Mechanik Zdeněk Plašil

A je tu třetí díl našich rozhovorů s lidmi z padoku závodních motocyklů. Tentokrát jsme si sedli a popovídali se Zdeňkem Plašilem, který je již deset let mechanikem týmu z mistrovství světa Supersport.

Jak ses dostal k práci u motorek?
Ve škole jsme chodili na praxi do královéhradeckého Nokamota. Tam jsem poznal kluky z Intermota, kteří tehdy jezdili mistrovství ČR s Markem Červeným a Karlem Svobodou. V roce 2001 jsem tedy s nimi jel poprvé na závody. Pak mě oslovila armáda a po návratu jsem začal pracovat v Intermotu jako mechanik. To bylo v roce 2004, kdy se jely ještě jen stocky. O rok později jsme přestoupili do mistrovství světa Supersport.

Jak vzpomínáš na své první závody ve světě?
Tehdy jsme vyrazili se dvěma jezdci, třemi motorkami a ve třech lidech do Kataru a Austrálie... to bylo zajímavé dobrodružství. V padoku na nás koukali jako na nějakou raritu, tedy hlavně ty týmy, které měly člověka například i jen na vození pneumatik a hlídání nahříváků. My si dělali všechno sami, od těch pneumatik až po rozebírání motorů.

Jak hodně se podle tebe změnilo Intermoto od toho prvního závodu ve světě až po současnost, po první závod roku 2013?

Je to kus historie, rozhodně si Intermoto za ty roky udělalo velké jméno. V padoku se stalo pojmem ve své třídě, Joska Kubíček patří mezi nejlepší manažery celého šampionátu, což ostatně dokládá i cena, kterou dostal za rok 2012.

Asi bych to charakterizoval tak, že když jsme začali, tak jsme byli absolutní amatéři a pomáhal nám tým Klaffi Honda. Dnes je to zcela obráceně, z Intermota se stal plně profesionální tým, který pomáhá jiným týmům. Pro mne jako mechanika se změnilo absolutně všechno. Již nejezdíme s českými jezdci, ale se zahraničními, což v první řadě znamenalo zdokonalit si angličtinu.

 Ostatní Rozhovor: Zdeněk Plašil
"Stal se z nás profesionální tým, který pomáhá ostatním."

Jezdíme na stáže k našim technickým partnerům, kde se učíme na těch nejmodernějších technologiích. Od v podstatě na koleně dělané Hondy jsme přešli ke špičkově připravované Kawasaki, která je minimálně z poloviny v podstatě továrním motocyklem. Dnes už to neděláme ve třech, ale už máme i toho člověka na vození pneumatik a hlídání nahříváků.

Změnilo Intermoto nějak tebe?
Těžko říci... možná jsem ještě větší blázen!

Když zavzpomínáš na své působení u Intermota a na jezdce, pro které jsi připravoval motocykl, který z nich byl podle tebe nejlepší na spolupráci?
Nejlepším byl určitě Tomáš Mikšovský. Nejen kvůli tomu, že byl Čech a s ním si nejlépe rozumíš, a to nejen zrovna u té motorky, ale dokázal si i říci, co opravdu potřebuje na motorce udělat. Gino Rea byl "blázen", naopak Fabien Foret byl absolutní profesionál. Ten přesně řekl, co chce, jak to chce, a muselo to tak být. Nic mezi neexistovalo, jinak po boxu lítaly šroubováky a kladiva.

A naopak našel se jezdec, se kterým se spolupracovalo špatně?
Ne, takový žádný nebyl. V podstatě musíš dělat, že tě to baví. Jinak bys tuhle práci nemohl dělat.

Za závody jsi projezdil kus cesty, podíval ses do Ameriky, Austrálie, Asie, Afriky, Evropu máš sjetou v podstatě celou. Jak na to cestování vzpomínáš, baví tě to ještě po těch letech?
Jasně že baví. Já si to užívám. Hodně se mi líbilo v Americe, nádherná je Jihoafrická republika. Vloni jsme poprvé viděli Rusko a myslím, že to jsme opravdu viděli hodně. Kdybych měl ale odpovědět, kde se mi to opravdu nejvíc líbí a kam se rád vracím, tak to je Austrálie. To je prostě jiný svět.

Dobře, vraťme se ale k práci. Můžeš popsat, v čem konkrétně spočívá tvá práce v týmu Kawasaki Intermoto?
Dělám vždy celou sezonu na motorce jednoho konkrétního jezdce a na ní dělám úplně všechno. Naložit, vyložit, přichystat na tréninky, na závody, pracovat na nastavení a na opravách. Když po závodech dojede kamion domů do dílny, tak se motorky rozeberou a překontrolují.

Pokud je dojetý motor, tak se vymění, to samé platí o dalších opotřebovaných dílech. Jsme v podstatě tovární tým, takže nic starého na motorce nesmí být. V dílně se také udělá ještě před odjezdem na další závod první nastavení pérování a převodů, vše podle dat z předchozích sezon.

 Ostatní Rozhovor: Zdeněk Plašil
Zdeněk a šéf týmu Joska Kubíček po pódiovém uméstění v Brně.

Nejednou tvůj jezdec bojoval o pódium, máte dokonce i vítězství. Jak to prožíváš?
Je to krásný pocit, zvlášť když si uvědomíš, že v té motorce byly tvoje ruce. Pomohls tomu klukovi dostat se na bednu. Nic jsi nezkopal... jsme lidi, stát se to může.

No a naopak, co když třeba v tréninku koukáš v boxu na monitor a vidíš, jak tvoje motorka dělá v kačírku salta, několikrát jde tzv. panna-orel. Co si v tu chvíli říkáš?
Hm... budeme tady do večera... Pak tě napadne, co se vlastně stalo, jestli jsi někde neudělal chybu zrovna ty...

Co dělá mechanik v zimě, když nejsou závody?
Připravuje nové motocykly. Na těch je strašně práce. Přivezou to z krámu a musí se to celé rozebrat a osadit závodními díly. Navíc zima je jediná volná doba, kdy se můžeme třeba podívat na kamion a opravit na něm něco nebo opravit přes léto poškozené věci v návěsu, ve kterém během závodů bydlíme. Navíc do všeho přijdou promo akce pro sponzory nebo samotné testování, a než se naděješ, tak je tu první závod. Pořád je co dělat.

Co rodina, jak bere tvé povolání, kdy jsi v podstatě neustále pryč?
Samozřejmě se rodině i mně vždy stýská. Mám dvouletou dceru a rád se k ní vracím. Například po třech týdnech v Austrálii se vždy hrozně těším domů, ale na druhou stranu si rodina již na tuto mou práci zvykla. Nakonec, jsou za to peníze, tak si zvyknout musela...

A je to dobře placená práce?
(smích) No ty do mě jdeš... hele, přece jinak bych to nedělal. Musí tě to bavit, ale nějaké peníze za to jsou taky. Rozhodně je to jiná práce než každý den vstávat do fabriky.

 Ostatní Rozhovor: Zdeněk Plašil
"Musí tě to bavit."

Jaké je Intermoto coby kolektiv?
Myslím si, že jsme dobrá a přátelská parta mladých lidí. Za ty roky se z Intermota stal plně profesionální tým. Každý říká, že jsme parta z garáže, ale podívej se, kolik profesionálů k nám v posledních letech přišlo. Řeknu to takhle, proč myslíš, že u nás jel Fabien Foret? To neměl nic nikde jinde? Vždyť je to mistr světa! Myslím, že jsme jim ho vrátili zpátky neporušeného a dnes se bude honit opět o titul.

Kdo má hlavní slovo v týmu, tedy co se týče techniky?
To je spíše týmové rozhodnutí. Samozřejmě hlavní slovo má Joska Kubíček a věřím, že i já mám už i dost velké slovo, stejně jako můj kolega Míra Vejdělek, který je hlavní mechanik naopak na druhé motorce.

Motorku máte na každou sezonu novou?
Ano, zcela novou. Na testy jedeme ještě s naší loňskou motorkou, ale na závody do Austrálie nám přijde už úplně nová.

Odkud vám chodí díly?
Něco přijde přímo z továrny v Japonsku, motory z francouzské Akiry a elektronika je Motec, což je australská firma.

Mnoho let jste dělali na Hondách, teď druhým rokem pojedete s Kawasaki. Jak hodně se liší práce na těchto typech motocyklů?
To vyjde přibližně na stejno. Něco se dělá lépe, něco hůře. V podstatě dodavatelé komponentů jsou stejní, takže stále děláš na stejném pérování nebo se stejnou elektronikou.

Vydáno: 29. 05. 2013

Autor: Petr Štola (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz