KTM 690 Duke: čtenářský test

Nuda, málo radikální, příliš hodný bike. První ohlasy na nový Duke 690 byly na fórech motocyklových serverů celkem vlažné, přestože nás i ostatní kolegy z branže tento motocykl překvapil vysloveně pozitivně. Rozhodli jsme si to tedy vyříkat a pozvali vedení KTM CEE a čtyři z vás, čtenářů, k celodennímu testování.

Měli jsme štěstí, testsession sice proběhla na samém chvostu sezony, na konci září, ale až na ranní spršku a celkově chladnější počasí kolem 15 °C nám to vyšlo na jedničku. Je jasné, že tady nešlo o to dostat bike nebo jeho prochladlé obutí na hranice možností, ale čistě o získání vlastního a nezaujatého pocitu z nového Duka.

S ohledem na charakter biku jsme vybírali také trasu - jedná se o další z našich standardních testovacích "okruhů" kolem komína, kterým protáhneme všechny nebo téměř všechny testovačky. Trasa měřila i se zajížďkou na oběd do malebného kraje pod Moníncem cca 160 km a najdete tu téměř vše, různými poloměry zatáček podél Vltavy počínaje a pestrou paletou povrchů České Sibiře konče.

Čtenářskou obec reprezentovalo složení neméně pestré: svérázný cestovatel Tyfus sedlá například Suzuki V-Strom 650, kliďas Honza dvanáctkové GS, Libor svižnou Italku Dorsoduro a Jirkovi, který teprve začíná, se momentálně v garáži uhnízdila lehce omšelá MZ 250 ETZ.

Tyfus, Suzuki V-Strom 650
 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013

Co jsem čekal od nového Duka 690? Ostrou motorku, která si ještě na trojku bude přizvedávat přední kolo. Nepohodlný posaz na prkně místo sedla, obrovské vibrace do rukou a nutnost vytáčet jednoválec do krajnosti, aby jel svižně - jsem zvyklý na dvouválcové motocykly, rád cestuji, dost často i ve dvou, proto hledám za řídítky spíše pohodu a uvolněnost než agresivitu za každou cenu.

Proto mne dost překvapilo, že Duke je vlastně hodná motorka, na standardní palivovou mapu se na zadní kolo nezvedá a jde pořád krásně za plynem. I posaz je překvapivě pohodlný, příjemně agresivní a je přímo okouzlující, když v zorném poli řidiče není nic než krajina a cesta, na to zvyklý nejsem.

 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013
Obvykle krotíte motorku, na Duku 690 musíte krotit sebe!

Vibrace jsou, čekal jsem ale větší. Po sto šedesáti kilometrech mě docela brněly prsty. Možná má KTM v záloze sady tajných cvičení pro jezdce na jejích jednoválcích, která by nepříjemnostem s vibracemi dokázala předejít... Motor se vytáčí rád, ale není to nezbytné, od čtyř tisíc otáček krásně táhne. V pěti a půl tisících dává maximum točivého momentu a to je místo, kde jsem držel ručičku otáčkoměru celou dobu. Zrcátka jsou tristní, většinou v nich nic nevidíte.

Celkový dojem ale překvapivě dobrý: Obvykle krotíte motorku, na Duku 690 musíte krotit sebe!

Jirka Remeš, MZ 205 ETZ
 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013

Celkově si myslím, že Duke může mnoha jezdcům mnoho nabídnout. Řekl bych, že takový zážitek vám ve skutečném světě provozu nenabídne žádný supersport a že spousta mých vrstevníků toužících jen letět 250 km/h se o hodně ochuzuje. Je to nezáludný malý velký rváč, se kterým můžete řezat zatáčky, rychle akcelerovat a agresivně brzdit, a ano, to vše v legálních rychlostech.

Vše na něm je podřízeno aktivnímu sportovnímu charakteru. 70 koní možná nezní jako moc, ale využít se dají všechny a prakticky kdekoliv, nejsou zavřené v žádném zlatém trezoru na dálnici nebo na okruhu, i když ani tam se motorka neztratí. Výkon je v celém spektru, co se však musíte naučit mít rádi, jsou rány kladivem pod 4000 otáček. Jinak je to určitě dobrý kauf.

 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013
Duke 690 je podle mě motocykl pro normální lidi. Normální, ale neskutečně akční.

Motor se musí vytáčet, ne proto, že by ve spodku nebyl výkon, ale protože pod 4000 otáček cítíte každý výbuch a pohyb masivního pístu jednoválce, pod 2000 motorka dokonce doopravdy cuká za řetěz. Chod motoru je v tomto spektru opravdu hrubiánský, ani ve vyšších otáčkách otřesy úplně nezmizí.

Libor, Aprilia 750 Shiver
 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013

Mimo město se Duke nechá pobídnout i ke svižné jízdě, ale nejvíce zábavy si s ním užijete v zatáčkách. Ještě nikdy jsem nejel na žádné motorce, která by se tak ochotně skládala do zatáček a já si užil tolik zábavy. Duke je prostě vynikající, a to včetně posazu a širokých řídítek.

Další skvělou věcí, která mě na Dukovi zaujala, byla plynová rukojeť se systémem ride-by-wire, který bez problému poslouchal mé příkazy, na což nejsem u svého motocyklu moc zvyklý. Na své motorce se potýkám se zpožděnou reakcí či nepřesnou dávkovatelností plynu.

 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013
Nejvíc mě překvapila reakce plynové rukojeti - co tam dám, to tam je...

Opravdu výborný je Duke v zatáčkách. I když to s rychlostí v zatáčce přeženete, na Dukovi nemáte vůbec problém v náklonu brzdit, nemá tendenci se stavět, ale krásně si drží stopu a jede dál, jako by se nic nestalo. Nevím, jestli je to nízkou hmotností stroje nebo výborným podvozkem. Celkově jsem byl velmi pozitivně překvapen a vážně uvažuji nad tím, že bychom si Duke spolu se synem pořídili jako další motorku.

Honza, BMW R 1200 GS
 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013

Motorka jede neuvěřitelně, plyn je přesně dávkovatelný, za celou dobu jsem si nevšiml žádné prodlevy ve výkonu a při držení 4000-5000 otáček jsem si "všiml" šestky až při cestě zpět na delší rovině. Na trojku moto umožní jet 60-80 a pořád v pohodě, pořád by chtělo zrychlovat a k omezovači otáček je stále daleko.

Taktéž za celou dobu jsem necítil zásah ABS, což může být způsobeno a) defenzivní jízdou anebo za b) ABS zasahuje až ve chvílích krajní nouze a nechá vás moto řídit, jak potřebujete. Vypnutí ABS je otázkou okamžiku (spínač na panelu vedle otáčkoměru). Při jedné ze zastávek nám bylo ukázáno, jakým způsobem lze přepnout palivovou mapu (jeli jsme na standard) kruhovým přepínačem pod sedlem spolujezdce.

 Motocykly KTM 690 Duke: Čtenářský test 2013
Přestože jsem "jednoválcista", zanechal ve mě Duke silný dojem!

Motor má pro mě syrový zvuk, drsné neuhlazené chování, přiměřené vibrace do rámu/sedla, nikoli však do řídítek. Podvozek je tvrdý, prostě motorku pod sebou cítíte v tom nejlepším smyslu. Pouze při přejíždění příčných nerovností v "určité" rychlosti jsem měl pocit, že je podvozek neklidný. Taktéž, s mojí vahou, která je mírně podstandardní, než je váha daná EU, jsem byl spokojen s tlumením přední vidlice, která byla dostatečně tuhá a při brzdění se nezanořovala. Za svého klidného boxera bych ale Duka nevyměnil. Alespoň ne teď.

Vydáno: 02. 06. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz