KTM MX modely 2013

Rok 2013 znamená pro oranžové off-roady pořádnou kupu inovací. Při detailnějším prozkoumání terénních kačen zjistíme, že ty nejzásadnější upgrady zaznamenaly především motokrosové speciály 250 a 450 SX-F.

Nářadíčko pro královskou třídu MX1 totiž od této chvíle baští oktanový mok pomocí vstřikování, musí si vystačit se čtveřicí rychlostních stupňů a k životu ho probouzí pouze elektrický startér. Vody třídy MX2 bude čeřit 250 SX-F, která má fungl nový motor vycházející ze základu 350. Celé motokrosové řadě designéři vystřihli úplně nové plasty. Pochopitelně se tak dělo na popud továrních jezdců a všechno má svůj důvod.

Třináctky bezpečně poznáme podle předního blatníku, který může připomínat písmeno X. Důvod? Je pevnější a nevibruje do stran. Jezdec pak naprosto přesně ví, kam směřuje přední kolo, a pak blatník jen tak nepraskne pod nánosem bahna. Nová je i přední číselná tabulka, spoilery či 7,5litrová nádrž. Zvětšil se také airbox, což zaručí lepší přístup ke vzduchovému filtru. Při pohledu na čtyřtaktní dvěstěpadesátku a třistapadesátku zaujme výfukový systém s rezonátorem. Čtyřipade si paradoxně musí poradit s hlukovým limitem FIM 112 dB bez něj.

 Motocykly KTM MX modely 2013 Motocykly KTM MX modely 2013
Modely 2013 mají odolnější blatníky a také zbrusu nové, 7,5litrové nádrže.

Rám třináctkových motokrosů nedoznal větších změn. Byl ale vyztužen speciální destičkou u krku řízení. Změna se dotkla také trubek pod motorem a vibrace se eliminovaly speciálním držákem mezi rámem a hlavou motoru. Rozměrově vyrostla osa zadního kola, která je nyní průměru 25 mm, a tím pádem musela být poupravena i kyvka. Přední vidlice s uzavřenými cartridgemi je nyní plněna novým olejem SAE 4. Ten by měl zajistit ideální vlastnosti i v závěru rozjížděk. Ráfky jsou stále stříbrné, ale výplet se zahalil do černé, podobně jako fungl nová řídítka.

250 přijíždí s kompletně novým motorem vycházejícím ze základu třistapadesátky. Jde o dvouvačkový jednoválec se čtyřmi titanovými ventily a kovaným pístem. Motor dokáže točit až 14 000 1/min, a to je opravdu slušný fofr! Oproti minulému modelu je o půl kila lehčí a o pět koníků výkonnější, takže při 13 500 1/min vyprodukuje 44 koní. Na dvěpade slušná porce, co říkáte?

Motor krmí vstřikování paliva, převodovka je poskládána ze šestice rychlostních stupňů a startování je v režii pouze elektrického startéru. Se všemi letošními čtyřtakty přichází nová technologie výroby karterů. To proto, že jsou lity pod vysokým tlakem. Výsledkem je nižší váha, lepší tažné vlastnosti a v neposlední řadě hladký povrch. Za zmínku určitě stojí fakt, že se servisní intervaly klikovky zvýšily o půlku, tedy z padesáti na sto motohodin.

 Motocykly KTM MX modely 2013 Motocykly KTM MX modely 2013
Nalevo agregát dvěstěpadesátky, napravo čtyřistapadesátka.

Třináctková čtyřipade se také velice slušně pochlapila, což dokazuje maximální výkon 60 koní při 9750 1/min a chuť se podívat až k deseti a půl tisícům otáček. Hlava motoru vychází z enduro modelů EXC 450/500 a skrývá čtyři titanové ventily. Motor celkově odlehčil o 2,5 kg, ale i o 0,8 kg rotační hmoty. Jednak je odléván pod vysokým tlakem a pak místo pěti rychlostmi disponuje pouze čtyřmi.

Argumentem pro absenci pětky má být fakt, že SX-F 450 dokáže svištět na vytočenou čtyřku 135 km/h. Další velice zásadní informací je výměna klasického karburátoru za elektronické vstřikování. Proto musel být použit nový, 65wattový alternátor. Servisní interval klikovky je také po 100 mh. Pokud budete hledat klasický kick start, tak vězte, že si budete muset vystačit pouze s tlačítkem startéru.

250 SX-F: hned úvodem musím říct, že dvěpade jede v celém rozsahu otáček opravdu hodně. Výkon je velice lineární a v celém spektru nepřichází nepříjemný kopanec. Právě to dělá z mašiny velice čitelné a nezáludné motokrosové nářadí. Je až neuvěřitelné, kam až se dá tenhle malý čtyřtakt točit a přitom nepolevuje na výkonu.

Jako na každé čtyřtaktní dvěstěpadesátce je potřeba často a hlavně přesně řadit. S tím nemá sebemenší problém přesná a krátká převodovka, podobně jako s řazením neutrálu. To totiž nebylo dříve ideální. Na vranovské trati se 250 SX-F předvádí jako skvěle ovladatelná a ochotná kočička, která je připravena reagovat na všechny podněty jezdce. Je jí úplně fuk, jestli projíždíte zatáčku v koleji či rychlý vingl venkem anebo skáčete lavici či drtíte rozbitou rovinku.

 Motocykly KTM MX modely 2013
KTM 250 SX-F přijíždí s novým motorem vycházejícim z úspěšné třistapadesátky.

Jen těžko bych tu našel nějaké slabiny, tak jako u špičkových brzd. Po této zkušenosti nepochybuji o tom, že si hobbíci přijdou na své a ocení především neagresivní výkonovou křivku v kombinaci s jistým podvozkem. Profíci si zřejmě poladí pouze pérování a na motor nebudou muset sáhnout.

450 SX-F: oranžové nářadí třídy MX1 je opravdu fest nabroušené a výkon někde kolem šedesáti plnokrevníků si žádá zodpovědnou pravačku. Oproti poslední karburátorové verzi mi však třináctkové čtyřipade připadá o špetku jemnější a čitelnější. Rekce na plynovou rukojeť není tak vzteklá a výkon se dá příjemně dávkovat.

Návrat ke čtyřrychlostní převodovce při prezentaci vzbudil lehké rozpaky, avšak na trati to tak horké není a musím přiznat, že s tím nemám větší problém. Nemusím řadit tak často, a tak převážnou většinu trati valím na druhý a třetí rychlostní stupeň. V porovnání s malým čtyřtaktem 450 neodpouští nechtěné "vrknutí plynem", které dokáže odměnit pořádným čardášem.

Výborný podvozek WP naopak leccos odpustí. Pro mou váhu 68 kg je však pérování tvrdé až moc a určitě bych si ho potřeboval trošku povolit. Nabroušená 450 SX-F obírá o síly poměrně dost rychle, a proto ve svém sedle strpí pouze zkušené jezdce, kteří mají výbornou fyzičku a něco natrénováno.

 Motocykly KTM MX modely 2013
Díky parádní ovladatelnosti jsou průjezdy rychlých zatáček driftem hračkou.

Vydáno: 29. 12. 2012

Autor: Vláďa Novotný - Motorkáři.cz (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: KTM 50 SX bazar