Morgan 3wheeler

Kdyby v Morganu Threewheeleru jezdil doktor Skružný, užíval by si krásy krajiny stokrát více než ve staré škodovce. Jenže by se do něj asi nevešel...

Vím, někdo namítne, není to motorka, tak co dělá tady? Je to tříkolka a klasické triky ve stylu nosáčů, co tankují super, přece také normálně řadíme k motorkám. Stejně tak jako Can-AmSpyder, a k tomu už má Morgan poměrně blíž. Je zde ale jeden podstatný rozdíl. Zatímco Can-Am je spíš UFO prošpikované
nejmodernější elektrikou a bezpečnostními systémy, tady je vrcholem moderny zásuvka na 12V v kokpitu.

Ono také není divu, když si vezmeme, že tohle letadlo bez křídel se vyrábělo již ve třicátých letech minulého století a koncept se vlastně nezměnil. Letadlo říkám záměrně. Proudnicový tvar a zejména interiér tohle srovnání přímo nabízí. Chcete nastartovat? Otočíte klíčkem, odklopíte záklopku a stisknete tlačítko. Stejně jako v bombardéru z druhé světové. Akorát tady je důsledek mnohem příjemnější.

Říkám nastartovat, ale tomu musí předcházet jeden dost podstatný úkon. Vlastně spíš výkon. Nasoukat se za volant či, místo spolujezdce. Jestli jste měli možnost sedět v nějakém supersportovním autě, tak víte, jaké to je zasunout se za volant a pak zase vylézt. Tak tady to je asi třikrát těžší, umocněno hodně úzkým interiérem. Zapnout si pás je výkon hodný spíše artisty z nějaké talentové soutěže. Ale to jsou nepodstatné detaily ve chvíli, kdy zmáčknete to tlačítko pod záklopkou a ...

 Motocykly Morgan 3wheeler 2012
Jako se závoďákem. Čím rychleji jedete, tímje Morgan klidnější a jistější.

Když Morgan plánoval po téměř padesáti letech obnovení výroby této stíhačky na kolech (výroba byla ukončena v roce 1952), chtěl použít motor z Milwaukee. Tam bez otálení zvedli prostředníček, zato se velice ochotně nabídli chlapci z Violy - S&S. A jsem přesvědčen, že až na H-D ani jedna ze stran svého rozhodnutí nelituje. Po roce od zahájení výroby totiž Morgan prodává více než dvojnásobek plánovaného množství a poptávka stále stoupá.

Vrátím se na ranvej... Stisknete tlačítko a okamžitě se probudí k životu dvoulitr S&S a prostoupí celý stroj i vás vibracemi a nádherným zvukem. Aby taky ne, když máte hlavu asi půl metru nad zemí a koncovky výfuků končí kousek za ní. Takže pevně sevřít volant, kratičkou řadičkou dát jedničku (mimochodem, pětikvalt pochází z Mazdy MX5) a pomalu spouštět spojku a rozjet se.

Anebo taky ne. Protože jak ji pouštíte a pouštíte, nic se neděje. Nakonec najdete místo záběru asi půl centimetru nahoře od konce a letíte. Dvojka, trojka. A tu už tam můžete nechat a jezdit si celý den, dokud nedojde benzin. To ovšem jen tak nebude, protože dvojitá nádrž má objem 40 litrů a jestliže budete obdivovat krásy krajiny, kochat se a recitovat Máj, dojde vám klidně po osmistech kilometrech.

 Motocykly Morgan 3wheeler 2012
Efektní, ale nebezpečné. Zastavení může způsobit nehodu. Hromadnou.

Ale zaručuju, že tohle nikdy nenastane. Protože to nikomu nedá, nevyužívat všech 115 koní a mamutí krouťák a fantastický podvozek. Ano, jde to, jet v klidu. Jenže počítejte s tím, že tohle je stíhačka a ne cessna na vyhlídkové lety. Tvrdé pérování dá pocítit každý hrbol a díru. Takže se budete kochat, ale také to z vás vytřese duši. Jenže ono stačí zrychlit a vše je najednou jinak.

Už chápete, proč spojka zabírá na jediném místě a když si troufnete (konečně) projet ostřejší zatáčku trošku rychleji, zjistíte, že se to netočí za předkem či zadkem, ale kolem vás. Protože těžiště je strašně nízko a prakticky uprostřed, tam kde sedíte. Už nemáte ani nejmenší pochyby, že by tohle šlo převrátit, a zkoušíte, kam až se dá dostat, kde je hranice. To ale jen do té chvíle, než si uvědomíte, že tahle hračka není vaše a stojí skoro milion. Takže se opět raději vrátíte k Máchovi...

Když vystoupíte, máte pocit ne nepodobný prvnímu letu v malém letadle. Je to něco úplně jiného a skvělého. Promítá se vám, jak jste dali tamtu zatáčku, ten brutální zátah na výjezdu a jak to neuvěřitelně sedí, jak se to nedá utrhnout... "Že se to nedá utrhnout?", směje se pan Zvelebil. Muž, který u nás Morgany prodává. "Tak sedejte!" Souká se za volant, já vedle něj a čekám. Jsme na návsi středočeské vesničky. Klasická autobusová zastávka před kostelíkem a já jen čekám, kdy se za zpoza rohu vynoří Otík s Pávkem.

 Motocykly Morgan 3wheeler 2012
Spojení ladnosti, křivek, krásy. Co chtít víc...

V tom se véčko rozeřve a než se stačím chytnout bočnice, vykroužíme hodiny. Pan Zvelebil se směje: "Ještě jednou?" "Jjjjjjo!" Znovu dokola, tentokrát ještě ostřeji, rychlé kontra a my se v oblaku bílého dýmu šineme bokem přes celou šířku silnice přesně v momentu, kdy z protější zatáčky vyjel děda ve felicií a vidí, jak se bokem a přitom k němu řítí motor mezi dvěma kolama. Chtěl bych mít vyfocený jeho výraz ve chvíli, kdy jsme ho míjeli....

Nicméně tím nic neskončilo. Pana Zvelebila to evidentně začalo bavit a rozhodl se, že zpáteční cestu odřídí sám. A v tu chvíli teprve člověk zjistí, že vlastně s Morganem vůbec nejel. Že i když měl pocit, jak letí a jak je na hraně, že vlastně jen stál a kolem se točila Země. Panebože, to není možné!

Je mi jasné, že mě hodně z vás teď bude chtít kamenovat, ale jsem ochoten se s kýmkoliv vsadit, že na zatáčkovité trati není motorka a jezdec, co by dokázali tuhle bestii dojet. Co dojet, udržet se jí. To, co si s Morganem může jezdec dovolit (který to umí) je neuvěřitelné!

Vím, není to motorka. A není to ani auto. Je to tříkolka, ale naprosto jiná tříkolka než všechny ostatní. Morgan vám umožní všechno, když na to máte. A pokud si troufnete...

 Motocykly Morgan 3wheeler 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
S&S, vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec do V, dva ventily na válec, pětistupňová převodovka, pohon ozubeným řemenem, 1990 cm3, 85 kW (115 koní).

Podvozek

Prostorový rám z vysokopevnostních ocelových trubek, hliníková karoserie na rámu z jasanového dřeva.

Rozměry a hmotnosti

Hmotnost 495 kg, nádrž 40 litrů.

Výkony
0-100 km/h 4,5s, max. rychlost 185 km/h.

Cena:
906 000 Kč


Vydáno: 26. 11. 2012

Autor: Jiří Mls (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz