KTM 200 Duke

Nebývá tak docela pravidlem, že jen tak zastavíte u krajnice, opřete motorku o stojan, zadíváte se kolem ní, na ni a sami pro sebe zakřičíte: "Jo, tohle je přesně ono!"

Nejmenší Duke, tedy 125, je na trhu teprve rok a půl, a už jej předchází pověst hodná velkých legend. Tolik lidí ho na ulici poznává. "To jen ten Duke, že jo?", "Dvoustovka, nebo stopětadvacítka?", znělo během testu opravdu častokrát. A nejen z úst youngsterů, ale úmysly na koupi se netajil ani leckterý padesátník! V nabídce KTM figuruje dvoustovka jako naked bike, ani ti méně znalí věci však nemusí číst mezi řádky příliš zdlouhavě, aby pochopili, že supermoto faktor novinky nezůstane neviděn a nevyslyšen.

 Motocykly KTM 200 Duke 2012
Omezovač zasahuje na 10 500 1/min, rozsah použitelných otáček je ohromný...

Nebudu nic předstírat, už loni mě hodně potěšil model 125 Duke (MC 6/2011), letos, po vyzvednutí dvoustovky a prvních pěti kilometrech v sedle, mám jasno - větší použitelnost, ještě větší dospělost a právě ten díl zábavy navíc, který už se na palubu stopětadvacítky nedostal. Motorka je fortelně postavená, ze stojánku už přesouváte i nějakou hmotu navíc, všechny díly dobře lícují a drží, jednoválci v krásném příhradovém rámu byste klidně přisoudili i větší objem, než je 200 cm³, a to je moc dobře.

Stejně jako loni nadšeného téměř dokonalým celkem, obdivuje zadní lampu a směrovky využívající služeb světelných diod, zkoumajícího palubní přístroj, který umí proměřovat i hodnoty, jako jsou průměrná rychlost a průměrná spotřeba paliva, mě tady více či méně zamrzely jen tři věci. Páčka přední brzdy měla být nastavitelná, na dvoustovce budou jezdit drobná děvčata i pořádně odrostlí piloti, ne všichni si na neměnnou pozici zvyknou.

Druhá věc: tvrdé rukojeti. Při prvním ohmatání mi v hlavě vyvstaly vzpomínky na naše staré zahradní kolečko, dvakrát mi z nich málem sklouzla rukavice - katalog doplňkových dílů plný "vyvoněných" měkoučkých gripů nechává pozdravovat. Třetí výtku vysílám k na první pohled dokonalému hi-tech palubnímu přístroji - odečítat číslice jeho otáčkoměru je nesnadný úkol, číslíčko "7" jsem nakonec nalezl někde nad levým okrajem numera tachometru, které leží nejvíce vpravo. Zbytečná informace ode mne? Nu, "uvidíte" sami!

 Motocykly KTM 200 Duke 2012 Motocykly KTM 200 Duke 2012
Přístrojovka je hodně vyspělá. Vrtání je o 14 mm větší než u 125.

A číslo "7" je při soužití s dvoustovkou důležité coby hranice mezi pružností a sportem. Při 7000 1/min jede Duke na šestku 100 km/h, ještě příjemná cestovní rychlost končí někde za 110 km/h. Od 7500 otáček začíná jít dvoustovka zostra na věc. Pokud bych měl vystihnout nástup do jejích nejživějších otáček, přirovnal bych to k dvoutaktnímu propláchnutí. Lehce dutý a nadmíru odhodlaný zvuk rovněž připomene doby na dva takty bijících hrdinů, kteří s minimem kubických centimetrů dokázali stačit čtyřtaktním bohům objemu.

Ve vysokých otáčkách si na zátah motoru nebude stěžovat zřejmě vůbec nikdo, co je však možná ještě důležitější - s dvoustovkou se už předjíždí bez podřazování, a to z ní dělá naprosto účinný prostředek pro každodenní používání bez stresu. Nasednete, zařadíte, svezete se, dojedete na místo, bez usilovného pátrání po posledním koni výkonu jako u 125. A maximální rychlost? 135 km/h bez zalehávání. Ano, větší 250 umějí zahrát hudbu k ještě veselejšímu tanci čísel, ale mně osobně maximálka předvedená touto dvoustovkou postačuje.

Samostatnou kapitolou je podvozek. S dvoustovkou (v rámu) nemá sebemenší problém, přežehlí opravdu všechno a podrží v okamžicích, kdy sám jezdec nebo jiný účastník provozu udělá nějakou řádnou pitomost. Jediná možnost nastavení je přitvrzení zadní jednotky, víc vážně ani není potřeba. Přední brzda ByBre (od Bremba) funguje s ohledem na cílovou skupinu.

 Motocykly KTM 200 Duke 2012
ByBre, to je Brembo pro maloobjemové stroje.

Kvůli začátečníkům nemá ostrý nástup, zkušené potěší druhotnou vlnou nástupu síly. Zadní kolo při prudkém brzdění vyskočí k nebi na požádání, po pár takových eskapádách však přední brzda na páčce citelně vyvadne. K zadní brzdě nemám nejmenších výhrad - divočákům sekunduje, na mokru pomůže.

A spotřeba? Ač se mi palubní přístroj snažil nakukat hodnotu 3,6 l/100 km, podle svých propočtů jsem na tom byl o 0,4 l hůře. Takže 4 l/100 km - při tempu "co to dá". Nikam výše už se spotřeba nevyškrábe, při "jen" sportovním způsobu jízdy nebude problém jezdit pod 3 l/100 km.

Konečný verdikt? Kvality, které dvoustovka Duke nabízí, plně korespondují s cenou, za 109 000 Kč získáte vzhledově exkluzivní bike postpubertálního rázu (k úplně dospělosti mu ještě krůček schází), s bezvadným podvozkem a snově ovladatelný, s informacemi nabitým kokpitem a motorem, který má ohromné, živé kouzlo a kilometry ukusuje bez jakýchkoliv předsudků pramenících z jeho zdvihového objemu. Kdekdo s ním dojde naplnění svého snu o ideálním motocyklu: "Jo, tohle je přesně ono!"

 Motocykly KTM 200 Duke 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování paliva, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky.
Vrtání x zdvih 72 x 49 mm
Zdvihový objem 200 cm³
Jmenovitý výkon 19 kW (26 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment 20 Nm při 6800 1/min

Podvozek
Příhradový rám z ocelových trubek, obrácená vidlice Ø 43 mm vpředu, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka, nastavitelné předpětí, jednoduchá kotoučová brzda vpředu Ø 300 mm, čtyřpístková plovoucí radiální čelist, kotoučová brzda vzadu Ø 230 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 3,00 x 17; 4,00 x 17
Pneumatiky 110/70 R 17; 150/60 R 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1361 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 150/150 mm, hmotnost bez paliva 125 kg, výška sedla 810 mm, objem nádrže 10,5 litru.

Záruka dva roky
Barvy: oranžovo-černá "KTM"
Cena: 109 000 Kč

Vydáno: 14. 01. 2013

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: KTM 200 Duke bazar