KTM EXC 2014: Bez námitek

Endurová řada EXC prošla pro následující sezonu jemnou dolaďovací kúrou, větší zásah totiž nepotřebovala. Stroje jsou agilnější a mají pružnější motory.

Prezentace pro média z našich zeměpisných šířek proběhla ve slovenské Kopernici v nově vznikajícím soukromém sportovním areálu. Před testováním samotným jsme se na semináři dozvěděli o úpravách a změnách modelů 2014. Rámy jsou nepatrně lehčí, díky počítačové simulaci a také roční praxi s modely 2013 byla určena místa, kde se dá šetřit. Zeslabeny tak byly stěny spodních trubek rámu a trošku se upravila oblast hlavy řízení. Uspořilo se 300 gramů. Změněny byly přední blatníky za účelem lepšího oklepávání lepivého bláta za jízdy, letošní byly moc pevné, lepivá hlína je ucpávala a ztěžovala pohyb řídítek a tím i celkovou ovladatelnost. Pozměněna byla vodítka řetězů, nové jsou spojkové hydrauliky Brembo. Nové jsou i hydrauliky přední brzdy rovněž od Bremba, mají pístek průměru 9 namísto původních 10 mm, čímž se při zachování brzdového třmenu trošku zostřil nástup, zvedl účinek a změkčil chod páčky. Nové jsou řídicí jednotky a palivové mapy, všechny stroje mají kvalitnější konektory se silikonovými obaly, nějaké to rochnění v potoce by tedy nemělo mašinu vůbec rozhodit. Motory mají vesměs delší servisní intervaly. Přední světla jsou nově vybavena halogenovými žárovkami, což prý předtím nebylo možné kvůli jejich velikosti. Přední svítilna je sice i tak o trošku větší, ale v lese prý večer opravdu svítí lépe.

 Motocykly KTM EXC/F 2014

Zatímco u všech modelů se úpravy řešily spíše jemnými modifikacemi, včetně lehkého přenastavení podvozků, čtyřdobá dvěstěpadesátka je nová z gruntu. 250 EXC-F 2013 byla nahrazena zcela novou, jedná se vlastně o 350 EXC-F s menší klikovkou a válcem. Díky záměně strojů se neprodražil vývoj a zároveň bylo dosaženo požadovaného. Zmenšením zdvihu a zvětšením průměru pístu ze 76 na 78 mm se získaly otáčky a slabší spodek. To však bylo kompenzováno zvětšením sacích ventilů z 30,9 na 32,5 mm, což ve výsledku mělo za následek stejný maximální výkon i točivý moment jako u motoru předešlého, ale celé spodní pásmo posílilo. Mezi 6000 a 7000 otáčkami přibyly podstatné čtyři newtonmetry. Stejně jako dvěstěpadesátka i všechny ostatní čtyřtakty používají spojky s talířovou přítlačnou pružinou. Dvoutakty mají klasické pružinky vinuté. Společně potom stroje dostaly lepší víčka palivové nádrže, která by měla jít sundat lehčeji. Jednou rukou, jak nám říkali na semináři, mi to ale stejně nešlo, přece jen si benzin víčko přisaje a jedna ruka s ním nehne...

 Motocykly KTM EXC/F 2014

Testování pro mě začíná na největším 500 EXC, s tímhle motorem se bude dát jezdit po lese na volnoběh bez řazení a to je na rozehřátí a ztuhlé šlachy košer, říkám si. Chtěl jsem si projet trať na stroji, který není zlý, dvoutakt si do neznámé trati na první jízdu tradičně (a přiznávám, že srabácky) nevezmu. Trať je nádherná, krásnější jsme si ani nemohli přát. Část je namotaná na louce, kde jsou z hlíny vystavěné velké tobogány, několik dvojskoků a sutinových lavic. K tomu ještě několik dřevěných lavic, klády, pneumatiky z traktorů a o kousek dále první brod, pak chvíli jízda měkkou hlínou kolem koryta potoka, kde se později vyjela kolej podložená dvaceticentimetrovými, kulatými a nesmírně smekavými kameny. Kdo se v tom zasekl, tak se chvíli trápil. Z potoka trať vedla poměrně prudkým svahem lesem, nebyla nouze o kameny, kořeny, úzké průjezdy mezi stromky po šikmých mokrých pěšinkách. A nakonec sjezd zpět k depu přes velký brod s neznámou strukturou dna. Je až zarážející, jak mi v každé části trati vyhovuje jiná motorka. A také v různé fázi únavy, to se totiž na své soukromé motorce člověk nedozví. 500 EXC je vynikající ve strmých lesních výjezdech plných odvalujících se kamenů. Převodovka je ze všech nejrychlejší, pocitově byste občas potřebovali rychlejší jedničku nebo kratší dvojku, ale to se týká jen těch nejtechničtějších pasáží trati. Když jsem bezprostředně po pětistovce přesedl na 450 EXC, s jen o štamprle menším motorem, překvapila mě rozhodně větší ochota k zatáčení a hlavně jemnější přednes ve spodním pásmu. Když jsem motorku točil kolem nohy v rýze okolo stromu, pětistovka mě tlačila až moc vpřed, čtyřistapadesátka je agilnější, snáz se sklápí a její motor méně vibruje. Pětistovka nastupuje hned, čtyřipade má jemně zvýrazněnou výkonovou špičku.

 Motocykly KTM EXC/F 2014

Přesedám na 350 EXC-F, který na mě po obou dvou motorech působí skoro jako hračka. Kratší zpřevodování dovoluje pomalejší technickou jízdu, střední otáčkové pásmo je velice živé, ale nikoli příliš ostré, teprve ve špičce, která se objevuje plynule, se mašina stává naštvanou a hodně rychlou. Jsem z třistapadesátky tak nadšený, že se mi z ní nechce a zapisuji si ji ještě na jednu následující jízdu. To jsem ale ještě netušil, jak moc mě nadchne zmíněná novinka - 250 EXC-F. Jiné nastavení převodovky a o něco menší rotační hmoty klikové hřídele jsou opravdu poznat. Tam, kde jsem na větších objemech musel řadit silnou jedničku, která unaveným rukám příliš neuleví, na 250 EXC-F jsem mohl v klidu nechat zařazenou dvojku a občas si jen zlehka pomoci spojkou. Motory umí jezdit úplně bez škubání a mlaskání řetězu od volnoběžných otáček, stačí si jen hrát se dvěma ukazováčky, jedním na spojce a druhým na přední brzdě. Jízda se stroji KTM je hra, zábavná.

 Motocykly KTM EXC/F 2014

Odpolední jízdu začínám s velkým dvoutaktem 300 EXC. Je to silák a svůj objem nedává znát, jenom když plyn přidáváte, ale i když brzdíte. Když si dvoutakt jednou za čas při zavřeném plynu "bouchne", vždycky vás popožene o metr vpřed. No a když se vám to stane v ostře zahnuté drážce zakroucené mezi dvěma stromy, najednou jste o metr dál a řešíte novou stopu. Zato v kopcích nemusíte moc řadit, motor má síly dost, do maximálních otáček jsem se snažil příliš nedostávat, protože v nich se motor nezná a tlačí stroj vpřed hlava nehlava. 250 EXC je ve verzi Six Days. Kromě jiných polepů a jiného lakování rámů a několika dílů z katalogu power parts má celohliníkové kryty rukou. Dvěstěpadesátka se mi v první řadě šíleně moc líbí vizuálně, v druhé řadě není tak těžkopádná jako větší třistapadesátka v oblasti rotujících hmot a díky hliníkovým krytům rukou se tolik nebojím mezi stromky. S despektem jsem poté nastupoval na 200 EXC, o které jsem si myslel, že je prostě nejzbytečnější kubaturou v nabídce. Jenže to jsem se pletl, pružnost a výkon se dá již skoro srovnávat s dvěpade, přičemž rotační hmoty působí stopětadvacítkově. Takže nakonec se mi z dvoutaktů líbila nejvíc právě 200 EXC.

 Motocykly KTM EXC/F 2014

A kterou bych si vybral sám za sebe? Z dvoutaktů 200 EXC, ta mi přišla nejohebnější a nejvíce využívající výhody dvoutaktu - malé rotační hmoty. Ve čtyřtaktech bych váhal mezi lehčí 350 EXC-F a těžší 450 EXC-F. Asi by záleželo na tom, kde bych nejvíce jezdil, delší a rychlejší tratě jednoznačně víc vyhovují většímu objemu. Děkujeme za pozvání.




 Motocykly KTM EXC/F 2014 Motocykly KTM EXC/F 2014

TECHNI
CKÉ ÚDAJE:

KTM 200 EXC

KTM 250 EXC-F

MOTOR

Konstrukce

dvoudobý jednoválec, rozvod pístem, jazýčkové sání, výfuková přívěra

čtyřdobý jednoválec, DOHC/4

Směs

karburátor

vstřikování

Spojka

vícekotoučová spojka v olejové lázni, hydraulické ovládání

vícekotoučová spojka v olejové lázni, hydraulické ovládání

Vrtání x zdvih

64 x 60 mm

78 x 52,3 mm

Zdvihový objem

193 cm³

249,9 cm³

Výkon

neudán

neudán

Točivý moment

neudán

neudán

Starter

elektrický, nožní

elektrický, nožní

PODVOZEK

Rám

ocelový rám

ocelový rám

Vidlice přední/zadní

WP USD Ø 48 mm/ WP PDS

WP USD Ø 48 mm/ WP PDS

Brzdy vpředu/vzadu

Ø 260/220 mm

Ø 260/220 mm

Pneumatiky

110/80 R 19; 140/80 R 17

110/80 R 19; 140/80 R 17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor

1471 mm

1482 mm

Úhel hlavy řízení

63,5 stupně

63,5 stupně

Světlá výška

355 mm

345 mm

Dráha odpružení vpředu/vzadu

300/335 mm

300/335 mm

Výška sedla

960 mm

970 mm

Suchá hmotnost

99,5 kg

105,5 kg

Objem nádrže/rezerva

9,5 litru

9 litru

Cena

194 600 Kč

230 300 Kč


Vydáno: 17. 12. 2013

Autor: Jakub Nič (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: KTM EXC bazar