Martin Sodomek, prezident AMK Hořice

V naší tradiční rubrice "Lidé z padoku" se dnes budeme věnovat postavě, která stojí za samotným řízením závodu. K rozhovoru jsme vyrazili do Hořic, kde nám velmi ochotně odpovídal prezident tamního AMK Martin Sodomek. Blíží se největší český závod na přírodních okruzích, takže je jasné, že hlavním motivem rozhovoru byl další ročník legendárních hořických zatáček.

Představte nám na úvod AMK Hořice, tím nejviditelnějším jsou samozřejmě hořické zatáčky, ale nejen jimi žije váš klub...
Automoto klub v AČR Hořice vstupuje letošním rokem do druhé padesátky závodů 300 zatáček Gustava Havla a pořádá 22. ročník České Tourist Trophy. AMK Hořice čítá okolo 300 jezdců ze šesti zemí Evropy. Vedle toho má náš autoklub celou řadu aktivit ve sportovním odvětví, jako je například spolupořadatelství triatlonu, dále spolu s městem Hořice budeme pořádat podzimní cyklomaraton.

V červenci do našeho kempu zavítají rockové kapely na druhý ročník Rock Festu. Kromě toho se po celou sezonu v našem kempu budou uskutečňovat různé srazy motorkářů a motoburzy. Náš klub se také věnuje dopravní výchově našich nejmenších na dětském dopravním hřišti, které je v provozu už 10 let v areálu kempu U Věže. Od loňského roku se podílíme na Parent projectu pro děti se svalovou dystrofií.

Podívejme se nejprve na přípravu závodu. Kdy pro hořické pořadatele začíná příprava na další ročník zatáček a co s sebou nese?
Jakmile skončí motoristická sezona, tzn. zhruba koncem října, tak začínáme přemýšlet o dalším závodním roce v Hořicích. Celou tuto mašinerii řídí výbor AMK, který se schází v zimních měsících každých 14 dnů a od března každý týden. Celoročně pro všechny aktivity autoklubu pracuje sekretariát. Jsou to stovky hodin dobrovolné a bezplatné práce několika nadšenců, kteří pro závody a klub dýchají.

Kolik lidí se stará o přípravu závodu a kolik jich je potřeba mít na trati během samotného závodu?
O samotnou přípravu závodů se celoročně stará skupina 15 lidí, která stále doplňuje nový tlumicí materiál a upravuje trať. Vedle toho se schází i depaři, kteří udržují kemp v dobré kondici.

 Ostatní Rozhovor: Martin Sodomek
I Jirka Brož se stal legendou Hořic, vyhrál je třikrát.

Samotná příprava závodů začíná týden před daným podnikem a podílí se na ní zhruba 50 lidí. Na trať je třeba rozvézt 5000 pytlů s tlumicím materiálem, připravit prostory padoku, startu, tribun atd. Během samotného závodu je potřeba, kromě služby zdravotnického personálu a hasičů, 208 osob. Jenom pro ilustraci, na trati pracuje 131 pořadatelů včetně 29 traťových komisařů, 16 starťáků, 21 depařů, 10 lidí na svozáku a 30 osob v ředitelství závodu.

Jak se dívají na pořádání závodů představitelé města, máte u nich podporu?
Je jasné, že bez podpory města Hořice bychom v žádném případě nemohli tyto dva závody pořádat. Vedení města nám je nápomocno v řešení bezpečnosti okruhu, v legislativě a v samotném průběhu závodů. Ve dnech pořádání závodů je město vzhůru nohama, protože k nám poslední roky jezdí okolo 20 000 diváků.

Když na druhém konci republiky někdo vysloví slovo Hořice, každému se vybaví dvě věci - trubičky a závody. Je tedy jasné, že většina obyvatel Hořic musí vědět, že bez těchto dvou věcí by o Hořicích nikdo nic nevěděl. Přesto - najdou se mezi místními lidé, kteří závodům nepřejí a takříkajíc vám hází klacky pod nohy?
Pořádání těchto závodů je velice náročné nejen pro AMK, ale pro celé město. Samozřejmě, jak říkáte, Hořice jsou známé trubičkami, motoristickými závody, ale i legendárním pískovcem a sochařsko-uměleckou školou.

Ale vraťme se k vaší otázce. Obyvatelé, kteří žijí uvnitř okruhu, jsou na dva víkendy v roce v podstatě odříznuti od světa. Ano, za ty roky jsou na to zvyklí a my se snažíme těmto občanům vyjít vstříc alespoň kyvadlovou přepravou v prostoru horní části náměstí. Nedá se vyloženě říct, že by nám někdo házel klacky pod nohy. Závody v Hořicích jsou taková tradice jako například Velká pardubická. Touto cestou bych chtěl všem obyvatelům Hořic poděkovat za trpělivost a podporu při pořádání závodů.

Hořice mají již mnoho let jasně dané termínové místo, jenže závodů přibývá. Je těžké najít víkend, který je přijatelný pro pořadatele i jezdce?
Ano, Hořice mají již leta svůj termín, i když se někdy musí reagovat na termíny závodů hlavně v zahraničí. V současné době je naším hlavním cílem nekolidovat se slavným závodem na ostrově Man. Snažíme se najít takový termín, aby byli volní jezdci ze zahraničí a samozřejmě abychom se nekryli se závody na domácí půdě. Je to někdy velká alchymie, ale např. v loňském roce se termín velice povedl, neboť do Hořic přijelo 275 jezdců, ze 16 zemí světa, ze tří kontinentů.

 Ostatní Rozhovor: Martin Sodomek
Vydat se vstříc 300 zatáčkám potřebuje opravdové srdce.

Jak těžké je do Hořic dostat hvězdy z Británie? Co by například znamenalo dostat na zatáčky hvězdy typu Johna McGuinnesse nebo Bruce Ansteye?
Těžké je to každý rok, ale nejtěžší to bylo poprvé před čtyřmi roky. Dnes je pouze problém, jak jsem již říkal, najít ten správný termín. Například Michael Pearson se k nám vrací velice rád a jeho účast je opravdovým bonbonkem. Ptáte se na hvězdy typu McGuinnesse nebo Ansteye. Myslím si, že by si s naší tratí poradili s lehkostí, jenom si nejsem jist, že bychom těmto hvězdám mohli vyhovět z hlediska financí.

Startovní rošt ale není nafukovací, zejména českých jezdců přibývá. Stane se, že musíte někoho odmítnout?
Každým rokem je to složitější. Rošt opravdu nafukovací není a v rámci stále vyšší bezpečnosti musíme přistupovat i k těmto neoblíbeným věcem, že prostě někoho nepřijmeme. Přísní jsme hlavně k nováčkům na přírodních okruzích.

Pro závody na přírodních okruzích neexistuje žádná kvalifikace. Co ale musí splnit jezdec-nováček, který chce poprvé vyrazit do závodu 300 zatáček Gustava Havla?
V Hořicích hlavně posuzujeme, zda jezdec nováček už startoval na některém ze závodů přírodních okruhů v Čechách nebo v zahraničí. Pokud nováček tuto podmínku splňuje, tak do tréninků nastupuje v reflexní vestě.

Máte ve svých myšlenkách nějaké změny pro následující roky?
V hlavě mám spoustu nápadů, ale většinou to skončí na financích. Klub už roky přemýšlí i o jiné motoristické disciplíně, např. enduru. Ale dvě změny budou realitou už letos. Při 51. ročníku 300 zGH budou na startu pouze tzv. moderní motocykly. Rovněž Česká Tourist Trophy, která se jede 15.-16. 6., dozná velkých změn.

Po 21 odjetých ročnících jako jízda pravidelnosti přichází změna, veterány vystřídají třídy Klasik, Sidecary, SPP 125, Supermono + Twin a třída 600 + 1000 cm3. Co se týče změn do budoucna, tak jsem zatím opatrný ve svých plánech, protože nám začíná velice chátrat povrch závodního okruhu, který je značně poškozován těžkou nákladní dopravou.

 Ostatní Rozhovor: Martin Sodomek
Hořický start už viděl 50 ročníků tradičních zatáček.

Vedle tradičních zatáček se v Hořicích jezdí i závod veteránů s názvem Česká TT. Co stálo za vznikem tohoto závodu?
V letech 1992-1993, kdy se v Čechách závody na přírodních okruzích nejezdily, to byla právě Česká TT a jízda pravidelnosti, které postavily na nohy ekonomiku AMK Hořice. Tím i zároveň obnovily tradici slavných 300 zGH.

Nenapadlo vás někdy uspořádat třetí závod i na podzim a vyhlásit třeba "Pohár o Cenu města Hořic"?
Ano, dokonce jsme o tom hovořili i s naším starostou Ivanem Doležalem, který je velkým fandou závodů v Hořicích. Problém je spíše v termínu a zajištění potřebných pořadatelů. Není to jednoduché vše zorganizovat a postavit celou trať. Kromě toho je ještě potřeba říci, že AMK Hořice je jediným pořadatelem na přírodních okruzích, který pořádá dva podniky. Věřte mi, je to velice náročné a vysilující.

Pojďme ale zpět k prezidentu AMK Hořice. Co je jeho úlohou během samotného závodu?
Pro mě je letošní rok velkou výzvou, protože náš dlouholetý ředitel závodů Karel Křovina mi tuto funkci po 10 letech předává. Takže je tady i odpověď na vaši otázku - letos budu dělat při závodech v Hořicích ředitele. V loňském roce jsem pracoval jako sportovní komisař a v letech minulých jsem se věnoval našim sponzorům a hostům.

Jak náročné je shánění peněz na pořádání závodů?
Shánění peněz je stále těžší a náročnější než samotný závodní víkend. Tímto úkolem je pověřeno pět členů výboru, kteří mají na starosti zhruba 130 sponzorů. Touto cestou bych chtěl poděkovat všem našim sponzorům a příznivcům, bez kterých by závody v Hořicích zcela určitě už několik let nebyly skutečností.

 Ostatní Rozhovor: Martin Sodomek
Oslavit vítězství v Hořicích patří mezi nezapomenutelné zážitky každého závodníka.

Vedle krásy závodění a pořadatelské obětavosti jsou se závody na přírodních okruzích spojené i stinné stránky samotné nebezpečnosti. Asi tou nejčernější noční můrou každého pořadatele jsou tragické havárie. Jak hodně se změnil okruh v posledních letech, co se týká bezpečnosti?
Přírodní okruhy mají svoje specifika v tom, že jezdec je ve spojení s diváky a tím jsou závody atraktivnější. Na automotodromech je divák sice v bezpečné vzdálenosti od okruhu, ale jezdce si může prohlédnout většinou dalekohledem. Na všech přírodních okruzích v ČR se rok od roku zvyšuje bezpečnost nejen jezdců, ale i diváků.

Samozřejmě zvýšení bezpečnosti znamená omezení i prostorů pro diváky. Když si vzpomeneme na okruh v Hořicích v osmdesátých letech minulého století, tak byla návštěvnost závodů okolo 25 000 diváků. Od té doby došlo k velkým změnám, např. v Kudrnáčově zatáčce, U Nálevků, U zámku nebo na Dachovské spojce a na dalších úsecích došlo k uzavření prostor pro diváky.

Důvody jsou jasné, rychlejší motocykly, kvalitnější obložení tratě a tím zvýšení rychlosti jezdců. V Hořicích jsme zhruba před 12 lety začali používat jako jediní v ČR bezpečnostní sítě, které pomohly celé řadě jezdců při jejich pádech a tím i ochránily diváky. Každým rokem obnovujeme a rozšiřujeme další prostory, které jsou takto zajištěny.

Závěrečná otázka: co byste závodům v Hořicích přál jako prezident AMK Hořice a jako občan Hořic?
Co bych přál závodům do budoucna? Jen to nejlepší. Dobrou silnici, dostatek sponzorů, jezdců a diváků a hlavně bezproblémové závodění. Jako občan Hořic? Co nejvíce roků závodů, hodně sil a trpělivosti autoklubákům v jejich úsilí udržet motocyklové závody v mece motorismu v Hořicích.

 Ostatní Rozhovor: Martin Sodomek
V Hořicích udělali za poslední roky velký kus v otázce bezpečnosti.



Vydáno: 13. 07. 2013

Autor: Petr Štola (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz