KTM 350 Freeride

Jednoduchá forma je sice tím, co dělá tohoto křížence endura a trialky zábavným, zároveň ovšem podnítí vrozenou obezřetnost při pohledu na cenovku. Našinec zkrátka nemá rád, když mu za větší peníz servírují méně motorky, a sám jsem na to zprvu nenahlížel jinak...

 Motocykly KTM 350 Freeride

To je pokaždé „radost“, když pilot přivyklý silničním strojům zase jednou naskočí do terénní zbroje. Vrže, skřípe, nohy mu ztěžkly. Utrpení ale končí při naskočení na sedlo, kde si Freek získává první sympatie. Měřím 175 cm a dosáhnu! A oběma, a v pohodě, couvám, odrážím, o tom si s enduro speciálem mohu nechat zdát – tohle je pro běžný život s ní ohromně důležité. Je to i pěkná motorka, má 690 SM stojíc v garáži přímo vedle působí oproti grafice, tvarování plastů a řízu Freeka už jako do baloňáku oděný postarší muž drobící housku holubům v parku.
Porovnávám i ovládací síly nastavitelných ručních páček, poněvadž jejich ultralehkým chodem KTM prosluly. U 690 běžně tisknu spojku jen ukazováčkem, na Freekovi bych to snad zvládnul i nehtem – až takový je tam ještě rozdíl. Motorku už přede mnou pár jedinců sedlalo, proto mám šanci vidět nejvíce exponovaná místa: koncovky výfuků, zadní bočnice, blastery, spojkové víko – okopané, opadané. Jinak by mělo být vše „nezničitelné“, jen doporučuji namontovat hliníkový „šucplech“ pod motor. Dle prvního dojmu je tedy Freek příjemný, sedne vám už při osedlání (což potvrdil i náš Michal měřící 193 cm), „straňákem“ nastavuji pouze ostřejší nástup zadní brzdy a vyrážím!

 Motocykly KTM 350 Freeride

Hopla hej, nejsem gay, ale skáču na kluky: náš fotograf Ondra zaslechl sound jednoválce, využil příležitost a zaujal pozici v místě, kde jsem doskakoval na zem. Neucukl ale a spoušť Canonu cvakala jako ventily v hlavě válce. „Ahoj, tak to máme nafocený i pěkně zespodu,“ smál se. Hm, co dodat, je to nebojsa – to se dnes bude hodit. Opodál stojí opřené jeho horské kolo, tam, kam pojedeme, by se s ničím jiným ani nedostal. Chceme focení pojmout skutečně jako „free ride“, „ortodoxní“ stereotyp v podobě pilování stylu na motokrosové trati jsme si s prominutím odpustili docela. První minuty prozrazují, že na rozdíl od EXC-F 350, které jsem na moment osedlal loni, má Freek plyšové chování podvozku, dává opravdový přehled o tom, co se děje pod koly, jen těch informací nepodává tolik a takovým stylem, aby vás to stresovalo.
Motoru chybí zběsilá výkonová špička dárce jádra EXC-F 350, ale to nevadí. Single jde hned na věc horlivě po sebemenším otočení plynové rukojeti, dělá to ale sametově, je příjemný, není to uštěkaná mrcha. V libovolných otáčkách vezmete za plyn a hned je tam silný zátah s vážně náruživým zvukem, motor se prostě vytáčením baví, to je základní příslib pro jeho radostné využívání, přítomnost vibrací si uvědomíte až při rychlé konstantní jízdě na šestku. Uvítal bych možná více síly jen pro utrhnutí zadní přilnavé pneu, na druhou stranu na sypkém povrchu tam máte smyk na počkání, respektive na povel. Řazení je jemné, s krátkým odstupňováním a kadencí kulometu. Nepřesnosti (falešné neutrály při řazení nahoru), které znám z motorů LC4 i LC8 (silniční obuv), zde neexistují! Omezovač není pro hobbíky nastaven přehnaně nízko a celé je to o zábavě v relativně nízkých rychlostech: na jedničku, na dvojku a na trojku jde Freek nenásilně vyhoupnout na zadní a usnadňuje tím mnohá další počínání.

 Motocykly KTM 350 Freeride

Zvuk výfuku nikoho neruší! Potkávám rybáře na cestách kolem vody, „landaur“ maminy na přílesních stezkách a nikdo nenaznačoval, že bych obtěžoval, naopak, kamarádský kukuč masky a příjemný zvuk způsobily, že se leckdo dal se mnou do řeči a měl chuť bike jen tak osedlat. A když vycítíte problémy, postaveni do stupaček zahučíte do nejbližšího sešupu, kde rychlostí chůze neslyšně splynete s houštinou. O týden později tu samou trasu absolvuji v sedle útočné Yamy WR 450 F a… málem mě ukamenovali, doslova. Musím říci, že si nedovedu představit podařenější způsob, jak do motorky vtisknout to nejlepší z obou světů. Mluvím o duální ergonomii Freeridu coby endura a šlapačky – nemá to chybu, fakt.
Trialové pneu Dunlop D803 jsou špička, když zaklapnete v prudším výjezdu, pořád je ještě šance se odtamtud z nuly plynule vyškrábat. A superjemná odesílka výkonu na zadní kolo to jistí. Dunlopy s měkkou směsí ale mizely před očima, z toho důvodu nám importér dopřál Freeka bez homologační sady, abychom jim pneu na silnici neoddělali za odpoledne. S D803 se cítíte dobře i na travnatém povrchu a hluboké vrstvě tlejícího listí – z otáčení smykem o 180 stupňů bez kontaktu se zemí uděláte kolorit každé jízdy.

 Motocykly KTM 350 Freeride   Motocykly KTM 350 Freeride   Motocykly KTM 350 Freeride

Stojí za ty peníze? To nedokážu říci s jistotou. Pokud by stála 129 tisíc, okamžitě ji doporučím všem jako povinnou věc do garáže, kvalitně postavený antistresor s motorem. První hodiny zavládne u každého velká euforie z jízdy, nicméně si myslím, že ta vůbec nepotrvá věčně, pokud: a) kolem bydliště nemáte vyšší kopce s úchvatnými vyhlídkami, b) vám nevadí, že takto krásný bike můžete „zahodit“ na skalisku, c) vám nevadí, že příjemná cestovní rychlost pro dojíždění do práce končí někde kolem 80 km/h, d) vám nevadí, že musíte měnit olej po 20 mth (1,2 l).
Jeden pocit u mě ale přetrval – neznám jinou motorku, která by mě ve všem, i při těch největších „koninách“, tak strašně moc podporovala. A nebylo to jen nízkou hmotností, tady už jde o víc, o perfektní vyladění – během dne s Freeridem jsem nezažil ani jednu „krizovku“, co víc ještě dodat. Je vidět, že lidé v KTM poctivě vyvinuli a odzkoušeli každý díl tak, aby skutečně fungoval a přinesl celku co největší použitelnost a faktor zábavnosti.

 Motocykly KTM 350 Freeride

KTM Freeride

MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec DOHC, čtyři ventily, vstřikování paliva, hydraulicky ovládaná spojka, šestirychlostní převodovka, řetěz.
Kompresní poměr 12,3:1
Vrtání x zdvih 88 x 57,5 mm
Zdvihový objem 349,7 cm³
Výkon  23 k při cca 7000 1/min

PODVOZEK
Hybridní rám z ocelových trubek, hliníkového odlitku a plastového výlisku, přední vidlice USD, zdvih 250 mm, nastavitelný odskok, zadní jednotka, zdvih 260 mm, nastavitelný odskok, komprese a předpětí, kotoučová brzda vpředu i vzadu.   
Pneumatiky 90/90-21; 4.00-18, Dunlop D 803

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1428 mm, světlá výška 325 mm, objem nádrže 5,5 l, výška sedla 895 mm, pohotovostní hmotnost 103 kg.
Záruka dva roky
Barva oranžovo-bílá „KTM“
Cena 183 500 Kč

Vydáno: 20. 09. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: KTM 200 Duke bazar