Jirka Hanyk: věřím, že Brno bude

Rozhovor s manažerem týmu ProRace Jiřím Hanykem, který nám prozradil plány jeho týmu pro rok 2013 ale i několik dalších zajímavostí z dění okolo týmu ProRace.

Jak s odstupem hodnotíš sezonu 2012?
Byla to naše první sezona v mistrovství světa Supersport, kterou jsme s týmem ProRace podstoupili samostatně. Takže se dalo očekávat, že neproběhne všechno úplně košer. Začátek sezony byl tedy s velkým nasazením, pak přišlo velké zklamání, po kterém jsme podle mne udělali velký kus práce, takže finále již zase bylo super. Myslím, že práce odvedená v roce 2012 se vyplatí v sezoně 2013.

Kdybys měl z letošní sezony vyzdvihnout nějaký top okamžik, který by to byl?
Samozřejmě ihned se nabízí vítězství pana Lanziho, ale na druhou stranu ten závěr a to, že jsme se dali dohromady s Gaborem a že on s námi chce zůstat a jezdit u nás, je pro mne ne-li stejné zadostiučinění jako to vítězství. Ale samozřejmě vítězství je vítězství, i když bylo takové, jaké bylo...

... na to se ale historie neptá, podmínky byly stejné pro všechny...
Jasně, to je jedno, ale rád bych měl jedno regulérní vítězství.

Dobře, přejděme na druhou stránku závodění. Jaký byl podle tebe naopak černý okamžik sezony 2012?
Černý okamžik je jasný. Bylo to, když nám Lukáš oznámil, že s námi jezdit nechce, a hodil do koše veškerou práci a veškeré naděje, které jsme do něj vkládali. Když pominu peníze a ztrátu času, tak to pro mne osobně bylo obrovské zklamání. Byl jsem tehdy opravdu hodně naštvaný, nakonec při vzpomínce na tu dobu jsem naštvaný dodnes. Pro mne to bylo v této práci asi největší zklamání v kariéře manažera. Na druhou stranu jsem rád, že se tak stalo, protože díky tomu máme dnes jezdce, jakého máme.

Hovoříš o penězích. Dá se nějak vyčíslit ztráta pro tým?
To je těžké takto vyčíslit. Byli jsme s Lukášem dvakrát ve Španělsku, najezdili jsme tisíce kilometrů. Kdybychom toto vše dali hned na začátku Gaborovi, tak jsme byli na konci sezony někde jinde. Nejde to vyčíslit, protože ty prostředky bychom do toho stejně vložili. Těžko říci, jaká to byla finanční ztráta. Pro mne osobně to byla ztráta morální. Nechci se o tom rozpovídávat, protože jsem z toho byl hrozně zklamaný.

 Ostatní Rozhovor: Jirka Hanyk
Gabor Talmacsi je trumfem týmu ProRace.

Přejděme na rok 2013. Jezdecky je vše dáno. Vy jste byli první z českých týmů a ne-li i první ze všech týmů, které měly jasno v otázce jezdeckého složení pro příští sezonu. Ptejme se tedy na techniku. Zůstává stejná, nebo její vývoj pokročí někam dál?

Nějakou evoluci ve vývoji motoru děláme, ale v ostatních komponentech zůstáváme u starého. V podstatě se není kam hnát, pokud nechceš změnit značku motorky. Honda moc jiných možností nenabízí.

Plánujete v průběhu roku přejít na Hondu modelové řady 2013?
Zatím ne, není totiž na ní nic lepšího. Jsou na ní jiné vidlice, které ale údajně jsou horší než ty, co na ní byly dříve. Jsou na ní úžasně nádherná kola, která ale jsou těžší než ta původní. A že má nová Honda jiné kapoty, tak to nám asi nepomůže... Možná někdy v sezoně přejdeme na novou motorku, ale co vlastně znamená nová motorka? Je to naprosto stejné, jako kdyby sis v roce 2012 koupil motorku z roku 2011. Teď je to naprosto stejná situace... že má jiný náfuk? Zatím nikdo neprokázal, že to k něčemu bude. Navíc ta nová motorka bude k dispozici někdy v březnu, takže stejně začít musíme na starých. Pokud vím, tak nikdo z Honda týmů ji mít na začátku sezony nebude.

Vloni v zimě jste udělali nějaký vývoj v elektronice, připravili jste si zcela nový svazek. Plánujete toto posunout někam dál?
Zůstáváme u toho samého, jen vše inovujeme do nového materiálu. Nějaké snímače budou nové, ale co se týče konfigurace, tak vše zůstane jako v letošní sezoně. Možná se něco přidá, ale již nic závažného. Ostatně podle mne tam už těch krabiček je dost...

 Ostatní Rozhovor: Jirka Hanyk
Tým ProRace není veliký, ale výsledky za sebou rozhodně má.

Jak bude probíhat zimní testovací příprava? Bude ještě něco do Vánoc?
Ne, do Vánoc rozhodně již nic nebude. Hned na začátku ledna jedeme do Španělska, kam se ještě vracíme v polovině ledna, kdy budeme testovat v Almerii a Jerezu. Pokaždé po dvou dnech. Dohromady budeme mít tedy natestováno nějakých šest sedm dní ve Španělsku.

S jakými cíli půjdete do nové supersportové sezony?
S cíli, které si dal Gabor, vyhrát to.

Ano, ano, Gabor má na Facebooku plakát, kde už má napsáno "Champion 2013"...
... ano, jde do toho správným srdcem, chce to vyhrát. Co na to říci? Asi to tak má být!

Jak na tebe zapůsobila zpráva Automotodromu Brno, že nebudou pořádat závod WSBK?
Je to samozřejmě škoda. Je to jediný závod ve střední Evropě a pro Čechy, Maďary, Poláky to je jediná možnost, jak se na superbike přijít hromadně podívat. Další nejbližší závod je někde na Nürburgringu, nebo nějaká Itálie. Tam ale moc Čechů ani Maďarů nepojede. Na druhou stranu já jsem přesvědčen, že ten závod v Brně bude.

Co tě k tomu přesvědčení vede?
Vede mě k tomu to, co nám řekli pánové z Dorny, kteří potvrdili, že není nic ztraceného, že se o Brnu bude dál jednat.

S kým? ... říkali pánové z Dorny...
S kým by asi mohli jednat, že jo... Tady nikdo není, tady je jen pan Ječmínek. Pochybuji, že by to udělal někdo jiný. Pokud se pan Abraham šprajcne, tak samozřejmě závod nebude. Na druhou stranu by byl ekonomicky asi sám proti sobě, kdyby jim ten okruh neprodal. Věřím tomu, že ten závod bude.

Co říkáš na plány omezení elektroniky a celkového snížení nákladů?
Z mého pohledu to je rozhodně správná cesta. Nejsem proti. Nevím, jak to chtějí udělat, jaká pravidla chtějí vymyslet, ale určitě je tam několik věcí, jako například omezení počtu otáček, zákaz kontroly trakce a podobné věci, které se dají v podstatě aplikovat na všechny motorky. Pak to bude víc o ježdění a o tom, co ten kluk umí.

Co rozšíření šampionátu mimo Evropu?
Je to mistrovství světa, tak by to asi mělo být.

Kde je podle tebe přijatelná hranice v počtu zámořských cest?
Tak Austrálie se asi bude jezdit vždy. Osobně by se mi líbilo, kdyby se jezdila i Jižní Afrika a Amerika. To znamená tři zámořské závody. To, že v roce 2013 pojedeme do Austrálie a pak je ihned Indie, je super, ale pro všechny to bude obrovský záhul. Všichni se z toho s prominutím po... Být čtyři pět týdnů pryč, tak to je opravdu nářez. Tak tohle se mi nelíbí, ale asi je to jen osobní rovina pohledu. Samozřejmě jsem za Indii rád, ale mrzí mne, že se nepojede Laguna Seca. Podle mne by se Amerika prostě jezdit měla.

 Ostatní Rozhovor: Jirka Hanyk
Radost z vítězství v Assenu byla veliká.

Když se českým fanouškům neukážete v Brně, tedy pokud by se opravdu nejelo, přemýšleli jste o nějaké jiné prezentaci před českými diváky?
Zatím jsme nad ničím takovým nepřemýšleli. Ani nevím, jak to vypadá podle kalendáře, ale asi tam moc času nebude.

Závěrem mi tedy řekni, jak je tvůj tým v tuto chvíli připraven na sezonu 2013.
Jeee... vždyť sotva skončila sezona 2012... Teď budou Vánoce. Jak jsme nachystaní? Makáme na tom. Makáme na tom, abychom bojovali vpředu. Chceme konečně bojovat o první pětku.

Takže pro tým je cíl první pětka? Vím, že pro jezdce je cíl mistr světa, pro tým tedy top 5?
Ano, alespoň pro mne osobně.

Myslíš první pětka jezdecky, nebo mezi týmy?
Jezdecky. V týmech je to těžké. Když jedeš s jedním jezdcem, tak to sice není nereálné, ale je to strašně těžké. Letos jsme s jedním vítězstvím skončili na osmém místě mezi týmy. Do pětky v týmech... ani nevíme, jestli to bude mít nějaký smysl. Nikdo neví, co vlastně udělá Dorna, navíc je v tom ohodnocení tak malý rozdíl, že na to ani nekoukáme. Pro nás je cíl pětka mezi jezdci.

Koho vidíš jako největšího soupeře tvého týmu v roce 2013?
O tom jsem takto ještě nepřemýšlel.

Tak se tedy zeptám, jak bude podle tebe silný Lowes na Yamaze.
Pokud to zase třicetkrát zahodí, tak ani moc ne.

Co si myslíš o novém továrním týmu Kawasaki?
Každému soupeři přeji jen to nejlepší. Všichni víme, že to není jen o tom pilotovi, ale i o té technice. Těžko srovnávat privátní tým ProRace se soukromou Hondou a omezenými prostředky s týmem, který disponuje zdaleka jinými financemi a doslova jich vyhazuje tolik, kolik si namane. Na druhou stranu, ani v tomto případě není důvod předem stahovat kalhoty, brod je ještě daleko.

Jaká je vlastně vaše podpora od Hondy?
Nerad bych nyní někoho naštval. Možná není ani koho naštvat. Podpora od Hondy je strašně malá, téměř žádná. Vše jde z vlastních materiálových zdrojů. Řeknu to jinak, klidně svou představu řeknu nahlas. Když se podíváš na to, jak to funguje u Kawasaki, že opravdu dělají meetingy, nesdělují žádné tajemství, ale prostě makají nějakým způsobem pod jednou hlavičkou. Řeší společně jezdce, řeší společně toto a tamto... U Hondy to takto není, alespoň to tak cítím já. Honda si řekla, že ekonomicky se jim tento segment trhu přestal vyplácet, a nechala to všechno na týmech, a to i přestože Honda neustále vyhrává a nakonec i v roce 2012 byla nejlepší mezi výrobci. Přes to všechno se tomuto trhu moc nevěnují.

Definitivně poslední otázka, kdybys mohl někomu za sezonu 2012 poděkovat, komu by to bylo?
Našim manželkám, že nás dávno nevyhodily z domova. Děkuji samozřejmě našim sponzorům, ale nerad bych zde někoho vyzdvihoval, protože by to nebylo fér vůči těm ostatním. Každý z našich sponzorů má svou představu a své možnosti v tom, jak nám pomáhat, a každý nám přispěl, abychom mohli dělat to, co děláme.

Vydáno: 24. 03. 2013

Autor: Petr Štola (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz