Husqvarna Nuda 900

Zklamání - je to jen naháč. Nadšení - je to i velký funbike. Spokojenost - má z obou dvou jen to nejlepší. Tak tedy spokojenost. Jak moc velká?

Největší letošní čekatel na tento bike - Michal Misík. Nechejme nyní hovořit poznámky, pořízené po zhruba šedesáti kilometrech v sedle žhavé novinky: "Nudu všude chválí, i přes jen několikaměsíční život již vyhrála hromadu zahraničních testů. Otázka designu - nám v MC se prostě líbí, nadšení pro "look" ostroostrého bizonka nezná mezí.

Jenže. Baví vás silná jednoválcová supermota, nebo jste měli možnost okusit dvouválcové megamotardy od KTM či Aprilie a byli jste jejich jízdním projevem ohromeni? Pak vás Nuda rozhodně neuchvátí a za to nutno dát ruku do ohně."

Zápisník dále hovoří: "Do 5500 1/min nezatahuje silou hodnou svého objemu a kompenzaci za to nepřináší ani agresivní zvuk výfuku. Nuže, nepěkný první dojem, Nuda prozatím - zklamání, ale ve městě je skvělá, tam ano. Leč my jsme od akčně nakopnuté střely očekávali vroucí lásku na první dotek. Jedna věc tu ale fascinuje hned při prvním použití, přední brzda - senzace!"

 Motocykly Husqvarna Nuda 900 2012
220 km/h je tam za malou chvilku, VYPRÁŠÍ KOŽICH SUPERBIKŮM...

Je ale nutné obléknout si kůži tisíců majitelů Hornetů, Banditů a Fazerů střední třídy. Přechod na Nudu pro ně musí být jako skok ze splavu mezi kry: "Auú, je mi zase jednadvacet let!" Nuda jejich optikou zatahuje slušně odspodu, výfuková "stubba" vzadu nakrkle chrčí, biker má správně vzpřímený akční posaz a bike zatáčky zakrajuje s chutí.

Jasně, Husqvarna potřebovala postavit bike pro masy, jelikož ultimativní náčiní prý dnes už díru do světa neudělá. Avšak v záplavě hodných biků jsme právě s příchodem Nudy čekali, že bude tím spratkem, který vám pořádně rozhrabe záhonek před okny a s pískotem pálící se pneumatiky přejede obtěžovat i sousedy.

Nad zpřevodováním zůstává rozum stát. Očekávaná delší jednička, krátká dvojka a trojka, i šestka fungující téměř jako overdrive pro "nudné" dálniční úseky se nekonají. Dvojka je dlouhá jako týden před výplatou, podobnou má z dvouválců větší Streetfighter od Ducati, ten ale disponuje o poznání mocnější silou k tomu, aby s převodem dokázal i něco víc než jen čile zrychlovat. Šestka Nudy "umí" 130 km/h při 5000 1/min.

A přitom stačí málo - pastorek. Telefonát do české Husqvarny... "Jste už třetí, komu ty převody k Nudě trochu nepasují. Plánujeme ke standardnímu modelu nabízet menší řetězové kolečko, zpravíme zákazníka o výhodách a dle přání namontujeme. Koneckonců Nuda ve verzi R má o zub menší pastorek v sérii."
Jistě, pokud by ho namontovali i na naší testovačku, z předchozích odstavců by zbyla ani ne dvě souvětí... ale pojďme pořádně zajezdit s tím, co zde máme, přestože víme, že to může být ještě o něco lepší!

 Motocykly Husqvarna Nuda 900 2012
Rudě lakovaná hlava válců...rudě lakovaná hlava válců!

Ač zprvu neoslnila, standardní Nuda si nudu rozhodně neosvojila. Řiďte ji srdcem, řaďte po sluchu, i když vám budou po obvodu otáčkoměru jančit varovná světýlka. Máte v rukou 105 koní, jež se dají "podojit" téměř na každé silnici. Sametově běžící dvouválec nezapře otcovství BMW, nižší převody pobírá snad už od 1600 1/min, je zde ohromný rozsah použitelných otáček. Nad 7500 1/min zešílí a začne dost tlačit na pilu, ručkou otáčkoměru pohazuje jako vzpěrač dvacetikilovou činkou. Chce to změnit vnímání a pomyslný volnoběh v hlavě zcela nenahodile nastavovat na 5000 1/min.

Motor takřka nevibruje, řazení je rychlé, bez výtek přesné a podporuje ovládání Husky pouhou myšlenkou, pro opravdovou zábavu a nejlépe s předním kolem ve vzduchu potřebujete žít jen nad šest tisíc otáček. Jak ji vykopnout do wheelie? Stačí prudce rozjet jedničku a na šesti tisících otáčkách tomu pronto naložit "plnej", v rozletu kola od země zařadit dvojku a zvedat, a řadit... také na dlouhou dvojku jde dobře vyspojkovat, třeba v 70 km/h, ale klidně i ve 100 km/h. A je Nuda pomalá? Kdeže, 235 km/h na tachometru vypráší jako blesk! S ukrutnou stabilitou ve stopě.

Postupem času začne člověk vnímat i absenci "té" síly na spodku poměrně pozitivně - třeba jako "nativní" kontrolu trakce nebo jako pohodové spektrum do města. Co se režimů týče, má k dispozici dvě palivové mapy, ale tu "měkčí" nemá cenu používat, snad jen vyjma jízd po zasněžené vozovce. Neděláme machry, je opravdu až příliš hodná. Zapomeňte na motardový styl průjezdu zatáčkou, lépe jí pasuje superbikové vysedávání, na rozbitých cestách by pomohl tlumič řízení, zátah vytočeného motoru předek hodně odlehčuje, což vede k zákmitům řídítek.

 Motocykly Husqvarna Nuda 900 2012
Radiální pumpa propůjčila přední brzdě prvotřídní dávkovatelnost.

Brzdit přední "Brembicí" je zážitek, s takovým systémem zastavíte na místě, na marastu se zase v pohodě obejdete bez ABS. Skvělé. Stisk čelistí je medvědí a radiální pumpa dodá luxusní dávkování. Fading po několika delších "stoppies" lze zaznamenat jen na páčce, účinek brzd však nijak nesníží. Monobloky verze R možná lépe vypadají, ale lépe brzdit nemohou, to už zkrátka ani není možné.

Pokud na stupačkách jezdíte opřeni o špičky bot se zdviženou patou, pak vám bude hodně vadit kontakt s výfukem vlevo, vlevo i vpravo se stupačkami spolujezdce. Navíc většina silničních bot je vybavena rozměrnými chrániči paty a kotníků, což prostorové situaci rozhodně nenapomáhá. Stupačky spolujezdce stejně odšroubujete, Nuda nutí pasažéra neuvěřitelně roztahovat nohy, což nikdo nevydrží déle než dvacet kilometrů.

Pro koho Nuda 900 je? Je pro všechny, kterým se líbí její design. Ona si vás, dřív nebo později, získá i vším ostatním. A absence ABS je podle nás pozitivem, alespoň navážete ještě bližší vztah se svou milovanou soustavou Brembo. Streetfighteři a superbikeři, jděte do ní, její splašenost ve vysokých otáčkách, kaskadérský talent a zvuk vám prostě učarují.

Příznivcům velkých supermot však musíme zopakovat, že žezlo krále zde stále ještě třímá KTM se svým 990 SM R. Ačkoliv... zkuste s KTM jezdit i "na pohodu" - nemožné. S Nudou to jde.

 Motocykly Husqvarna Nuda 900 2012
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec DOHC, čtyři ventily na válec, vstřikování Ø 46 mm, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz.
Vrtání x zdvih 84,0 x 81,0 mm
Zdvihový objem 898 cm³
Jmenovitý výkon 77,0 kW (105 k) při 8500 1/min
Max. točivý moment 100 Nm při 7000 1/min

Podvozek
Příhradový trubkový rám z oceli, motor součástí rámu, obrácená vidlice Ø 48 mm, dvouramenná kyvná vidlice z hliníku, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí a odskok, vpředu dvojitá kotoučová brzda Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, vzadu kotoučová brzda Ø 265 mm, jednopístková plovoucí čelist.
Litá hliníková kola 3.50 x 17; 5.50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1495 mm, úhel hlavy řízení 65,5 stupně, stopa 101 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 210/180 mm, výška sedla 870 mm, hmotnost s plnou nádrží 195 kg, objem nádrže 13 litrů.

Záruka dva roky
Barvy: černá
Cena: 249 750 Kč


Vydáno: 20. 11. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz