Jezdec Karel Hanika

Po roční zkušenosti bude v elitním poháru juniorů - Red Bull MotoGP Rookies Cupu - český jezdec Karel Hanika patřit ke kandidátům na celkové prvenství. Jeho roli navíc před startem sezony zvýraznily dva oficiální testy, které šestnáctiletý závodník oba vyhrál. Časopis Motocykl mu tedy položil několik otázek, na které nám Kája velmi rád odpověděl.

Tvůj rozjezd do loňské sezony byl trochu problematický, pád a penalizace v Jerezu body nedaly. Čemu s odstupem času přisuzuješ příčinu takového startu v Red Bull Cupu?
Určitě tomu, že jsem prakticky neměl žádné zkušenosti v těchto závodech, které se vůbec nedají srovnat se závody IDM nebo Alpe Adria. Bylo tam pro mě všechno nové. Zázemí, televize, MotoGP, ostatní závodníci na stejných motorkách. Trochu jsem byl taky přemotivovaný po úspěšné kvalifikaci.

Pak ale přišel na řadu Estoril a byla z toho dvě pódia. Co způsobilo takový obrat?
Popravdě ani moc nevím. Mezi závody v Jerezu a Estorilu byl jenom týden pauzy, ale myslím, že jsem si všechno v hlavě srovnal a tam jsem začínal s čistým štítem. Taky mi hodně sedla trať, která doteď patří mezi mé oblíbené, a tak mě mrzí, že se tam letos nejede.

Sobotní podvečer na brněnském okruhu dostal do varu české fanoušky, pro které jsi vyjel své první vítězství. Jak vzpomínáš na tento den, kdy ti během víkendu Grand Prix poprvé zahráli naši státní hymnu?
Bylo to neuvěřitelné! Strašně rád na ten den vzpomínám. Bylo to absolutně nesrovnatelné s ostatními závody. Už v pátek jsem si vyjel pole position, které mě ještě víc motivovalo do závodu. Sice se mi start a prvních pár kol moc nepovedly, ale pak už jsem všechno dostal do svých rukou a věřil jsem si na vítězství. Byl jsem taky hodně rád, že byl závod napínavý až do konce a vlastně jsem vyhrál až na cílové čáře. Také jsem to chtěl vyhrát pro Amose!

 Ostatní Rozhovor: Karel Hanika
Image Káji je již několik let stejná - dlouhé vlasy.

Závěr sezony tě zastihl v dobré formě, přidal jsi další dvě vítězství a nakonec cestoval do Valencie na galavečer, kde ti předali ocenění za celkové třetí místo. Jak zhodnotíš svou premiérovou sezonu v Red Bull Cupu?

Jak jsi již uvedl, tak jsem nezačal nejlíp, ale postupem času jsem měl čím dál víc zkušeností a zajížděl jsem lepší a lepší výsledky. Nakonec si ale myslím, že sezona nemohla dopadnout lépe. Mým cílem před sezonou bylo jezdit pravidelně v top 10. A to, že skoro každý závod pojedu minimálně nějakou chvíli na prvním místě, jsem opravdu nečekal a myslím, že ani nikdo jiný. Hodně lidí z okruhu MotoGP si mě začalo všímat, což mně taky hodně pomohlo.

Pojďme do letošního roku, již jsi absolvoval dva oficiální testy a oba jsi vyhrál. Jak to testování probíhalo a jsi se svou prací spokojen? Je ještě nějaká oblast, na kterou se chceš zaměřit během tréninků na první závod?
Ano, testy bych hodnotil velmi pozitivně. Hlavně na prvních testech jsem si zvykal na novou KTM a mým cílem bylo zajet tolik kol, kolik jen bylo možné. I když první den bylo pořád mokro, tak jsem alespoň stále kroužil. Myslím, že se mi to povedlo a časem jsem už motorce více porozuměl. V posledních trénincích jsem mohl začít zrychlovat a nakonec jsem byl první.

Druhé testy probíhaly podobně. První den opět mokrý, ale měl jsem z něj opravdu dobrý pocit. Potvrdil jsem si formu i na vodě, když jsem byl v trénincích vpředu. A druhý den jsem toho najel asi ze všech jezdců nejmíň. Už od prvních tréninků jsem jel rychle, jen jsem měl problémy s podvozkem. Na konci jsem sice spadl a zranil jsem si kotník a zápěstí, ale další trénink jsem ještě jel a zrychlil jsem. Dál už jsem bohužel kvůli bolesti jet nemohl, přesto mám z testů dobrý pocit. Na prvním závodě ještě rozhodně budeme muset pracovat na podvozku, hlavně na zadním.

 Ostatní Rozhovor: Karel Hanika
Čtyřtakt v Red Bullu je pro každého novinkou, není divu, že o něj byl v Jerezu zájem.

Letos jezdíte na nových motocyklech, poprvé na čtyřtaktním čtvrtlitru. Jak ti vyhovuje přechod z dvoutaktu na čtyřtakt?
Hodně jsem se toho obával. Nikdy předtím jsem na čtyřtaktu nezávodil. Ale když jsem na tom jel poprvé, tak mě to hodně překvapilo a hned se mi to začalo líbit. Teď když se podívám zpátky, tak bych určitě radši závodil na čtyřtaktu než na dváce. Jede se s tím mnohem příjemněji a plynuleji. Brzdění motoru také hodně pomáhá, takže si myslím, že je to dobrá cesta.

V předsezonních testech vystrčilo růžky několik nováčků. Co říkáš na letošní konkurenci?
Určitě je nehodlám podceňovat. Jsou to mladší kluci plní adrenalinu, takže zatím nevím, co od nich můžu čekat v závodě. Myslím, že konkurence je o něco větší než loni a taky díky motorkám je to víc vyrovnané.

Co tvá příprava na sezonu, jak během zimy ladíš formu?
Samozřejmě zimní příprava je hodně důležitá. Nevynechal jsem ji. Celou zimu jsem chodil do posilovny, běhat, na kolo a do wellness. Bohužel jsem neměl žádnou možnost jet na motorce, ale myslím, že mi to zas tak moc ani nevadí.

Vedle tradičních míst v kalendáři závodů je pro vás letos připravena lahůdka v podobě zahajovacího závodu v Texasu. Jak se na Ameriku těšíš? Připravuješ se nějak speciálně na nové okruhy, kde jsi ještě nikdy nejezdil?
Jo tak to byla bomba, když jsem se to dozvěděl. To by mě ani ve snu nenapadlo, že tohle pro nás Red Bull připraví. Bude to ještě víc jiné než Brno nejen kvůli velkému časovému posunu, ale taky kvůli atmosféře, která je prý na závodech v Americe nesrovnatelná. Hrozně se tam těším. Tratě, které neznám, se obvykle učím na playstationu. Letos ale neznám pouze Austin a ten ve hře MotoGP není, takže si budu muset pořídit F1 2012.

 Ostatní Rozhovor: Karel Hanika
Nezapomenutelné chvíle z loňské sezony - cesta za vítězstvím v Brně.

Tvoji soupeři často startují i v různých národních šampionátech, uvidíme tě také v nějakém, nebo se budeš plně soustředit pouze na Red Bull Cup?
Máme určité plány, ale zatím není nic jistého. Pravděpodobně když bych něco jel, tak jen pár závodů. Co, to zatím nevím, to záleží hodně moc na sponzorech.

Tvůj otec je bývalý špičkový závodník na silnici, je s tebou na každém závodě. Co pro tebe znamená jeho rada?
Určitě jsem moc rád, že se mnou jezdí všude. Myslím, že od začátku kariéry jsem bez něj nejel ani jeden závod. Myslím, že mi radí hlavně po té technické stránce, kde za ním ještě o dost zaostávám. To mi určitě pomáhá i při závodech.

Závěrečná otázka: jaké jsou tvé cíle do letošní sezony?
Rád bych se umístil lépe než vloni.

Vydáno: 23. 06. 2013

Autor: Petr Štola (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz