoucna ubírat - stavět luxusní, tradiční, evropské motocykly s důrazem na vysokou kvalitu zpracování a nepostradatelný šarm. První vlaštovku jsme pro vás mohli otestovat v Barceloně.

O téhle malé značce z podhůří italských Alp se v minulosti šuškalo leccos - a leccos z toho se zřejmě doneslo i k pánům od larijského větrného tunelu a začaly se dít věci.

Realita byla samozřejmě mnohem prozaičtější, čerstvý vítr začal od jezera foukat každopádně již po začlenění značky Moto Guzzi pod křídla koncernu Piaggio v roce 2004 - investice v řádu miliard eur plynuly do vývoje, rekonstrukce výrobních prostor i stavby nové modelové palety této značky. Na jejím vrcholu stojí California 1400, motocykl, který byl vyvíjen více než čtyři roky a který prezentuje tuto tradicionalistickou značku v nezvykle moderním světle.

Modely California vždy patřily mezi cestovní vlajkové lodě Moto Guzzi, přičemž důraz byl tradičně kladen na slovo cestovní - ano, právě takto si Italové představují cestovní motocykl: komfortní, robustní a silný. Na rozdíl od amerického výrobce cruiserů tu ale šlo vždy primárně také o obratnost a dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách. V tomto duchu byla koncipována také současná novinka, která je nejen z hlediska designu zcela osobitou interpretací na téma cruiserů.

 Motocykly Moto Guzzi California 1400 Custom 2013
Ležérní, ale každým coulem osobitá.

O pohon Californie se stará nový vzduchem a olejem chlazený čtyřventilový dvouválec. Kvůli zamezení příliš velkých vibrací, daných zdvihovým objemem 1400 cm3 a konstrukcí, je motor uchycen k rámu na třech táhlech a uložen je v silentblocích. Udávané hodnoty mile překvapí - 120 Nm při 2750 otáčkách slibuje dostatek točivého momentu a necelých 100 koní v dvouválcovém podání patřičnou dávku dravosti, kterou krotí třístupňová kontrola trakce MGCT a sériově montované ABS.

A aby nebylo moderních technologií málo, jezdec si může díky elektronickému ovládání plynu vybrat dle panujících podmínek jednu ze tří palivových map: Veloce (svižná jízda), Tourismo, Pioggia (déšť). Sekundární pohon je řešen tradičně kardanem, převodovka je šestistupňová, přičemž šestý stupeň je koncipován spíše jako overdrive na dálniční přejezdy.

Prvním milým překvapením bylo precizní zpracování jednotlivých detailů a celkově luxusní vzezření stroje, ale o tom jste si mohli koneckonců udělat obrázek sami na pražské výstavě. Je zřejmé, že dlouhý čas na vývoj byl využit nanejvýše smysluplně - a že hlavní slovo měli nejen inženýři z vývojového oddělení v Noale, ale rovněž designér Miguel Galluzzi. Jeho úkol nebyl jednoduchý: vytvořit cruiser 21. století v souladu s tradicí značky, ale přitom stroj zcela svérázný a nanejvýš odlišný od americké produkce.

 Motocykly Moto Guzzi California 1400 Custom 2013
Verze Custom nabízí nižší a užší sedlo - vypadá lépe a dovoluje zaujmout aktivnější pozici.

A to se mu bezesporu povedlo - oceňujeme masivní, ale přitom atletickou siluetu stroje, avantgardní světlo s čirou optikou a LED diodami, odvážně do nádrže zapuštěné válce, minimalistický, ale funkcemi našlapaný a dobře čitelný palubní přistroj i brzdové světlo integrované do směrových ukazatelů. Prostě čistá práce.

A jak svou práci odvedli konstruktéři? Ve sněhem poprášené Barceloně jsme testovali sportovnější variantu Custom, ale díky vstřícnému přístupu managementu Guzzi jsme ji mohli na místě porovnat s cestovněji laděnou verzí Touring. Oba stroje mají veskrze společný základ - odlišnosti hledejme pouze v doplňkové výbavě, jiných řídítkách, sedle a především nastavení podvozkových komponentů.

Sportovněji střižený Custom dostal do vínku zadní jednotky plně nastavitelné, s delší drahou odpružení (o 1 cm) - vzhledem k použitým komponentům je Custom více "nakopnutý" na předek, díky čemuž se stroj vrhá do zatáček s ještě větší chutí. Ale pěkně popořadě.

Tenhle zvuk miluju, letargické brblání Guzzin slibující slušnou porci zátahu už od volnoběhu se dokáže otočením plynové rukojeti změnit v bestii nahánějící husí kůži - a přesně to se děje za doprovodu rytmizujících vibrací na volnoběh i tady. Stačí jen sladit s vlastní tepovou frekvencí a Guzzi už vás nepustí.

 Motocykly Moto Guzzi California 1400 Custom 2013
Komplteně stavitelné zadní komponenty odvádějí skvělou práci.

Jednička zaklapává s typickým cvaknutím, lehce přidáte a 337 kg vážící kolos (s plnou nádrží) se dává s lehkostí do pohybu - a vibrace jako mávnutím kouzelného proutku zcela mizí. Řazení je přesné a s relativně krátkým chodem, měnit rychlosti lze i patou. Chod motoru je překvapivě hladký, na guzzí poměry až velejemný, reakce na plyn v režimu Veloce opravdu svižná. Srovnání s ostatními cruisery pokulhává, tak radostně za plynem jde snad jen nepoměrně dražší edice H-D CVO - její kulturu chodu ponechme v tomto případě stranou.

V promenádním tempu si vystačíte do tří tisíc otáček, ale to nevydržíte dlouho - Custom vás záhy přesvědčí svým sportovně nastaveným, nerovnosti skvěle filtrujícím podvozkem, mimořádně pevným dvojitým kolébkovým rámem a ochotou k náklonům a začnete se těšit na každou zatáčku. 200 mm široké zadní pneu navzdory a bez kroucení či "vnitřního života" podvozku, jak jsme zvyklí od konkurence.

Nezapomenu na ten typický ostrý ryk, který motor vydává nad 6250 1/min. Je to tak ďábelské a emotivní spojení! Upřímně, byl jsem rád za kontrolu trakce, což bych si v minulosti v případě "chopperu" asi nepomyslel. I v nejvolnějším režimu zasahovala v každém ostřejším výjezdu ze zatáčky. A zasahovala velmi spořádaně, nicméně tak, aby vám dala prokluz zadního kola náležitě procítit. Dvoupásmové ABS slouží spolehlivě a v případě předních dvoukotoučových pevných třmenů i příjemně pozdě - potěší jejich skvělá dávkovatelnost.

 Motocykly Moto Guzzi California 1400 Custom 2013
I v noci byla California stále středem pozornosti.

V rámci tradice značky je třeba vyvinout na spojkovou páčku vyšší tlak, ale zvyknete si během pár minut. Je zvláštní, jak odlišně se ve stejných zatáčkách vodil Touring - je mnohem komfortnější, houpavější, uvolněnější a samozřejmě skýtá lepší ochranu proti špatnému počasí. Osobně bych však dal bez váhání přednost Customu s aktivnějším posazem a vysloveně sportovní lačností vrhat se do náklonů a potřebné příslušenství bych si z bohatého výběru doplňků postupem času dokoupil.

Palubní údaje jsou navzdory jednoduchému uspořádání v jednom kulatém retropřístroji s analogovým otáčkoměrem a digitálním displejem výborně čitelné, v základu je rovněž jednoduše ovladatelný tempomat, palivové mapy lze přepínat za jízdy pomocí tlačítka startéru. Krásná ukázka toho, jak lze hi-tech výmysly racingového oddělení aplikovat vkusně a uchopitelně i do tohoto segmentu.

Resumé:
Značka Moto Guzzi se konečně našla. Dnes dokáže namíchat skvěle chutnající koktejl z luxusních ingrediencí podpořených vysokou kvalitou zpracování a emocemi, které budete jinde hledat jen těžko. Tradice zkrátka zavazuje. Věřte mi, s tímto motocyklem budete chtít žít dlouho.

 Motocykly Moto Guzzi California 1400 Custom 2013

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Vzduchem a olejem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, podélně uložená kliková hřídel, po jedné nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídeli, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, rozvodové tyčky a vahadlová zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 52 mm, řízený katalyzátor, alternátor 550 W, akumulátor 12 V/18 Ah, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan, sekundární převod 4,125.

Vrtání x zdvih 104,0 x 81,2 mm
Zdvihový objem 1380 cm³
Stupeň komprese 10,5:1
Jmenovitý výkon 71,0 kW (97 k) při 6500 1/min
Max. točivý moment 120 Nm při 2750 1/min

Podvozek
Dvojitý ocelový rám, teleskopická vidlice, Ø 46 mm, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, dvě kompletně nastavitelné pružicí jednotky, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 282 mm, dvoupístková plovoucí čelist, ABS, kontrola trakce MGCT.

Litá hliníková kola 3,50 x 18; 6,00 x 16
Pneumatiky 130/70 R 18; 200/60 R 16

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1685 mm, úhel hlavy řízení 58,0 stupně, stopa 155 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/120 mm, výška sedla 740 mm, volnost náklonu 165 mm, hmotnost s plnou nádrží 337 kg, objem nádrže/rezerva 20,5/5,0 litru.

Záruka čtyři roky
Servisní intervaly po 10 000 km
Barvy černá, šedá metalíza
Cena 419 990 Kč

Vydáno: 13. 06. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz